+1gvdnberg schreef:Naast de grootte van een externe harde schijf kun je ook letten op de aansluiting, USB2 is niet zo snel terwijl momenteel wel snellere aansluitingen algemeen gaan worden. Ik denk dan aan USB3, Firewire800 of sATA, of zelfs de nieuwe Thunderbold standaard.
Voorts kun je letten op de voeding, je hebt schijven met een separate voeding, maar ook met voeding via de aansluitkabeltjes. Dat laatste is wel praktisch als je voor een mobiele externe schijjf gaat.
Dat de kleine 2,5 inch schijven sneller kapot gaannis nieuw voor mij. Ik maak al jaren gebruik van goede 2,5 inch schijven van 160,320,of 500 gb. Nog nooit problemen gehad. Mijn keuze zou vallen op een mobiele harddisk en niet meer voorde 3,5 inch desktop schijven.
Succes met je keuzes, waarbij ik ook van mening ben dat je altijd ruimte tekort komt, dus hoe groter hoe beter is mijn devies.
Ik gebruik tegenwoordig losse 2.5" harddisks van 320GB tot 750GB direkt met een eSata-kabeltje aan m'n laptop; daarmee haal ik 70MB/s-100MB/s.
Lekker klein, lekker snel en geen aparte voeding. Met verloopstukjes kan ik ze ook aan USB2 of USB3 hangen.
Heb thuis ook nog wel een 4TB NAS, maar gebruik die enkel voor automatische image-backups van alle laptops/pc's