Uitleg (engelstalig) scherptediepte,

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
bartv70
Forumlid
Forumlid

Uitleg (engelstalig) scherptediepte,

Bericht door bartv70 » wo apr 04 2012 11:30 am

Zelfs ik begreep het...geloof ik.
Duidelijke uitleg hoe eea in zijn werk gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=34jkJoN8qOI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=KmNIouLB ... YxhwHbm7Ew" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=WEApLA-Y ... YxhwHbm7Ew" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Re: Uitleg (engelstalig) scherptediepte,

Bericht door george013 » wo apr 04 2012 6:48 pm

Een voor mij aparte uitleg, maar wel verhelderend.. Ik heb de scherptediepte altijd gerelateerd aan de de verstrooingscircle, aan de sensor/film kant. Hij doet dat aan de andere kant van de lens.
George

niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door niknack » wo apr 04 2012 7:00 pm

Zeer leerzaam en goed uitgelegd. Thanks!

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » wo apr 04 2012 7:57 pm

Inderdaad mooi en eenvoudig uitgelegd.

Wat ik me nog wel af vraag met die 'tandpasta' of het met het oppervlak van de driehoek te maken heeft of met de lengte van de basis van de driehoek?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

george013

Bericht door george013 » wo apr 04 2012 8:24 pm

Met geen van beiden. Met de grootte van de hoek in graden.

Normaal gesproken doe je dat aan de sensorkant van de lens. Dan krijg je een kegel waarvan je kunt zeggen dat een verstrooing maximaal zoveel mag zijn om scherp te zijn bij een afdruk van blah blah. De scherptediepte is in dit geval gekoppeld aan de verstrooingscikel. Neemt niet weg dat deze benadering ook wat heeft.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo apr 04 2012 8:39 pm

george013 schreef:Met geen van beiden. Met de grootte van de hoek in graden.
Normaal gesproken doe je dat aan de sensorkant van de lens. Dan krijg je een kegel waarvan je kunt zeggen dat een verstrooing maximaal zoveel mag zijn om scherp te zijn bij een afdruk van blah blah. De scherptediepte is in dit geval gekoppeld aan de verstrooingscikel.
Maar dat is dan toch de doorsnede van die kegel; verstrooingscirkel? Die bedoel ik met de lengte van de basis.
george013 schreef:Neemt niet weg dat deze benadering ook wat heeft.
Absoluut! en makkelijk te volgen ...

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » wo apr 04 2012 8:54 pm

Met het bepalen van de DOF heb je dus te maken met 3 variabelen. Om de gewenste DOF te krijgen lijkt het mij verstandig om één van deze 3 variabelen als vast waarde te nemen zodat je alleen met de andere 2 gaat 'spelen' om de gewenste scherptediepte te krijgen. Anders moet je in mijn ogen 3 waarden in de gaten houden. Of ziet dat nu verkeerd?

Ik probeer voor mijzelf een manier te vinden om eenvoudig de gewenste DOF te krijgen bij fotograferen van mensen en dieren. Dus bewegelijke objecten.

george013

Bericht door george013 » wo apr 04 2012 9:06 pm

Maar dat is dan toch de doorsnede van die kegel; verstrooingscirkel? Die bedoel ik met de lengte van de basis.
Je bedoelt misschien de diameter van de projectie of basis.
Het gaat om de projectie op het film/sensor-oppervlak. De diameter van deze cirkel mag niet boven een bepaalde waarde uitkomen, onder een aantal standaard opties. Deze waarde zie je terug in je exif als de CoC, de Circle of Confusion. Deze waarde ligt aan de sensorkant.
Het leuke van die filmpjes is dat de uitleg gebaseerd is op de andere kant van de lens. Didaktisch niet slecht gedaan.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo apr 04 2012 9:11 pm

george013 schreef:
Je bedoelt misschien de diameter van de projectie of basis.
Het gaat om de projectie op het film/sensor-oppervlak. De diameter van deze cirkel mag niet boven een bepaalde waarde uitkomen, onder een aantal standaard opties. Deze waarde zie je terug in je exif als de CoC, de Circle of Confusion. Deze waarde ligt aan de sensorkant.
Het leuke van die filmpjes is dat de uitleg gebaseerd is op de andere kant van de lens. Didaktisch niet slecht gedaan.
George
Ja inderdaad.
dank voor jou uitleg nog

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”