Help! D90 overbelicht in AUTO stand.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Lauwaap
Forumlid
Forumlid

Help! D90 overbelicht in AUTO stand.

Bericht door Lauwaap » za feb 04 2012 10:10 am

Beste allen,

Ineens doet mijn camera vreemd. In de automatische stand zijn de foto's ineens constant overbelicht.
Waar kan dit aan liggen?

Afbeelding

Ik heb even snel een foto gemaakt om het te laten zien, normaal zou hij veel ''warmer'' de foto schieten als het ware.
Normaal gesproken krijg ik in de auto stand prima foto's overdag.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Help! D90 overbelicht in AUTO stand.

Bericht door emdeklerk » za feb 04 2012 10:31 am

Kijk even waar de verschillen liggen ten opzichte van een correct belichte (in M?) opname: ISO, sluitertijd, diafragma.
Dan kun je gaan pinpointen waar de camera in de AUTO-stand iets anders doet en kun je corrigerend optreden.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » za feb 04 2012 10:34 am

Persoonlijk vindt ik weinig mis aan deze foto qua belichting, zeker niet overbelicht.
Sowieso niet in Auto stand schieten is de eerste tip ;)

Kijk voor de gein is naar het knopje naast je ontspanknop met de +/- erop. Misschien heb je die per ongeluk ingedrukt en je belichtingscompensatie op +0.3 of +0.7 oid gezet.
Of gebruik je soms verandert lichtmeetsysteem ( Punt, Matrix etc. )
Ik kan helaas geen EXIF info zien in je plaatje dus kan dit ook niet herleiden.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Lauwaap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lauwaap » do mar 29 2012 8:03 pm

Ik weet dat de AUTO stand niet de beste keuze is ;) Daarvoor heb ik de camera ook niet aangeschaft. Echter is het probleem uit het niets ineens opgelost. Ik had niet de belichtingscompensatie verandert, dus daar kan het niet aan liggen. De foto is misschien ook lastig te beoordelen door een buitenstaander echter was alles wat ik schoot veel te overbelicht. Nu zijn de foto's weer prima! Heel gek.

Goodje

Bericht door Goodje » do mar 29 2012 8:19 pm

Lauwaap schreef:Ik weet dat de AUTO stand niet de beste keuze is ;) Daarvoor heb ik de camera ook niet aangeschaft. Echter is het probleem uit het niets ineens opgelost. Ik had niet de belichtingscompensatie verandert, dus daar kan het niet aan liggen. De foto is misschien ook lastig te beoordelen door een buitenstaander echter was alles wat ik schoot veel te overbelicht. Nu zijn de foto's weer prima! Heel gek.
Had er dan een geplaatst die echt goed overbelicht was en misschien op maandje gericht :wink2:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mar 29 2012 10:19 pm

"Had er dan een geplaatst die echt goed overbelicht was en misschien op maandje gericht"

Ben ik de enige aan wie totaal ontgaat wat hier bedoeld wordt?

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » do mar 29 2012 10:27 pm

Denk dat Goodje "mandje" bedoeld... Focus op het mandje om te zien of daar overbelichting te zien is.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 29 2012 11:28 pm

Wiljo schreef:Denk dat Goodje "mandje" bedoeld... Focus op het mandje om te zien of daar overbelichting te zien is.
Van deze uitleg snap ik ook niets van. Focus heeft niks te maken met belichting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr mar 30 2012 2:03 am

Hij bedoelt dit:
Als je spotmeting gebruikt en je stelt scherp op het donkerste deel van de foto (in dit geval het mandje) dan kunnen de lichtste delen van de foto overbelicht zijn.
Maar zoals Remco al aangeeft, is er geen exif te zien, dus kunnen we weinig zeggen.

Nu weet ik zo niet of de D90 in de auto stand nog een belichtingsmethode laat kiezen door de gebruiker...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mar 30 2012 8:15 am

Weer eens veel reacties, veel gissingen maar geen harde (exif-)gegevens, geen indicatie dat de eerste suggestie om het op te lossen is opgevolgd, maar volgens vraagsteller/stelster is het probleem al "uit het niets" opgelost...
Doet me denken aan andere onderwerpjes uit het zeer recente verleden...
Ook hier misschien een +1 correctie al dan niet bewust ingevoerd en al dan niet onbewust weer teruggezet?

Goodje

Bericht door Goodje » vr mar 30 2012 7:58 pm

Roelof schreef:Hij bedoelt dit:
Als je spotmeting gebruikt en je stelt scherp op het donkerste deel van de foto (in dit geval het mandje) dan kunnen de lichtste delen van de foto overbelicht zijn.
Maar zoals Remco al aangeeft, is er geen exif te zien, dus kunnen we weinig zeggen.

Nu weet ik zo niet of de D90 in de auto stand nog een belichtingsmethode laat kiezen door de gebruiker...
Klopt Roelof dat bedoelde ik maar misschien niet voldoende toegelicht voor sommige forum leden en blijven hangen op typ foutje MAANTJE (doet automatische correctie IPad) mandje!!!! :ugeek:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mar 30 2012 10:56 pm

Maar wie heeft "automatische correctie" nodig? Gewoon uitzetten en goed tikken...

Analoog aan "automatisch belichten". Gewoon niet gebruiken en goed lichtmeten...

Overigens: is het nu mandje, maandje of maantje?

Allemaal weer een vermoeiende discussie hier. Gebeurt een beetje te vaak, vind ik.

blackMTF

Bericht door blackMTF » za mar 31 2012 10:42 am

ael lock stond misschien aan.

Maar goed probleem is nu opgelost.

jordy

Bericht door jordy » vr apr 06 2012 4:03 pm

Valt inderdaad wel mee ik denk dat je perongelijk +1 had ingesteld. Overigens maakt de D90 prima foto's in de autostand, probleem is echter dat hij vaak de flits gebruikt ook bij voldoende licht. Probeer licht in te stellen met iso ipv flitser en je foto's zullen al veel warmer aanvoelen.

Succes.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”