Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door Hasselbox » vr apr 06 2012 7:15 pm

emdeklerk schreef:"Weet iemand hoe en met welke instellingen je klein object op diepzware doek goed belicht krijgt?"

GRIJSKAART
+1 Dit is de prof. methode
Grijskaart meten op dezelfde plek.
Camera instellen op de gemeten waarde.
Grijskaart verwisselen voor de sieraden.
Op name maken met de gemeten waarde voor de grijskaart.
Klaar is Anna. :D

Opvallend licht meten komt ongeveer op hetzelfde neer wat betreft het resultaat.
Moet je erg dichtbij voor de kleine sieraden, bij gebruik van een losse meter wel rekening houden met de z.g. balguittrek.
Niet iedereen heeft daarvoor een geschikte meter. De aanschaf van een grijskaart is dan minder kostbaar. :wink2:

blackMTF

Bericht door blackMTF » vr apr 06 2012 8:00 pm

Licht meten op het voorwerp/onderwerp geeft alleen een goede meting voor dat specifieke onderdeel in de foto. Maar of dat ook het gewenste resultaat geeft? Ik ben benieuwd.

Andere factoren spelen ook een rol zoals de afstand van het onderwerp tot de achtergrond, de afstand van jezelf tot het onderwerp, de scherptediepte/diafragma en de brandpuntsafstand. Tussen een zwarte achtergrond en een zwarte achtergrond fotograferen kunnen namelijk ook nog ontelbare nuances zitten.

george013

Bericht door george013 » vr apr 06 2012 10:06 pm

Ik wil even mijn ingang presenteren.

We hebben te maken met een lichtgeoelig oppervlak, sensor of film. Dit oppervlak kan een beperkt hoeveelheid licht verwerken zodanig dat er een bruikbare info uitkomt. Er is sprake van een bepaalde marge waarin je kunt werken. Deze marge kun je verschuiven door een andere ISO in te stellen of een andere film te gebruiken. Het licht wordt in natuurkundige eenheden gemeten. Niks geen sluitertijd of diafragma of gevoeligheid.

De belichtingsmeter meet de hoeveelheid licht waar hij op gericht is, de natuurkundige waarden worden gemeten. Het gebied waarin deze meter werkzaam is, moet gelijk zijn aan het gebied van de film/sensror. Wat deze meter meet wordt vertaald naar een sulitertijd en diafragma gebaseerd op een gevoeligheid.

Om alle belichtingsmeters dezelfde kant uit te laten kijken, de neuzen gelijk gericht, worden ze geijkt. Een gangbaar uitgangspunt is dat gemiddeld 18% van het opvallend licht wordt gereflecteerd. Dat is het licht dat op de sensor valt. De ijking vindt nu zo plaats dat dit licht midden op je histogram uitgemeten wordt. Vandaar dat als je een vol wit vlak, sneeuw, of een zwart vlak, achtergrond, vertaald wordt naar een grijsvlak.

Een spotmeting met je camera plaatst deze gemeten waarde midden in je histogram. Een grijskaart gebruiken voor de belichting in deze omstandigheden, van dit draadje, zie ik ivm met mijn voorgaand betoog niet zitten.

Onder de schlemielen ben ik vak de grootste. Heb ik het fout, graag verneem ik het.

George

blackMTF

Bericht door blackMTF » za apr 07 2012 10:32 am

@TS

Spotmeting op het sieraad is de manier om een goede belichting van het sieraad te krijgen. Maar naar mijn idee zijn de sieraden te klein om de camera een goede meting te laten doen.

Maar als spotmeting als workflow niet voor jou werkt, want dat zou natuurlijk kunnen, is er misschien iets anders waarmee jij geholpen bent:

Fotografeer de sieraden op de plaats/lichtomstandigheden waar je het normaal gesproken zou fotograferen. En de camera op programmastand A zetten neem ik aan om de voor jou gewenste scherptediepte te bereiken. Maar laat het zwarte doek nog even achterwege. Maak een paar foto's van het sieraad en bekijk of dat je het sieraad goed belicht vindt. Kijk dan naar de isowaarden, de sluitertijd en het diafragma van deze foto.

Zet de camera op programmastand M en neem deze drie waarden exact over. Voeg de donkere ondergrond/achtergrond aan de compositie en maak opnieuw een foto. Maar blijf op dezelfde plaats als de eerste foto. Anders veranderen de lichtomstandigheden! Het sieraad zou precies hetzelfde uitgelicht moeten zijn. Is het zwart te licht/grijs? Zoek dan een plaats op waar minder licht is en volg de bovenstaande stappen opnieuw. Liefst met een zo groot mogelijke diafragma-opening fotograferen.

blackMTF

Bericht door blackMTF » za apr 07 2012 12:36 pm

Zelf net thuis nog een proefopstelling gemaakt volgens de bovengenoemde stappen werkt het gewoon.

Wel belangrijk dat er uniform licht is, dus niet te dicht bij het raam komen, geen direct zonlicht en geen zichtbaar schaduw/licht op de plaats waar je wilt gaan fotograferen. Bijvoorbeeld ergens midden in de kamer en geen lampen in de buurt die aan staan graag! Door direct opvallend licht op donkere stof/materiaal kan er een grijze gloed ontstaan. En ook niet onbelangrijk als je donkere sieraden te fotograferen hebt dan zul je toch een achtergrond moeten gebruiken met een meer contrasterende kleur. Een donker voorwerp op een donkere achtergrond is een combinatie die toch om andere technieken vraagt. Want dan wordt het toch heel moeilijk om het sieraad van de achtewrgrond te onderscheiden.

Voor een donker sieraad heb je een langere sluitertijd nodig dan een licht sieraad. Maar dan wordt je achtergrond ook lichter. Een mogelijkheid is om de achtergrond los in een minder verlichte ruimte op te stellen. Maar Je ondergrond blijft hetzelfde. Dus dat wordt een beetje een probleem. Het vraagt gewoon wat creativiteit.

Je hebt een goede lens met een grote maximale diafragma-opening. Dus ik verwacht dat het hiermee prima moet lukken. Ikzelf heb het net gefotografeerd met een 100mm objectief op diafragma f4. En de iso heb ik ingesteld op 800. Sluitertijden waren tussen de 1/60 en 1/125 sec.

Succes!

Ps: Je kan ook de camera in de S-stand zetten en het diafragma en de iso op de bovengenoemde waarden vastzetten. Dan kun je het sieraad bijvoorbeeld fotograferen met een sluitertijd van 1/60, 1/80 en 1/125 sekonde. En kijken bij welke sluitertijd je sieraad het beste is gelukt. Dan hoef je daarna niet over te switchen op de handmatige stand.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”