zwarte achtergrond fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door Maud » vr apr 06 2012 3:55 pm

Hi,

Ik ben nu ook bezig met voorwerp en zwarte achtergrond maar hou een grijze waas.
50mm lens
F/9
1/40
2 flitsers in slaafvorm
ISO 1000

Wat kan ik doen om de grijze waas te verminderen.
Kan ik dit verhelpen door instellingen of is Photoshop de enige manier?

Afbeelding

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

oud0001

Re: Nikon D200 - 0- zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door oud0001 » vr apr 06 2012 6:13 pm

idd je onderwerp op afstand van het doek. Mag een meter of 2 zijn Je sluitertijd verhogen naar 1/250 en je ISO naar 100 of 200. Doe je dit in de huiskamer, trek dan ook ff de gordijnen dicht. Het licht moet van de flitsers komen en niet door het raam binnen vallen.
Dan werken met Gobo's (zwart papier kan ook). Je schermt het licht bij de flitser af zodat het licht niet op het doek valt maar wel op je onderwerp.
Dan kom je al een aardig eind, denk ik.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: zwarte achtergrond fotograferen

Bericht door Maud » vr apr 06 2012 8:52 pm

Tuihanti schreef:idd je onderwerp op afstand van het doek. Mag een meter of 2 zijn Je sluitertijd verhogen naar 1/250 en je ISO naar 100 of 200. Doe je dit in de huiskamer, trek dan ook ff de gordijnen dicht. Het licht moet van de flitsers komen en niet door het raam binnen vallen.
Dan werken met Gobo's (zwart papier kan ook). Je schermt het licht bij de flitser af zodat het licht niet op het doek valt maar wel op je onderwerp.
Dan kom je al een aardig eind, denk ik.
Oke, ga aan de slag met de instellingen. Gordijnen zijn al dicht waardoor het al redelijk donker was.
Zou een paraplu ook helpen? Ken het gebruik van GOBO's of zwart papier niet. Kan je het uitleggen hoe ik dat zou moeten doen?
Zelfontspanner schreef:Snellere sluitertijd en lagere ISO.
Als je met 1/40, f/9 en ISO 1000 zonder flits een foto maakt is de foto al bijna "goed" belicht. :wink2:
Met de ISO instelling kan je (bij flitsen) de gevoeligheid voor omgevingslicht (in dit geval je achtergrond) beïnvloeden.
Dank, zoals hierboven ook al gezegd, ga ik zondag/maandag verder stoeien. Nu ook met mijn dochter als model (die gaat ook onderdeel uitmaken van opdracht :) )

Ik plaats dan weer wat om mijn vorderingen te tonen

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » vr apr 06 2012 9:45 pm

Ik kon het toch niet laten, zeker ook de tips uit ander draadje

Ik heb de instellingen EN de afstand gewijzigd. Meer zwart in achtergrond nu maar nog wel slag schaduw. En wel nog kleur verschil aan voorkant.
Ik vind dat niet vervelend, wat vinden jullie? Kleur voorkant en slagschaduw bedoel ik dan

Afbeelding

F7.1
1/200
ISO200
ing flits 1/28
slaaf 1 (links gelijke hoogte) 1/3.2
slaaf 2 (rechts hoek van 45*) 1/16

Gr.
Maud

george013

Bericht door george013 » vr apr 06 2012 10:21 pm

Schaduw is een kwestie van meer of minder licht. Dat heb jezelf in de hand met flitsen.
Ik blijf er op hameren, velen zullen zeggen daar heb je maffe eppie weer, met flitsen maak je 2 foto's. 1 met aanwezig licht en 1 met flitslicht.
Wat je nu gedaan hebt is met een kortere sluitertijd de foto met omgevingslicht donkerder te maken, met afstand te nemen van je achtergond zorg je dat er minder licht op je achtergrond komt.
George
Laatst gewijzigd door george013 op za apr 07 2012 9:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr apr 06 2012 10:35 pm

Geef staafje nummer 2 ook maar een beetje meer licht.
Ik vind het licht ook een beetje aan de harde kant.
Misschien kun je difusors voor de flitskoppen zetten.
Een stukje patroonpapier of een dun wit stukje stof. Dan wordt het licht een stuk zachter. De schaduwranden ook. Dat is vele malen mooier, Gebruik hier gen paraplu want die verstrooien het zo ver dat je de achtergrond ook weer gaat verlichten. Hierzijn softboxen op hun plaats.
Zet de lampjes dan wel iets dichterbij want dat vreet wel wat vermogen weg maar, de schaduwen worden dan zachter en het licht krult zich meer om je object heen.

Je bent wel op de goede weg.

Google er ook eens op. Zoek naar productfotografie op joesoep.
Daar kun je heel veel van leren.

blackMTF

Bericht door blackMTF » za apr 07 2012 10:07 am

Waarom is dit geen optie?

Stap 1: Het produkt fotograferen
Stap 2: Een zwart verloop/laag maken in PS
stap 3: Het produkt en de zwarte laag samenvoegen

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » za apr 07 2012 7:22 pm

Bij deze foto hou ik wel van harde/scherpe randen, vind ik bij Apple passen :)

Dit weekend ga ik geen product maar dochter met product fotograferen en dan moet het wel zachter zijn.
Ik ga mijn best doen. Dank voor jullie commentaar en tips maar ik hou de hardheid wel in dit product.
Ging me meer om de zwart/grijze voorgrond.

Gr.
Maud

george013

Bericht door george013 » za apr 07 2012 7:29 pm

@Maud,
Het topic is zwarte achtergrond. Een kwestie van non-belichting.
Je voorgrond doe je met je belichting.
George

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » za apr 07 2012 8:45 pm

george013 schreef:@Maud,
Het topic is zwarte achtergrond. Een kwestie van non-belichting.
Je voorgrond doe je met je belichting.
George
We mogen hier niet verder uitdiepen als het niet in topic vooraf beschreven staat? :shock:

blackMTF

Bericht door blackMTF » za apr 07 2012 8:56 pm

Als je goed kijkt komt het grijs op de ondergrond links van het produkt voor een deel door de reflektie van het flitslicht op de verpakking. Op zich vind ik de tweede foto mooier door de diepte door verschillende schaduwen.

Eigenlijk zou je een 10-20cm hoog zwart sokkeltje moeten proberen waardoor je het produkt van de grond kunt tillen en lijkt te zweven. Heb er geen ervaring mee trouwens. Maar misschien een experimentje waard.

Ik ben het trouwens met je eens dat de verschillend belichte vlakken en scherpe randen het goed doen. Vooral de ruit vovenop vind ik mooi.

Succes nog dit weekend.

george013

Bericht door george013 » za apr 07 2012 9:30 pm

Je mag je uitdiepen. Maar duidelijkheid zowel in vraagstelling als in reacie is niet fout.
George

george013

Bericht door george013 » zo apr 08 2012 11:39 am

Maud,
In je opzet kun je proberen de doos te laten zweven, is hij los van de tafel. Zet er iets onder. Ik weet niet of je op je synchronisatietijd zit, anders verder gaan.

In Capture krijg je het zwart helemaal zwart door enkel met het linker pijltje te schuiven van je curves bij snel herstellen. Om de een of andere reden doet de curve bij aanpassen het iets anders. Alles rondom de doos krijgt de waarde 0.
Voor de rest op je witbalans letten. Dan moeten die kleuren ook verdwijnen.
En een wit vlak dat minder licht vangt, zal minder wit, grijs, worden.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 08 2012 11:59 am

george013 schreef: In Capture krijg je het zwart helemaal zwart door enkel met het linker pijltje te schuiven van je curves bij snel herstellen. Om de een of andere reden doet de curve bij aanpassen het iets anders.
Ik zie daar geen verschil in. Wel natuurlijk als je beide tools gebruikt. De laatste tool is dan een berekening over wat je eerder hebt gedaan.
(Gebruikte gereedschappen worden uitgevoerd in de volgorde van de bewerkingslijst).

In dit geval is bewerken in Photoshop het makkelijkste. Masker maken van de donkere omgeving en naar zwart trekken. (Maskers in Photoshop kun je beter selectiever instellen). Wat grafische mensen ook nog wel eens willen doen is "paden" trekken om de doos, selectie, 1-2 pixels doezelen. Dan heb je ook je selectiemasker.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo apr 08 2012 12:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » zo apr 08 2012 12:05 pm

Klopt toch.
Heb de getalletjes verkeerd bekeken. Nu is het geheel 0.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”