Camera als handbagage?
Camera als handbagage?
Deze week ga ik naar Spanje, het beste is denk om m'n camera als handbagage mee te nemen?
Is het overigens verstandig alles mee te nemen of alleen het hoognodige?
Heb bijvoorbeeld geen verzekering voor camera of valt dit onder de 'gewone' reisverzekering als er iets mee gebeurt?
Is het overigens verstandig alles mee te nemen of alleen het hoognodige?
Heb bijvoorbeeld geen verzekering voor camera of valt dit onder de 'gewone' reisverzekering als er iets mee gebeurt?
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Camera als handbagage?
martijn, ik zou de eerste helft van je bezittingen meenemen. In beginsel als handbagage (als je een raamplaats hebt, kun je leuk fotograferen).
Flitser zou je in de ruimbagage kunnen doen of evt. thuislaten.
Foto-apparatuur valt doorgaans onder de dekking van de reisverzekering, waar je wel zuinig op moet zijn. Soms heeft een aparte verzekering een uitgebreidere dekking.
Groet, Henk.
Foto-apparatuur valt doorgaans onder de dekking van de reisverzekering, waar je wel zuinig op moet zijn. Soms heeft een aparte verzekering een uitgebreidere dekking.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het valt weliswaar onder je reisverzekering, maar die zijn standaard vaak gemaximeerd op een bedrag van electronica e.d. van rond de 250 euro. Dat is meestal niet genoeg dekking voor een DSLR. Daarnaast is het tegen dagwaarde. Veel mensen weten dat niet.henkk schreef:martijn, ik zou de eerste helft van je bezittingen meenemen. In beginsel als handbagage (als je een raamplaats hebt, kun je leuk fotograferen).
Groet, Henk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Probeer het eerst met een koffer met een grote stikker "BREEKBAAR" erop.
George
George
Ik denk dat ik inderdaad de helft meeneem als handbagage.
Dus mijn camera en 2 lenzen: 18-70 en 70-300, heb sowieso een ingebouwde flitser en statief etc zal ik daar niet veel gebruiken.
Alleen een probleempje als er iets zou gebeuren, bijvoorbeeld gestolen.
Omdat ik (bijna) alles 2ehands heb gekocht heb ik geen bonnetjes, dan wordt zoiets zeker ook niet vergoed?
Dus mijn camera en 2 lenzen: 18-70 en 70-300, heb sowieso een ingebouwde flitser en statief etc zal ik daar niet veel gebruiken.
Alleen een probleempje als er iets zou gebeuren, bijvoorbeeld gestolen.
Omdat ik (bijna) alles 2ehands heb gekocht heb ik geen bonnetjes, dan wordt zoiets zeker ook niet vergoed?
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser
Als het gestolen is kun je zeggen ik ben het kwijt. Geen kopzorgen meer. Je tweede vraag: hoe krijg je het vergoed?
Een kwestie van je polis te lezen. Zijn niet allemaal hetzelfde.
Verder niet zenuwachtig worden. Er gaan miljoenen camera's van A naar B. Een beetje vetrouwen in je engeltje mag. Maar stop ze niet in je normale bagage. Daar wordt mee gegooid. Lijkt mij logisch dat het dan per definitie niet verzekerd is. Mogen anderen op verder gaan.
George
Een kwestie van je polis te lezen. Zijn niet allemaal hetzelfde.
Verder niet zenuwachtig worden. Er gaan miljoenen camera's van A naar B. Een beetje vetrouwen in je engeltje mag. Maar stop ze niet in je normale bagage. Daar wordt mee gegooid. Lijkt mij logisch dat het dan per definitie niet verzekerd is. Mogen anderen op verder gaan.
George
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Er is ook vaak een afschrijvingstermijn. Ik lees dat je een D70 hebt. Prima ding maar voor de verzekering geen cent meer waard als hij kwijtraakt.
Aan de andere kant zal hij ook niet zo gauw meer gestolen worden. Kortom, gewoon meenemen en gebruiken!
Aan de andere kant zal hij ook niet zo gauw meer gestolen worden. Kortom, gewoon meenemen en gebruiken!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Replay
- Forumlid
- Contacteer:
Deze vraag is al meerdere keren gesteld. even zoeken in het forum.
Als ik met het vliegtuig mee ga dan heb ik alles in een trolley zitten en gaat gewoon boven in het vak bij de handbagage.
In de trolley zit: 2 D2Xs body's, 70-200mm, groothoeklens, 300mm 2.8, flitser portable HD en Macbook. Dit om het enigszins licht te houden. De rest, reservebody,accu's/batterijen,muis,acculaders,voedingsadapters,monopod en statief gaan in de bagagekoffer.
Je moet eens kijken wat mensen allemaal meenemen in het vliegtuig. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar de douane wil altijd wel even kijken in de trolley.
Ik trouwens ook als het door de scanner gaat,ziet er leuk uit al die spullen
Omdat ik altijd zoveel meeneem,neem ik wel altijd kopieën mee van de aankoopbonnen en verzekeringen. Dan ben ik de douane een stap voor en stellen ze geen moeilijke vragen meer.
Als ik met het vliegtuig mee ga dan heb ik alles in een trolley zitten en gaat gewoon boven in het vak bij de handbagage.
In de trolley zit: 2 D2Xs body's, 70-200mm, groothoeklens, 300mm 2.8, flitser portable HD en Macbook. Dit om het enigszins licht te houden. De rest, reservebody,accu's/batterijen,muis,acculaders,voedingsadapters,monopod en statief gaan in de bagagekoffer.
Je moet eens kijken wat mensen allemaal meenemen in het vliegtuig. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar de douane wil altijd wel even kijken in de trolley.
Ik trouwens ook als het door de scanner gaat,ziet er leuk uit al die spullen

Omdat ik altijd zoveel meeneem,neem ik wel altijd kopieën mee van de aankoopbonnen en verzekeringen. Dan ben ik de douane een stap voor en stellen ze geen moeilijke vragen meer.
Regel je nog iets met de luchtvaartmaatschappij? Dingen als "Special Service Requests" zijn soms handig, regel jij dat ook?Replay schreef:Deze vraag is al meerdere keren gesteld. even zoeken in het forum.
Ik trouwens ook als het door de scanner gaat,ziet er leuk uit al die spullen![]()
Jaap
- Replay
- Forumlid
- Contacteer:
Nee helemaal niet. Ik zeg wel altijd wat er in zit en soms krijg ik een extra sticker " screened luggage".
Nog nooit problemen mee gehad. Dat zijn wel de grote maatschappijen en ik weet niet hoe dat is met b.v. WizzAir of de andere goedkopere vluchten. Misschien dat die wel moeilijk doen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar dat kleine beetje waar TS het over heeft lijkt mij al helemaal geen probleem.
Nog nooit problemen mee gehad. Dat zijn wel de grote maatschappijen en ik weet niet hoe dat is met b.v. WizzAir of de andere goedkopere vluchten. Misschien dat die wel moeilijk doen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar dat kleine beetje waar TS het over heeft lijkt mij al helemaal geen probleem.
- Roelof
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Afgelopen jaar had ik op vakantie problemen met Emirates. Op de heenweg keken ze niet eens naar mijn fototas, maar op de terugweg vonden ze hem veel te zwaar. Maakte niet uit dat er alleen maar fotospullen en een netbook in zaten. Tas moest lichter, ook toen er iemand bij gehaald werd. Met dezelfde bepakking ben ik ook met verschillende andere maatschappijen op pad geweest en nooit last gehad.
Emirates heeft wel een laag maximaal gewicht voor handbagage.
Kijk dus wel even naar de normen van de maatschappij waar je mee vliegt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Bak
- Clublid
En houd rekening met eventuele aansluitende binnenlandse vluchten. Daarvan kunnen de voorwaarden afwijken van de internationale vlucht en je hebt meestal geen gelegenheid om je handbagage nog eens over te hevelen naar je ruimbagage tijdens het overstappen.Roelof schreef: Kijk dus wel even naar de normen van de maatschappij waar je mee vliegt.
-
- Forumlid
Martijn,
Ik zou zeker alle kostbare spullen in de handbagage stoppen, Tijdens onze laatste reis terug van Zuid-Afrika gaf ik mijn koffer af voor het vrachtruim, de dame die de ontvangst verzorgde vroeg mij of er kostbare zaken in zaten ( ze had in mijn handbagage fotoapparatuur gezien)
Ik kreeg het dringende advies om mijn 70-200 2.8 Lens uit de koffer te halen, ivm beschadiging of diefstal. En de volgende keer neem ik veel minder mee: Alleen de D90, 18-200 erop , los mee 10-24 en 80-400mm. Dat gaat gemakkelijk als handbagage mee ( fototas in de trolley) .
Verder sluit ik mij aan bij de opmerkingen over de algemene reisverzekeringen : Voor een beetje fotoapparatuur ver onder de maat.
Daarom heb ik deze via NCN afgesloten, daar vragen ze ook niet om bonnetjes etc, alleen een beschrijving van de apparatuur en het serienummer, zo heb ik ook mijn (dure) verrekijker meeverzekerd. Verzekering kon ik via e-mail in 2 dagen regelen.
Veel plezier in Spanje, daar zal het qua weer nu ook beter zijn.
Frans
Ik zou zeker alle kostbare spullen in de handbagage stoppen, Tijdens onze laatste reis terug van Zuid-Afrika gaf ik mijn koffer af voor het vrachtruim, de dame die de ontvangst verzorgde vroeg mij of er kostbare zaken in zaten ( ze had in mijn handbagage fotoapparatuur gezien)
Ik kreeg het dringende advies om mijn 70-200 2.8 Lens uit de koffer te halen, ivm beschadiging of diefstal. En de volgende keer neem ik veel minder mee: Alleen de D90, 18-200 erop , los mee 10-24 en 80-400mm. Dat gaat gemakkelijk als handbagage mee ( fototas in de trolley) .
Verder sluit ik mij aan bij de opmerkingen over de algemene reisverzekeringen : Voor een beetje fotoapparatuur ver onder de maat.
Daarom heb ik deze via NCN afgesloten, daar vragen ze ook niet om bonnetjes etc, alleen een beschrijving van de apparatuur en het serienummer, zo heb ik ook mijn (dure) verrekijker meeverzekerd. Verzekering kon ik via e-mail in 2 dagen regelen.
Veel plezier in Spanje, daar zal het qua weer nu ook beter zijn.
Frans
Dit hangt in principe af van de willekeur van de desbetreffende balie-medewerker. Bij mijn vorige werkgever vloog ik extreem regelmatig (er waren lounges waar ze mijn naam wisten zonder op het kaartje te kijkenRoelof schreef:Afgelopen jaar had ik op vakantie problemen met Emirates. Op de heenweg keken ze niet eens naar mijn fototas, maar op de terugweg vonden ze hem veel te zwaar. Maakte niet uit dat er alleen maar fotospullen en een netbook in zaten. Tas moest lichter, ook toen er iemand bij gehaald werd. Met dezelfde bepakking ben ik ook met verschillende andere maatschappijen op pad geweest en nooit last gehad.

Praktische truc is zorgen dat je alleen de ruimbagage hoeft af te geven, en het in-checken on-line doet. Garandeert niet veel, maar kan voorkomen dat je er uit gepikt wordt. Zelf ga ik hopelijk aan het einde van de zomer ook in het buitenland fotograferen, en ik overweeg bij KLM gewoon een Special Service Request in te dienen. Geen flauw idee wat voor boekhouding ik op me nek haal, maar als ik een brief heb van iemand met authoriteit die zegt dat ik met mijn bagage mee mag in de cabine, wordt ik een stuk rustiger

Jaap