Geteste + geadviseerde lenzen voor D800
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Geteste + geadviseerde lenzen voor D800
Lijst van objectieven door LensRentals getest en geadviseerd om op de D800 te gebruiken:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/03 ... -selection" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lensrentals.com/blog/2012/03 ... -selection" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Geteste + geadviseerde lenzen voor D800
Wel even een relativering op z'n plaats lijkt mij; dit is een lijst welke door het bedrijf LensRental is samengesteld met dus een commercieel doel nml. het verhuren van objectieven. Zegt wat mij betreft weinig over m.n. de (on)bruikbaarheid van oudere objectieven. Ik hecht meer waarde aan onafhankelijke - niet commercieel gerelateerde - adviezen zoals bijv. door Bjorn Rorslett en anderen op Nikongear worden gegeven.Léon Obers schreef:Lijst van objectieven door LensRentals getest en geadviseerd om op de D800 te gebruiken:
Ik heb niet de indruk dat deze mannen dit soort tests doen om er belang uit te halen. Heel veel posts komen uit nieuwsgierigheid en/of de "angst" dat klanten iets huren en vervolgens er niet gelukkig mee zijn (en dus spullen weer omgeruild moeten worden). Volgens mij hebben ze liever dat lenzen niet gehuurd worden als het mensen ongelukkig maakt.
Jaap
Jaap
Het lijkt dat ze daar objectieve waarden weergeven die uit de Imatest komen. Bjorn etc. geven vooral subjectieve adviezen.Skippy schreef: Wel even een relativering op z'n plaats lijkt mij; dit is een lijst welke door het bedrijf LensRental is samengesteld met dus een commercieel doel nml. het verhuren van objectieven. Zegt wat mij betreft weinig over m.n. de (on)bruikbaarheid van oudere objectieven. Ik hecht meer waarde aan onafhankelijke - niet commercieel gerelateerde - adviezen zoals bijv. door Bjorn Rorslett en anderen op Nikongear worden gegeven.
Jij bent waarschijnlijk teleurgesteld in de gevonden waarden van de 105 DC? Die lens wordt er echt niet minder bruikbaar van als je hem op een hogere resolutie camera zet.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben heel blij met de subjectieve adviezen op Nikongear. Daar wordt voornamelijk gepost door mensen met praktijkervaring, minder door measurebators. Op de 105 DC had ik niet gelet, ik miste wel meerdere oudere objectieven in de lijst van LensRental. Overigens is voor mij de 105 DC niet zaligmakend, uit de praktijk (heb je 'm weer) weet ik goed de voor- maar zeker ook nadelen van dit objectief.flitslicht schreef:Het lijkt dat ze daar objectieve waarden weergeven die uit de Imatest komen. Bjorn etc. geven vooral subjectieve adviezen.Skippy schreef: Wel even een relativering op z'n plaats lijkt mij; dit is een lijst welke door het bedrijf LensRental is samengesteld met dus een commercieel doel nml. het verhuren van objectieven. Zegt wat mij betreft weinig over m.n. de (on)bruikbaarheid van oudere objectieven. Ik hecht meer waarde aan onafhankelijke - niet commercieel gerelateerde - adviezen zoals bijv. door Bjorn Rorslett en anderen op Nikongear worden gegeven.
Jij bent waarschijnlijk teleurgesteld in de gevonden waarden van de 105 DC? Die lens wordt er echt niet minder bruikbaar van als je hem op een hogere resolutie camera zet.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met die waarden lijkt me juist weinig mis. Niet de scherpste in het centrum, maar wel heel goed, ook in de hoeken!flitslicht schreef:Jij bent waarschijnlijk teleurgesteld in de gevonden waarden van de 105 DC? Die lens wordt er echt niet minder bruikbaar van als je hem op een hogere resolutie camera zet.
Ik had het lijstje al gezien. Blijkbaar zijn mijn objectieven meer klaar dan mijn bankrekening voor de overstap...

- Léon Obers
- Forumlid
Wat LensRentals weergeeft is slechts een lijst en "advies" specifiek voor de D800 waarbij scherptewaarden worden vergeleken, niet meer niet minder.
Dat is namelijk het punt wat bij een D800 doorgaans zo van belang wordt geacht om de volle potentie van die 36 megapixels te kunnen benutten, anders hoef je die camera niet in te zetten en kun je prima met een andere camera aan de gang. (Het is zinnig niet alleen naar het lijstje te kijken, maar ook de bijbehorende tekst te lezen in welke context je het een en ander moet zien).
This list isn’t about great lenses, it’s about what lenses can wring the most resolution out of a D800 when you need every ounce of resolution.
Het testen van apparatuur valt standaard onder de werkwijze / procedure van LensRentals als ze lenzen en camera's verhuren, dat wat er terugkomt getest wordt op mankementen en of het nog voldoet. (Dat doen ze wellicht als spullen voor langere tijd verhuurd zijn geweest, of binnen een bepaald tijdschema door het jaar heen). Het zijn de gemiddelden van diverse exemplaren en meerdere camera's. In die zin geeft het een goed beeld wat lenzen door de bank genomen in huis hebben. Als lenzen aan de scherptecriteria voldoen zal het optisch verder ook niet in kwaliteit hebben ingeboet op de andere eigenschappen van wat doorgaans bekend is van die lenzen.
Het is verder altijd raadzaam tests bij andere bronnen te bekijken en praktijkervaring van fotografen mee te nemen..
Dat is namelijk het punt wat bij een D800 doorgaans zo van belang wordt geacht om de volle potentie van die 36 megapixels te kunnen benutten, anders hoef je die camera niet in te zetten en kun je prima met een andere camera aan de gang. (Het is zinnig niet alleen naar het lijstje te kijken, maar ook de bijbehorende tekst te lezen in welke context je het een en ander moet zien).
This list isn’t about great lenses, it’s about what lenses can wring the most resolution out of a D800 when you need every ounce of resolution.
Het testen van apparatuur valt standaard onder de werkwijze / procedure van LensRentals als ze lenzen en camera's verhuren, dat wat er terugkomt getest wordt op mankementen en of het nog voldoet. (Dat doen ze wellicht als spullen voor langere tijd verhuurd zijn geweest, of binnen een bepaald tijdschema door het jaar heen). Het zijn de gemiddelden van diverse exemplaren en meerdere camera's. In die zin geeft het een goed beeld wat lenzen door de bank genomen in huis hebben. Als lenzen aan de scherptecriteria voldoen zal het optisch verder ook niet in kwaliteit hebben ingeboet op de andere eigenschappen van wat doorgaans bekend is van die lenzen.
Het is verder altijd raadzaam tests bij andere bronnen te bekijken en praktijkervaring van fotografen mee te nemen..
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 12 2012 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Contacteer:
Zinvolle aanvulling Léon waarvoor dank.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zullen we een moderator vragen om een en ander een beetje op te schonen? Dit alles gaat toch een beetje ten koste van alle andere bijdragen in dit draadje... 

-
- Forumlid
Edit:
Tekst die sloeg op verwijderde reacties heb ik zelf maar gewist.
Tekst die sloeg op verwijderde reacties heb ik zelf maar gewist.
Laatst gewijzigd door Marten op do apr 12 2012 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb de modder verwijderd, graag zoals de huisregels voorschrijven, respect voor elkaar.Patrick schreef:Zullen we een moderator vragen om een en ander een beetje op te schonen? Dit alles gaat toch een beetje ten koste van alle andere bijdragen in dit draadje...
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Toch wel weer frappant dat de Zeiss-objectieven vrij algemeen als scherper uit de bus komen dan de Nikkors...
Daarbij opgeteld dat de beeldvoordracht bij Zeiss ook als regel op een hoog niveau staat...
Ja, ze kunnen wel wat, daar bij Zeiss/Cosina...
En dan binnenkort ook nog de 2,8/15mm van die jongens...
Wordt aanpoten bij Nikon? Tijd voor een andere koers? Minder toeters en bellen, meer back to basics, meer down to earth?
(Ja hoor, ik weet het wel, voor jullie er allemaal mee komen: geen AF, geen VR, die vreemde diafragmaringen... ja hoor, tuurlijk...).
Zo, weer eens even lekker ouderwets chargeren...
Daarbij opgeteld dat de beeldvoordracht bij Zeiss ook als regel op een hoog niveau staat...
Ja, ze kunnen wel wat, daar bij Zeiss/Cosina...
En dan binnenkort ook nog de 2,8/15mm van die jongens...
Wordt aanpoten bij Nikon? Tijd voor een andere koers? Minder toeters en bellen, meer back to basics, meer down to earth?
(Ja hoor, ik weet het wel, voor jullie er allemaal mee komen: geen AF, geen VR, die vreemde diafragmaringen... ja hoor, tuurlijk...).
Zo, weer eens even lekker ouderwets chargeren...
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
+1
Fotograferen wordt zoveel leuker als je alle moderne toeters en bellen weglaat.
Nikon kon het ook wat de 50mm f/1.2 staat ook in het rijtje.
Fotograferen wordt zoveel leuker als je alle moderne toeters en bellen weglaat.
Nikon kon het ook wat de 50mm f/1.2 staat ook in het rijtje.