henkk schreef:George,
Het is een heel proces:
- kleurnegatief fotograferen (inclusief een blanco voor de kleurcorrectie);
- NEF bewerken in CNX2 om de rode kleurzweem weg te halen aan de hand van de correctie voor het blanco negatief;
- NEF inlezen in Photoshop Elements voor de omzetting naar positief; opslaan als TIFF;
- TIFF inlezen in CNX2, kleurcorrectie doorvoeren om de kleur nog wat te verbeteren, eventueel verder corrigeren aan de hand van een grijspunt; ruisreductie toepassen (wel de vraag of dat hier geschikt is, ik doe dat om de korrel minder zichtbaar te maken). Bij een kleinkorreliger negatief zou je nog verscherping kunnen toepassen maar dat heeft voor de nu getoonde foto's m.i. weinig zin.
Waarschijnlijk kan PSE de eindbewerking ook wel uitvoeren, maar ik heb nog niet uitgezocht hoe dat moet.
Het is in PSE kipsimpel: de NEF openen, CTRL-I voor het omzetten en CTRL-SHFT-L voor automatische niveau's. C' est tout! Eventueel nog wat verscherpen.
hier een voorbeeld dat best goed lijkt op de oorspronkelijke afdruk:
Leon, het lukt me wel het zwartpunt te verschuiven in de curves CNX2 maar niet het witpunt tot onder het zwartpunt. Doe ik iets verkeerd? Overigens gaat het met PSE wel heel erg goed dus of ik deze operatie nog met CNX wil proberen is de vraag.