Klein probleempje

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Klein probleempje

Bericht door Wiljo » wo apr 11 2012 11:57 am

Misschien speelt er nog iets, dus voor de zekerheid:

Mocht je viewNX open hebben staan, let er dan op dat viewNX alle bestanden laat zien, tiff/jpeg/NEF. Je kan dat boven in de menubalk aangeven, staat deze button alleen op .jpg dan zie je inderdaad de .tiff en .NEF files niet.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo apr 11 2012 12:59 pm

Wiljo schreef:Misschien speelt er nog iets, dus voor de zekerheid:

Mocht je viewNX open hebben staan, let er dan op dat viewNX alle bestanden laat zien, tiff/jpeg/NEF. Je kan dat boven in de menubalk aangeven, staat deze button alleen op .jpg dan zie je inderdaad de .tiff en .NEF files niet.
Goede suggestie. Ter illustratie:

1. Klik rechtsboven op Filter
Afbeelding

2. Selecteer "Alle"
Afbeelding
Jur

Wieteke

Bericht door Wieteke » vr apr 13 2012 11:16 am

Ik heb die dvd's van HP ook gekregen. 1ste reset werkte prima, voor een maand. Toen mailen, want ik verdom het om 1 uur lang dat 0900 nummer te bellen als ik een dure extra helpdeskservice heb betaald terwijl ik nog 1 jaar daar gebruik van mag maken. Maar de service was pet! Belafspraak gemaakt en in kreeg een medewerker aan de lijn om mijn compie na te kijken. Mijn printer werkt ook niet naar behoren en dit gaf ik aan. Medewerker zei dat mijn printer buiten de garantie viel, en dat kan niet. Printer is pas 5 maanden jong & extra helpdeskservice betaald. Medewerker was niet te vermurwen en we hebben de verbinding verboken. Waar ik recht op heb (hulp van HP) heb ik recht op, daar betaal je immers voor.

Iemand anders van HP heeft mij toen gebeld en die keek niet samen met mij mee, ging dus niet in mijn computer om te kijken wat er nou aan de hand was. Ik benoemde de problemen: veelvuldig het niet kunnen zien van Afbeeldingen of foto's, moeizaam openen van websites, mijn WD My Book -exeterne harde schijf- geeft via de balk niet aan hoeveel ik al heb opgeslagen. Balk blijft gewoon wit?

Vandaag update binnen gekregen en bestand bewerken enz. staat weer op de normale grootte. :P

Exel is en blijft weg? Plotsklaps verdwenen en niet terug te halen?
Voor mij is het belangrijkste dat ik die twee foto's (nif en tif) zichtbaar in mijn afbeeldingen heb staan, externe harde schijf of op mijn bureaublad. Dat als ik daar op klik dat het opent. Dit gebeurt nog steeds niet en die foto's zijn voor mij héél erg belangrijk. Het staat op mijn bureaublad maar dan als jepg bestand. Ik kan hier openlijk niet aangeven waarom, maar ik ben op zoek naar professionele vakfotografen die mij kunnen helpen om te kijken of die foto authentiek is of niet? Ik weet duizend procent zeker van niet! Ik ben geen fotograaf en daarom geen partij.

Probeer het zo te zien. Op 'n verpleegafdeling ligt een persoon die ik verzorg en ik zie 'n bepaalde wond. Direct herken ik het: decubitus! Ik zal dan de arts moeten waarschuwen want hij/zij is de aangewezen persoon om dit te bevestigen. Arts bevestigd het. Dit is mijn vakgebied en daarom ben ik bevoegd -lees verplicht!- om de arts te waarschuwen.

Terug naar die foto. Ik herken het onmiddelijk en weet voor duizend procent zeker dat ik gelijk heb. Gelijk hebben en gelijk krijgen, daar zit een wereld van verschil in. Daarom heb ik professionals nodig. Juist die twee foto's krijg ik niet zichtbaar. Ik kan het wel versturen via Wetransfer.
Dus ik ga jullie suggesties uitproberen zodat de foto's weer gewoon zichtbaar zijn.

Als er een professionele fotograaf met jarenlange ervaring is die heel veel verstand heeft van; nikon d3x? foto's aanpassen, psp, rommelen in de exif gegevens enz enz en die bereid is om mij te helpen dan hoor ik dit heel erg graag via pb. Liever geen hobbyfotografen omdat de boel straks naar 'n orgaan gaat welke gaan bekijken of ik gelijk heb of niet. En dan hoop ik dat die foto -2.20cm hoog!- wordt verwijdert en verwijdert blijft! Ook verwijdert van internet! Op die foto staat mijn eigendom. En daar heb ik geen, nogmaals heel duidelijk, geen toestemming voor gegeven. Staat zwart op wit en die afspraak is vooraf gemaakt. Foto is stiekem met een telelens genomen op een afgesloten terrein, dus niet openbaar! Kennen jullie het gezegde 'een foto zegt meer dan duizend woorden?' In mijn geval is dit zo. Al maanden is mijn leven door die foto volledig overhoop gehaald. Ik wil mijn eigen leven terug! Dit hadden ze mij nooit mogen aandoen. Ik heb het aan 'n paar fotografen gevraagd maar wat mij opvalt is dat niemand zwart op wit zijn mening wenst te geven over die foto. Per telefoon krijg ik te horen dat ik 100% gelijk heb. Als ik vraag, stuurt u mij aub even een mail met uw bevindingen want ik heb uw mening nodig? Dan heeft hij het druk!

Vandaar dat ik die foto's wil zien. Dit kan via het programma vieuwNX, maar ik kan niet via afbeeldingen - bureaublad op die foto klikken en dan openen. Dit kon voor de 2de reset wel.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr apr 13 2012 1:06 pm

Ook al de Nikon Nef Codec er opgezet?
Te downloaden op de Nikon site.
Deze vertaalt de nef bestanden zodat windows ze kan lezen. Wel belangrijk als je met nikon werkt.

Wieteke

Bericht door Wieteke » vr apr 13 2012 1:51 pm

Jur schreef:Wieteke,

Probeer eens het volgende:

1. Open ViewNX2
2. Ga in de menubalk naar Archief / Transfer starten; indien Transfer niet opstart, ViewNX2 opnieuw installeren en goed opletten dat Transfer ook wordt geïnstalleerd.
3. Ga naar Help / ViewNX help / Basishandelingen en vervolgens Beelden of Filmbestanden overzetten; hierin vind je aanwijzigingen voor het maken van eventueel noodzakelijke aanpassingen in Windows.
Ik zie alleen bij Bestand / Trasfer starten. Bedoel je dit? Archief kan ik namelijk niet vinden?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 13 2012 2:02 pm

Wieteke schreef: Ik zie alleen bij Bestand / Trasfer starten. Bedoel je dit? Archief kan ik namelijk niet vinden?
Kan kloppen voor de Windows versie. Ik werk al weer een tijdje met een iMac.
Jur

johanvrede
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door johanvrede » vr apr 13 2012 4:13 pm

Voor NEF bestanden onder Windows & te bekijken heeft Microsoft een Camera Codec Pack uitgebracht zodat alle bestanden nu door Windows 7 ondersteund worden let het is er voor de 32 en de 64 bits uitvoering.

Met vriendelijke groet
Johan van de Vrede

Wieteke

Bericht door Wieteke » zo apr 15 2012 9:28 pm

Hasselbox schreef:Ook al de Nikon Nef Codec er opgezet?
Te downloaden op de Nikon site.
Deze vertaalt de nef bestanden zodat windows ze kan lezen. Wel belangrijk als je met nikon werkt.
johanvrede schreef:Voor NEF bestanden onder Windows & te bekijken heeft Microsoft een Camera Codec Pack uitgebracht zodat alle bestanden nu door Windows 7 ondersteund worden let het is er voor de 32 en de 64 bits uitvoering.

Met vriendelijke groet
Johan van de Vrede
Bedoelen jullie nu hetzelfde? En waar kan ik die link vinden? Omdat ik niet met een laptop werk denk ik dat ik de 64bits moet hebben? Als ik via Start kijk zie ik ook ergens 64 staan, vandaar dat ik dan toch maar voor de 64 ga.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo apr 15 2012 9:58 pm

Wieteke schreef:Bedoelen jullie nu hetzelfde? En waar kan ik die link vinden? Omdat ik niet met een laptop werk denk ik dat ik de 64bits moet hebben? Als ik via Start kijk zie ik ook ergens 64 staan, vandaar dat ik dan toch maar voor de 64 ga.
Zowel laptop als desktop kunnen zowel een 32 als 64 bitsbesturingssysteem hebben.
Ga naar start, Het Windows symbool linksonder in je scherm. Ga dan naar "computer", klik dan op "systeemeigenschappen" en daar zie je bij "type systeem" staan 32- of 64 bitsbesturingssysteem.

Kijk hier voor het downloaden van de codec:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1

Het staat bijna onderaan het artikel met de hieronderstaande tekst:
NEF-codec
Compatibiliteit met de 32-bits versie van Windows 7 is beschikbaar voor versie 1.9.0. U kunt de nieuwste versie hier downloaden. Compatibiliteit met de 64-bits versie van Windows 7 voor deze codec is nog niet vastgesteld.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo apr 15 2012 11:32 pm

jan
dit is al vermeld. :wink2:door mij
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di apr 17 2012 3:14 pm

a vgastel schreef:jan
dit is al vermeld. :wink2:door mij
Blijkbaar niet duidelijk want ze vroeg er om
Wieteke schreef:Bedoelen jullie nu hetzelfde? En waar kan ik die link vinden?......... :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 17 2012 4:53 pm

Volgens mij heb je in 1e instantie een computerexpert nodig en pas in 2e instantie een vakfotograaf...

De bloem en ezel icons zijn 'standaard' iconen voor het geval Windows geen weergave kan geven van het bestand. Daar heb je de eerder genoemde codec voor nodig. Gebruik de link en instructies die Jan eerder noemde. Je kunt overigens ook eerst de 64-bit variant installeren. Als die niet installeert weet je ook meteen dat je dus de 32-bit variant moet hebben. :)

Voor wat betreft het openen van de afbeeldingen, het kan ook anders. Mits je ViewNX 2 hebt geinstalleerd:
1. Rechtsklik op de foto en kies 'Openen Met'.
2. Kies de applicatie 'View NX2'. Indien die niet in de eerste lijst staat, even de lijst daaronder openklikken.
3. Druk op Openen.

Als het goed is opent de foto (NEF of TIFF) nu in View NX2.

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat de bestanden corrupt zijn geraakt, maar dan heb je sowieso een probleem...
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”