Raw Software

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
JeroenS

Raw Software

Bericht door JeroenS » zo jul 29 2007 1:18 am

Hallootjes,

IK heb net m'n laatste vakantie kiekjes van de kaartjes gehaald en nu begint het te kriebelen om wat met RAW the gaan proberen... Alleen je raad het al....waar open ik dat in?

Welk software gebruiken jullie hiervoor?? gebruik voor fotobewerking nog photoshop 7.0. alleen die gaat niet echt blij kijken van dit soort bestanden..hahaha

thanks

Jeroen

Roberto

Bericht door Roberto » zo jul 29 2007 1:36 am

nah, als je een cursus hebt bijgewoond van onze grote goeroe maerlant dan ben je echt overtuigd van capture nx als zijnde je digitale doka, oelala! En ik kan het weten: Ik heb al meerdere worksips gevolgd over PS, maar capture is vet goed!!! Zelfs mijn zusje (prof dtp) moest toegeven dat Capture goed in elkaar zit. Trial e.d. -vooral de guides en lessons- via:
http://www,capturenx.com

Suc-6... Greetzzz, Robbert

rvdb

Bericht door rvdb » zo jul 29 2007 5:47 am

Of Adobe Lightroom. En als je een Apple hebt: Aperture.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 29 2007 7:46 am

het gratis picasa kan er ook mee overweg.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Gewoon de trail-versie downloaden...

Bericht door EelcoD7100 » zo jul 29 2007 8:49 am

Wij hadden zelf zoiets van waarom iets van ver halen als je ook dicht bij de basis kunt blijven.
Nikon software voor Nikon apparatuur is gewoon de beste mogelijkheid...
En als je ook al een beetje aan het rondscharrelen bent geweest in diverse draadjes, dan zul je zien dat de meesten zeer tevreden zijn over het programma (Capture NX)
Je kunt de trail-versie gewoon bij Nikon downloaden.. (30 dagen)
En ik geloof dat hij ook bij de recente camera's wordt geleverd.

Succes,

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jul 29 2007 7:02 pm

Zoals reeds genoemd. Picasa (gratis) en Nikon Capture (niet gratis)
Photoshop CS2 kan ook.

JeroenS

Bericht door JeroenS » zo jul 29 2007 7:59 pm

Probeerde het vandaag te downloaden, en alhoewel ik gewoon lid/gebruiker en what so ever ben op de nikon site kreeg ik een foutmelding....heb ze gemaild erover, dus zal het morgen wel horen:)
ga in iedergeval f stoeien dan met Capture

Thanks

Maerlant

Bericht door Maerlant » zo jul 29 2007 10:04 pm

Hallo JeroenS,

Goeroe, ofnie, dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat Capture NX het RAW formaat van Nikon (NEF) volledig ondersteund. Uiteindelijk levert het voor NEF het beste resultaat op. En als RAW editor is het een zeer compleet programma. Een aanrader :wink:

Groet

Robin

Bericht door Robin » zo jul 29 2007 10:46 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 10:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Maerlant

Bericht door Maerlant » zo jul 29 2007 11:20 pm

Ha Robin,

Snelheid is NIET waar Capture NX enig krediet in kan opbouwen. Wanneer je een foto of honderd moet bewerken (zelfs in batch) dan weet ik uit ervaring dat je beter diepe meditatie oefeningen kan gaan doen, dan wachten op voortgang :wink:
Nikon wil graag dat alles zo goed mogelijk aan het bestaande aansluit, dus je opmerking dat het een engine uit de 90'er jaren lijkt is niet onwaar.

Maar wat ie met je NEF'jes doet is erg schoon, en misschien het beste te zien als een instrument ipv een automaat.

Mijn tip voor waar snelheid geboden is, schiet NEF & JPEG. Voor de snelle aanpassingen, verwerk de JPEG's in batch (via Capture of Lightroom), voor de belangrijke of 'voor de mooi' aanpassingen gebruik Capture voor je NEF's.

Dizkleemer: Gebruik vooralsnog geen MAC, dus ben niet goed op de hoogte van Aperture, Bibble, etc.

Groet

Robin

Bericht door Robin » ma jul 30 2007 12:57 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 10:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma jul 30 2007 4:16 am

heb ook nx maar meot er nog erg aan wennen, op mijn pentiun IV 2.8 HT fsb800 bak met 2.5GB ram is het niet echt snel moet het alleen onder vista nog installeren

Gerritr

Bericht door Gerritr » ma jul 30 2007 11:42 am

Ik werk met NX en CS3,ik vindt ze beiden erg goed,er zit in de meest opname nauwlijk tot geen verschil.

Wat ik in NX niet snap dat die de bestandsinfo die ik er in adobe bridge aanhang niet meeneemt,je moet het er dan weer opnieuw inzetten in bridge.

Als je er mee leert werken,hoef je eigelijk weinig meer na te bewerken in photoshop.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 30 2007 12:07 pm

Ik werk ook met NX.

Ik werk niet in batch maar elke foto afzonderlijk dus ik heb geen last van matige snelheid.

De interface is inderdaad niet "sexy" maar in dit geval ga ik liever voor de inhoud dan de verpakking :wink:

Groet

Skippy

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”