Zwart/wit hoe in te stellen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » vr apr 13 2012 8:34 pm

Als ik zwart/wit foto's wil maken, wat is dan de beste methode om dit te doen:
Mijn camera op zwart/wit instellen (monochrome) of een kleurenfoto later omzetten in zwart/wit met b.v. LR4? :roll:

Kon het antwoord niet echt vinden hier op het forum vandaar hier deze vraag.
Ik heb beide natuurlijk al een keer uitgeprobeerd maar kan er niet achter komen wat nu de juiste werkwijze is.
Jullie weten hier vast wel een antwoord op. :wink:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Zwart/wit hoe in te stellen?

Bericht door Hasselbox » vr apr 13 2012 8:47 pm

Het beste volgens mij en ik heb het weer van Scott Kelbby's Het Photoscop cs5 boek,
NikSilver Efex pro2. Proef versie werkt 30 dagen zonder beperkingen of watermerk.
Daarom zeker het proberen waard. Vooral de z.g. voor instellingen zijn zeer goed.
Ik stel zelden wat handmatig bij aan contrast, helderheid enz.
Gr Piet

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr apr 13 2012 8:50 pm

Dus als ik je goed begrijp gewoon in kleur schieten en later omzetten in zwart/wit met Niksilver Efex ?
M.v.g Peter.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr apr 13 2012 8:54 pm

Mzpeter schreef:Dus als ik je goed begrijp gewoon in kleur schieten en later omzetten in zwart/wit met Niksilver Efex ?
Zo doe ik dat. En zo doet Kelby het ook.
Behalve in bijzondere gevallen. Als je kleurkanalen apart wil bewerken bijvoorbeeld
Het hierboven genoemde boek beveel ik ook zeer aan voor vele andere bewerkingen.
Bespaart je veel tijd aan uitzoeken en proberen.
Laatst gewijzigd door Hasselbox op vr apr 13 2012 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr apr 13 2012 8:55 pm

NikSilver Efex pro2
Is geen verkeerd stukje software.
Maar als je CS5 of LR of CNX2 in bezit heb of desnoods nog een ander stukje software voldoet dat zeker om foto's om te zetten naar zwart / wit ;)

Kijk anders eens hier : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... +zwart+wit" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Kroontje

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr apr 13 2012 8:56 pm

Nik Silver Efex is heel mooi maar ook duur, om te proberen kun je ook prima met Lightroom foto's naar zwart/wit omzetten.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr apr 13 2012 9:28 pm

Als je LR gebruikt zonder evt plugins zou ik zeker hierop slrlounge eens een kijkje nemen, in de derde rij staat ook een manier om zwart wit te bewerken met een filmpje er bij.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za apr 14 2012 12:38 am

In 1 avond weer wat wijzer geworden in de digitale fotografie. :)

Sinds deze week staat LR4 op mijn laptop. Heb ook PS CS5. Dus hiermee zal het dan ook moeten lukken? Ik ga eens kijken of Nik Silver Efex iets is voor mij. M.a.w. Of het de investering waard is voor mij.
@Robin en @ Kroontje; ik heb jullie tips bekeken en ga dat eens rustig doorlezen. Thanks!
Mzpeter schreef:Dus als ik je goed begrijp gewoon in kleur schieten en later omzetten in zwart/wit met Niksilver Efex ?

En het antwoord op de Ham-vraag is dus??? Niet de camera op monochrome zetten maar later de foto omzetten naar zwart/wit met een goed programma? en goed op de compositie letten als je van tevoren weet dat het een z/w foto moet gaan worden.

Bedankt voor jullie tips en links.
M.v.g Peter.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 14 2012 12:51 am

Als je in NEF formaat schiet zou je eventueel de zwart-wit mode aan kunnen zetten om een indruk te krijgen wat je globaal krijgt. Je kan immers de kleuren toch wel weer terughalen in RAW. Je hebt die kleuren hard nodig, want je kan heel veel keuzen maken bij het omzetten naar zwart-wit! Het is niet hetzelfde als de verzadiging van je foto verlagen!

Ik schiet altijd gewoon in kleur en kies de foto's waarvan ik denk dat ze het goed doen in ZW eruit en zet ze dan om.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mijndert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » za apr 14 2012 8:13 am

Het is wat Patrick zegt, RAW en monochrome instellen op de camera, op het schermpje kun je dan direct zien waar het naar toe gaat, kun je ook nog spelen met de belichting.
Hoofd onderwerp als hoofdtoon belichten, later met software de "randjes" bewerken.
In "Optimale belichting" van Michael Freeman word een en ander duidelijk uit de doeken gedaan.
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za apr 14 2012 11:00 am

Mzpeter schreef:In 1 avond weer wat wijzer geworden in de digitale fotografie. :)

En het antwoord op de Ham-vraag is dus??? Niet de camera op monochrome zetten maar later de foto omzetten naar zwart/wit met een goed programma? en goed op de compositie letten als je van tevoren weet dat het een z/w foto moet gaan worden.

Bedankt voor jullie tips en links.
Niet alleen de compositie. Bedenk dat je met Zwart/Wit een belangrijk beeldend element uitschakelt.
Daardoor worden andere elementen in het beeld veel belangrijker. Voor mij vaak op nummer een is het licht of beter gezegd de suggestie van licht.
Maar dat kunnen ook andere aspecten zijn afhankelijk van het onderwerp.
Lees daarvoor dit draadje eens door:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=39047" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr H.
Laatst gewijzigd door Hasselbox op za apr 14 2012 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 14 2012 11:25 am

Buiten Nik Silver Efex nog diverse andere opties die direct in Photoshop uitstekend zijn te gebruiken. Zie eerdere reactie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 33#p254733" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”