beelden fotograferen, hoe doe je dat?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: beelden fotograferen, hoe doe je dat?

Bericht door JDPix » vr apr 06 2012 12:37 pm

Hasselbox schreef:Als het weg moet hoor ik het wel.
Nee, nee, laat maar staan. Hopelijk kunnen we er wat van leren.

Ik vind het wel aardig dat ik zelf al eerder onderstaande uitsnede heb gemaakt. Kan ik het toch een beetje, maar had ik het zelf niet door?

Afbeelding
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr apr 06 2012 2:09 pm

Ik denk dat je het niet door had. Maar dat kun je wel leren. jezelf doorhebben bedoel ik. :D
In ieder geval een poging om je eigen beeld te maken. Bewust of onbewust, het laat zien dat je meer wil
Dat kun je toch alleen maar als positief zien toch?
Ook een poging geeft niet altijd het gewenste resultaat maar levert wel weer nieuwe leerstof.
Om het makkelijker te maken om mijn beschrijving van de beeldende aspecten binnen te halen heb ik ze in een dropbox geplaatst.
Klik op onderstaande link om het pdf bestand te downloaden. Je hebt wel Acrobat nodig. Na het openen gewoon opslaan op de HD.
Laat ook iemand effe weten of het werkt? Hier heb ik nu weer geen ervaring mee. :oops:
Ik weet ook niet hoe het werkt als mijn computer niet aanstaat. Iemand ervaring met Dropbox?

http://dl.dropbox.com/u/70093040/Les%20 ... 4-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo hoef ik niet steeds de mailbox in de smiezen te houden. :D
Laatst gewijzigd door Hasselbox op vr apr 06 2012 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul61
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Paul61 » vr apr 06 2012 3:42 pm

Hasselbox schreef: Om het makkelijker te maken om mijn beschrijving van de beeldende aspecten binnen te halen heb ik ze in een dropbox geplaatst.
Klik op onderstaande link om het pdf bestand te downloaden. Je hebt wel Acrobat nodig. Na het openen gewoon opslaan op de HD.
Laat ook iemand effe weten of het werkt? Hier heb ik nu weer geen ervaring mee. :oops:

Het werkt.
Heb ik weer wat leesvoer.

Bedankt.
Groeten, Paul

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr apr 06 2012 4:05 pm

Paul61 schreef:
Hasselbox schreef: Om het makkelijker te maken om mijn beschrijving van de beeldende aspecten binnen te halen heb ik ze in een dropbox geplaatst.

Het werkt.
Heb ik weer wat leesvoer.

Bedankt.
Ook bedankt. Voor de reactie.
Kan ik nu gerust de hond uitlaten :mrgreen:

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » vr apr 06 2012 5:03 pm

Ik heb je artikel over vormgeving ook binnen kunnen halen vanaf Dropbox. Dank je wel.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 07 2012 7:29 am

Na het stellen van de vraag en de hulp hier, krijg ik meer idee.

Met alle knopjes en doppen op je camera kun je meer of minder nadruk te leggen op je onderwerp. Daarmee is een persoonlijke uitdrukking te versterken.
Met de objectiefkeuze, belichtingstijd, licht, onder of over-belichting, papier, witbalans kun je ingrijpen in de opname en daarmee nadruk leggen op het onderwerp.
Het onderwerp is niet sec het beeld, maar een uitdrukking van wat de fotograaf ervan vindt.

Ook de beeld tips van Hasselbox zijn er een onderdeel van, dank je hiervoor.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za apr 07 2012 12:21 pm

Hans Braakhuis schreef:Na het stellen van de vraag en de hulp hier, krijg ik meer idee.

Met alle knopjes en doppen op je camera kun je meer of minder nadruk te leggen op je onderwerp. Daarmee is een persoonlijke uitdrukking te versterken.
Met de objectiefkeuze, belichtingstijd, licht, onder of over-belichting, papier, witbalans kun je ingrijpen in de opname en daarmee nadruk leggen op het onderwerp.
Het onderwerp is niet sec het beeld, maar een uitdrukking van wat de fotograaf ervan vindt.

Ook de beeld tips van Hasselbox zijn er een onderdeel van, dank je hiervoor.
Goed gezien. :)
Je begint en eindigt elke opname met de knoppie's. Daar tussenin gebeurt in het koppie de rest . :mrgreen:

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » za apr 07 2012 8:25 pm

Hasselbox bedankt voor je pdf bestand daar kan ik wat mee.
Ben nu ruim een jaar bezig geweest om de D7000 (en de basis principes van fotografie) onder de knie te krijgen.
Gaandeweg ontdekte ik dat fotograferen meer is dan een technisch goed gelukte foto maken.
Hoe maak je de foto eigen of beter hoe wordt het een eigen foto.
Dit is een zeer interessant draadje geworden.
groeten Robert

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo apr 08 2012 11:21 pm

Bedankt voor de les Hasselbox.
Ik heb nog een lange weg te gaan merk ik wel, maar dat geeft niet, het houdt je mooi bezig zo :D
En wellicht ontdekken we een nog onbekende zijde van onszelf. :D

vrgr
Tiny

Bastiaan

Bericht door Bastiaan » wo apr 11 2012 11:13 pm

Een erg eenvoudige manier om bestanden te versturen(tot 2Gb aan toe) is https://www.wetransfer.com/
Hiervoor hoef je geen mappen op je computer aan te maken of anderszins ingewikkelde dingen.

Leuke interessante topic is dit en de basis van fotografie mijnsinziens. Hoe maak ík er iets interessants van wat iemand anders hopelijk niet zo ziet.

Mijn visie op een beeld van Henry Moore in Kew Gardens, London van jaren geleden.

Afbeelding
Famous by the kadee experience, on Flickr

Het origineel is alsvolgt:http://rwapplewannabe.files.wordpress.c ... e-oval.JPG

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za apr 14 2012 11:43 am

Hiervoor is al opgemerkt: Als fotograaf registreer je niet de werkelijkheid maar schep je nieuwe beelden.
Naar aanleiding van dit draadje en vragen over zwart/wit omzetting elders, in wil ik het volgende opmerken.
Door de digitale fotografie is kleuren fotografie voor de meesten de standaard geworden.
Omdat kleur als een beeldend aspect wordt aangemerkt, moet je eigenlijk uitgaan van een zwart/wit beeld waaraan je kleur toevoegt.
Door het zo te benaderen kan kleur een belangrijker betekenis krijgen. Ook door te kiezen voor geen kleur
Voegt kleur iets toe aan het beeld of niet? Welk aspect kan ik duidelijker laten zien met of zonder kleur?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 14 2012 12:43 pm

Hasselbox schreef: Omdat kleur als een beeldend aspect wordt aangemerkt, moet je eigenlijk uitgaan van een zwart/wit beeld waaraan je kleur toevoegt.
Uitgaan van een zwart/wit beeld waaraan je kleur toevoegt, is IMO de verkeerde benaderingswijze.

Bij zwart-wit gaat het zuiver en alleen om helderheden en contrasten in de helderheid van het licht. Dus licht/donker. Licht/schaduwwerking. Denk "grafisch". Bij kleur kan het voorkomen dat twee sterk contrasterende kleuren precies dezelfde helderheid hebben, ergo omgezet naar zwart-wit dezelfde grijswaarde hebben. In kleur heb je dan een actief sprekend beeld, in zwart-wit gebeurd er helemaal niets. Vanuit die basisgedachte zou je dan ook bewust kleur of zwart-wit moeten inzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za apr 14 2012 1:33 pm

Léon Obers schreef:
Hasselbox schreef: Omdat kleur als een beeldend aspect wordt aangemerkt, moet je eigenlijk uitgaan van een zwart/wit beeld waaraan je kleur toevoegt.
Uitgaan van een zwart/wit beeld waaraan je kleur toevoegt, is IMO de verkeerde benaderingswijze.

Bij zwart-wit gaat het zuiver en alleen om helderheden en contrasten in de helderheid van het licht. Dus licht/donker. Licht/schaduwwerking. Denk "grafisch". Bij kleur kan het voorkomen dat twee sterk contrasterende kleuren precies dezelfde helderheid hebben, ergo omgezet naar zwart-wit dezelfde grijswaarde hebben. In kleur heb je dan een actief sprekend beeld, in zwart-wit gebeurd er helemaal niets. Vanuit die basisgedachte zou je dan ook bewust kleur of zwart-wit moeten inzetten.
Dat je MOET uitgaan van zwart/wit is mogelijk te scherp geformuleerd. Wat ik bedoel is, kijk eerst naar het onderwerp en vraag je dan af of kleur van belang is of niet. M.a.w.Wil ik kleur toevoegen aan een beeld of niet?
Kleur toevoegen is niet nodig omdat er sterk contrasterende kleuren voorkomen die in zwart/wit dezelfde grijswaarde zouden krijgen. Dat hoeft niet zo te zijn.
Als je analoog fotografeert in z/w, is het vaak van belang om het juiste kleurfilter te kiezen om de verschillende tinten in kleur weer te geven dmv verschillende grijswaarden. Denk b.v. aan de wolken tegen de blauwe lucht. Maak het blauw donkerder en klaar is kees.
Dat is nu softwarematig ook mogelijk en nog veel meer en nauwkeuriger zelfs. Maar dat geef je zelf ook al aan door in een ander draadje te verwijzen naar div site's waar informatie te vinden is omtrent het omzetten naar z/w.
Dat verandert niets aan de stelling dat kleur als een beeldend aspect wordt gezien waarvan je gebruik maakt of niet.
Zo wordt dat ook aan de kunstopleidingen voorgesteld.
Verder wil ik hier niet op ingaan. Laten het de vraag van de TS blijven waar het in deze draad over moet gaan. :wink2:
Laatst gewijzigd door Hasselbox op za apr 14 2012 4:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 14 2012 2:33 pm

Hasselbox schreef: Dat verandert niets aan de stelling dat kleur als een beeldend aspect wordt gezien waarvan je gebruik maakt of niet.
Inderdaad kan kleur als beeldend aspect worden gezien, alleen is de benaderingswijze verschillend met zwart-wit waarvan men zich meer bewust van zou kunnen zijn. Heel veel zie ik "kleurige" fotografie inplaats van "kleurenfotografie", waarbij kleur geen toegevoegde waarde heeft in het beeld. Dan leidt die kleur alleen maar af. Andere foto's (filmpjes) halen hun kracht juist door het gebruik van kleur in het beeld.

Hier een een fantastisch gebruik van IMO met name de kleur-versie in twee video-clipjes van hetzelfde liedje. Waarbij decor, aankleding outfit en alles (ook bewerking) is aangepast op gebruik van "zwart-wit" (er zit nog steeds wel kleur in), en de andere versie in kleur.

Rihanna Who's That Chick "Night" version: http://www.youtube.com/watch?v=LtBenAjwnsQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Rihanna Who's That Chick "Day" version: http://www.youtube.com/watch?v=s8vxAxJgdIs" onclick="window.open(this.href);return false;
De vergelijking naast elkaar (fantastisch hoe dat synchroon is afgestemd): http://www.youtube.com/watch?v=RSpJ7gsgDr8" onclick="window.open(this.href);return false;

On topic. Als je beelden (sculpturen) fotografeert zou je dus kunnen afvragen of kleur iets toevoegt. Beelden (sculpturen) zijn vormen, waarbij die vormen vooral door het gebruik van het licht met licht- en schaduwwerking die vormen worden geaccentueerd. Kleur is meestal ver ondergeschikt bij die vorm, voegt nauwelijks iets toe. Laat het dan weg. Een Karel Appel schilderij zou je juist nooit in zwart-wit moeten weergeven. Daar doe je het schilderij mee tekort.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » za apr 14 2012 10:23 pm

Terugkomend op het onderwerp.

Moeder kip in kleur (met eenbeetjehulp).
Afbeelding
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”