Vraag over Nikon 105mm Micro
Vraag over Nikon 105mm Micro
Hallo.
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de Nikon 105mm micro.
Nu kom ik er achter dat ik anders moet gaan fotograferen, was hiervoor een sony gewend met vr in body en een sigma 50mm macro lens.
Best scherp, maar nu met de 105mm en de D7000 heb ik als ik uit de hand schiet last van bewegings onscherpte ondanks de VR, foto's vergeleken met foto's van een 60D en 100mm IS macro L-lens en ja moet zeggen dat de canon een betere IS heb, of ik doe iets fout.....
Dus mijn vraag is ben ik gebonden aan een statief met macro, en had ik daarom misschien beter een non VR lens kunnen kopen?
Groet Aldrik
Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor de Nikon 105mm micro.
Nu kom ik er achter dat ik anders moet gaan fotograferen, was hiervoor een sony gewend met vr in body en een sigma 50mm macro lens.
Best scherp, maar nu met de 105mm en de D7000 heb ik als ik uit de hand schiet last van bewegings onscherpte ondanks de VR, foto's vergeleken met foto's van een 60D en 100mm IS macro L-lens en ja moet zeggen dat de canon een betere IS heb, of ik doe iets fout.....
Dus mijn vraag is ben ik gebonden aan een statief met macro, en had ik daarom misschien beter een non VR lens kunnen kopen?
Groet Aldrik
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Vraag over Nikon 105mm Micro
Hoi Aldrik,
Mijn ervaring is dat de 105 micro waanzinnig scherpe platen kan produceren; ook uit de hand.
Wat eea wel een stuk kritischer maakt:
- je hebt nu wellicht veel meer pixels
- je brandpunt is verdubbeld
- is je vergrotingsmaat ook een stuk groter?
- Je scherptediepte is bij groter brandpunt minder; dus hoger diafragma, sluitertijd te laag?
Kortom allemaal redenen die het moeilijker zouden kunnen maken.
toon eens een voorbeeldfoto met exif; daar valt veel meer uit op te maken...
Mijn ervaring is dat de 105 micro waanzinnig scherpe platen kan produceren; ook uit de hand.
Wat eea wel een stuk kritischer maakt:
- je hebt nu wellicht veel meer pixels
- je brandpunt is verdubbeld
- is je vergrotingsmaat ook een stuk groter?
- Je scherptediepte is bij groter brandpunt minder; dus hoger diafragma, sluitertijd te laag?
Kortom allemaal redenen die het moeilijker zouden kunnen maken.
toon eens een voorbeeldfoto met exif; daar valt veel meer uit op te maken...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
De 105 is gewoon retescherp....dus een foto met exif lijkt me verstandig te tonen voor je verkeerde info krijgt.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Ik heb de D300 doe buiten alles uit de hand 1:1, F 11-14 Handmatig scherpstellen, sluitertijd minimaal 125/1000 ste in sommige gevallen kun je naar de 80/1000 ste iso gewoon op 200, ook zonder flitser geen probleem. De 105 mm is een super objectief maar zoals met alles techniek is alles, dus uitproberen en oefenen komt het helemaal goed.
Het is inderdaad een super lens!
Kwestie van ff oefenen.
Kwestie van ff oefenen.
- Hasselbox
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En een statief is nooit verkeerd bij macro.Rob in Brunssum schreef:Het is inderdaad een super lens!
Kwestie van ff oefenen.
En VR kun je uitschakelen.

Even kijken hoe moet dat ook alweer.
Heb wel een link naar picasa web.
https://picasaweb.google.com/1099611586 ... 2427869698
Ik ben een kneus wat forums betreft hoor
Het gaat om die druppels, een vriendin van mij heeft de 60D en de L macro en we deden dezelfde instellingen en op haar foto's waren de druppels duidelijk en zoals je ziet op die van mij niet. Heel frustrerend want ik hoop dat het aan mij ligt want dat kan ik verbeteren de lens niet.
Als verder klikt op picasa web heb ik een ladybug geschoten en die vind ik wel geslaagd.
Ik denk dat ik veel moet oefenen met de lens en camera settings.
Ik ben een kneus wat forums betreft hoor

Het gaat om die druppels, een vriendin van mij heeft de 60D en de L macro en we deden dezelfde instellingen en op haar foto's waren de druppels duidelijk en zoals je ziet op die van mij niet. Heel frustrerend want ik hoop dat het aan mij ligt want dat kan ik verbeteren de lens niet.
Als verder klikt op picasa web heb ik een ladybug geschoten en die vind ik wel geslaagd.
Ik denk dat ik veel moet oefenen met de lens en camera settings.
Laatst gewijzigd door Aldrik op ma apr 16 2012 6:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bedenk wel dat de functionaliteit van VR enorm afneemt naarmate je dichter op je onderwerp kruipt! Bij alles dat richting 1:1 is heb je er niet meer zo heel veel aan.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik neem aan dat je de foto wilt plaatsen en geen link.Aldrik schreef:Even kijken hoe moet dat ook alweer.
Ik ben een kneus wat forums betreft hoor.
Dat moet zo dus:
Als je nu dit even beantwoordt ("citeer") zonder te versturen dan zie je in dat antwoord hoe het moet.
Ok ik heb het gezien.
Ga het proberen, bedankt voor het (weer) uitleggen
Groet Aldrik
Ga het proberen, bedankt voor het (weer) uitleggen

Groet Aldrik
herkenbaar probleem hoor , maar let goed op , er zijn wel degelijk een paar scherpe gedeelte in de fotos te herkennen, misschien het diafragma wat verder knijpen zodat je meer scherp krijgt , VR uit , en op een statief ,200 iso en schieten maar , voor bewegings onscherpte misschien afstandbediening , spiegel vooropenen , of zelfontspanner wil ook wel helpen.
Heerlijke lens.
Vorig jaar 1 over gekocht van een lid hier.
Wat een lens. Reet scherp, reet snel en gewoon lekker om vast te houden. Money well spend.
Vorig jaar 1 over gekocht van een lid hier.
Wat een lens. Reet scherp, reet snel en gewoon lekker om vast te houden. Money well spend.
Ok ben er een beetje achter hoe het werkt, werkt idd iets anders de D7000, ik moet er veel bewuster mee omgaan en dat geldt zeker voor de macro lens, heb er inmiddels echt gave foto's mee geschoten. Iedereen bedankt voor het reageren.