Verscherpen van beelden
-
Piepenholleke
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Verscherpen van beelden
Verscherpen?
Tijdens het verscherpen van de foto in Nikon Capture NX2, laat, na enter, het vaak een tijdje op zich wachten voordat de verscherping zichtbaar wordt op mijn monitor. Tijden tussen opdracht uitvoeren (enter) en zichtbare verscherping op de monitor zijn vaak wisselend en de gele voortgangsbalk in het opslagvenster in deze bewerking, reageert "normaal" of is niet zichtbaar terwijl de foto wordt/wel (is) opgeslagen.
Aan het eind van de verscherping "ploept" het beeld naar het eindresultaat/-verscherping. Dit "ploepen" is te vergelijken met het "springen" van het negatief onder invloed van warmte van de lamp (vergroter) in de analoge fotografie.
Vraag: Is dit springen/ploepen van het beeld op de monitor een normaal verschijnsel bij verscherping ?
Heeft dit iets te maken met de snelheid/traagheid van de computer / monitor (Eizo) ?
Wordt het beeld, ondanks dat de "eindscherpte" nog niet zichtbaar is op de monitor toch scherp opgeslagen of moet ik wachten met opslaan tot het beeld zijn eindscherpte op de
monitor laat zien?
Wie kan mij hierover informeren?
Tijdens het verscherpen van de foto in Nikon Capture NX2, laat, na enter, het vaak een tijdje op zich wachten voordat de verscherping zichtbaar wordt op mijn monitor. Tijden tussen opdracht uitvoeren (enter) en zichtbare verscherping op de monitor zijn vaak wisselend en de gele voortgangsbalk in het opslagvenster in deze bewerking, reageert "normaal" of is niet zichtbaar terwijl de foto wordt/wel (is) opgeslagen.
Aan het eind van de verscherping "ploept" het beeld naar het eindresultaat/-verscherping. Dit "ploepen" is te vergelijken met het "springen" van het negatief onder invloed van warmte van de lamp (vergroter) in de analoge fotografie.
Vraag: Is dit springen/ploepen van het beeld op de monitor een normaal verschijnsel bij verscherping ?
Heeft dit iets te maken met de snelheid/traagheid van de computer / monitor (Eizo) ?
Wordt het beeld, ondanks dat de "eindscherpte" nog niet zichtbaar is op de monitor toch scherp opgeslagen of moet ik wachten met opslaan tot het beeld zijn eindscherpte op de
monitor laat zien?
Wie kan mij hierover informeren?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub.
- Hasselbox
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Verscherpen van beelden
Nikon Capture NX2 is een prima bewerkingsprogramma. Maar wel het meest trage dat ik ken.
Ik weet niet zo veel van wat zich allemaal in mijn computer afspeelt. Mogelijk gebruikt het zeer veel van het beschikbare geheugen en de capaciteit van de processor. Aan het beeld scherm zal het niet liggen. Op mijn goedkope laptop schermpje is het niet trager.
Gr H.
Ik weet niet zo veel van wat zich allemaal in mijn computer afspeelt. Mogelijk gebruikt het zeer veel van het beschikbare geheugen en de capaciteit van de processor. Aan het beeld scherm zal het niet liggen. Op mijn goedkope laptop schermpje is het niet trager.
Gr H.
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Snellere computer kopen zodat herberekenen van alle gebruikte tools sneller gaat.
Hoe meer tools worden gebruikt, en de bewerkingsregels toenemen, hoe langzamer als je ergens tussenin zaken gaat in of uitschakelen.
Tip: Zet intensieve bewerkingen als D-Lighting, ruis-onderdrukking, verscherping even uit als je veel andere bewerkingen hebt uit te voeren. Verder hebben de "hoge" kwaliteit instellingen ook meer processorkracht nodig. Laat niet onnodig diverse programma's open staan. Elk programma snoept een deel van het beschikbare geheugen af. Idem met openstaande opnamen binnen Capture NX2. (Dus slechts één opname inladen en bewerken, werkt het snelst).
Hoe meer tools worden gebruikt, en de bewerkingsregels toenemen, hoe langzamer als je ergens tussenin zaken gaat in of uitschakelen.
Tip: Zet intensieve bewerkingen als D-Lighting, ruis-onderdrukking, verscherping even uit als je veel andere bewerkingen hebt uit te voeren. Verder hebben de "hoge" kwaliteit instellingen ook meer processorkracht nodig. Laat niet onnodig diverse programma's open staan. Elk programma snoept een deel van het beschikbare geheugen af. Idem met openstaande opnamen binnen Capture NX2. (Dus slechts één opname inladen en bewerken, werkt het snelst).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 17 2012 10:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
george013
Hij piept er niet bij?
In het algemeen kun je zeggen dat Capture een traag programma is en dat de schermafhandeling ook voor verbetering vatbaar is.
Vroeger wel eens de mist in gegaan bij het openen van een map. Als je te vroeg een actie begint, worden niet alle foto's geladen. Is mij verscheidene keren overkomen.
Ook als je de boodschap krijgt dat een bewerking klaar is en Capture reageert nergens meer op krijg je de gedachte dat het programma vastgelopen is. Blijkt dat de boodschap aan het begin van de afronding wordt gegeven, soms moet je nog een hele tijd wachten voordat het daadwerkelijk is afgerond..
Wat jij bedoelt met het verscherpen ken ik niet. Als je verscherpt moet je op 100% kijken.
Een en ander kan natuurlijk ook aan je pc liggen.
George
In het algemeen kun je zeggen dat Capture een traag programma is en dat de schermafhandeling ook voor verbetering vatbaar is.
Vroeger wel eens de mist in gegaan bij het openen van een map. Als je te vroeg een actie begint, worden niet alle foto's geladen. Is mij verscheidene keren overkomen.
Ook als je de boodschap krijgt dat een bewerking klaar is en Capture reageert nergens meer op krijg je de gedachte dat het programma vastgelopen is. Blijkt dat de boodschap aan het begin van de afronding wordt gegeven, soms moet je nog een hele tijd wachten voordat het daadwerkelijk is afgerond..
Wat jij bedoelt met het verscherpen ken ik niet. Als je verscherpt moet je op 100% kijken.
Een en ander kan natuurlijk ook aan je pc liggen.
George
-
aflockon
Hi,
Als ik verscherp in NX dat eerst naar 100%, ongeacht het formaat, dan verscherpen en
opslaan. Dat kan soms even duren ja. Vreemd vind ik ook dat het vernstertje "opslaan"
soms verstopt zit achter de afbeelding.
Dan moet ik eerst in de werkbalk weer op het prog NX klikken, waarna het venster "opslaan als"
weer zichtbaar wordt. Dan kan vaak een heleboel wachten schelen .......
Maar ook weer tijd voor een snellere pc ja.
Gr. Ton
Als ik verscherp in NX dat eerst naar 100%, ongeacht het formaat, dan verscherpen en
opslaan. Dat kan soms even duren ja. Vreemd vind ik ook dat het vernstertje "opslaan"
soms verstopt zit achter de afbeelding.
Dan moet ik eerst in de werkbalk weer op het prog NX klikken, waarna het venster "opslaan als"
weer zichtbaar wordt. Dan kan vaak een heleboel wachten schelen .......
Maar ook weer tijd voor een snellere pc ja.
Gr. Ton
-
george013
Dat bedoel ik met een slechte schermafhandeling. Heb soms gedeeltes van verschillende schermen door elkaar staan. Moet ik ook zoiets doen.
George
George
- gijs sandberg
- Clublid

Re:computer / monitor
Beste Huub,
De monitor kan niets als de PC nog niet klaar is met berekenen...
Een belangrijke factor is het RAM geheugen, als dat krap wordt kan CNX vreselijk traag worden.
Vandaar de adviezen van Leon zoals
-afsluiten overbodige programma's
-liefst slechts 1 foto tegelijk open.
-plaats zoveel RAM als in de PC past.
PS: re: opslaan: ik zou wachten tot de PC de herberekening heeft voltooid.
PPSS: CNX heeft ondanks het zware rekenwerk het grote voordeel dat je direct vanaf het origineel (NEF) kan blijven werken.
Groeten, Gijs
De monitor kan niets als de PC nog niet klaar is met berekenen...
Een belangrijke factor is het RAM geheugen, als dat krap wordt kan CNX vreselijk traag worden.
Vandaar de adviezen van Leon zoals
-afsluiten overbodige programma's
-liefst slechts 1 foto tegelijk open.
-plaats zoveel RAM als in de PC past.
PS: re: opslaan: ik zou wachten tot de PC de herberekening heeft voltooid.
PPSS: CNX heeft ondanks het zware rekenwerk het grote voordeel dat je direct vanaf het origineel (NEF) kan blijven werken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
george013
Er is meer aan de hand. Ik moet niet proberen om tijdens het openen van Capture een ander programma te bedienen. Geheid dat de schermpjes dan door elkaar lopen. Kan niets met rekenkracht te maken hebben.
Als ik een map selecteer en ik selecteer alle foto's daarin om bijv. een keyword toe te voegen, dan moet ik oppassen geen andere bewerking te beginnen voordat alles geselecteerd is. Het programma kapt gewoon zijn bewerking af.
George
Als ik een map selecteer en ik selecteer alle foto's daarin om bijv. een keyword toe te voegen, dan moet ik oppassen geen andere bewerking te beginnen voordat alles geselecteerd is. Het programma kapt gewoon zijn bewerking af.
George
- Léon Obers
- Forumlid

Dat hebben zoveel andere programma's ook. Dat is niet iets speciaal voor Capture maar een eigenschap van Windows. Alle openstaande programma's minimaliseren met de centrale knop in de Windows toolbar onderin, en dan het programma weer opklikken waarin je werkt, corrigeert de vensters voor dat programma. (Maar zoals eerdere aangegeven, beter helemaal geen andere programma's open laten staan i.v.m. benodigd processorvermogen).george013 schreef:Er is meer aan de hand. Ik moet niet proberen om tijdens het openen van Capture een ander programma te bedienen. Geheid dat de schermpjes dan door elkaar lopen. Kan niets met rekenkracht te maken hebben.
Je andere probleem ken ik niet. Ik werk niet op die manier.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 17 2012 5:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
george013
Ik ervaar dat alleen bij Capture, de foute schermafhandeling.
George
George
- Léon Obers
- Forumlid

Ik ook bij Photoshop en nog een aantal andere programma's als ik die heb openstaan, en van het een naar het ander ga. Met name als je schermen niet maximaal open hebt staan. Tussendoor upgraden van add-ons voor Firefox, Flash etc. verdwijnen installeerschermen dikwijls achter andere schermen als ik tussendoor zo ongeduldig ben en naar andere applicaties klik. Allemaal bekend. Zoals gesteld, eigenschap van Windows.
- Patrick
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik herken de fouten in de schermafhandeling waar George het over heeft ook. Het went wel; ik weet wanneer ik "risico" loop. Het is zo opgelost in ieder geval.
Ik vind trouwens Lightroom 4 niet sneller! Ook dat is bij mij niet snel. Maar ja, 3GB en 32 bits Windows Vista is wellicht niet meer genoeg...
Ik vind trouwens Lightroom 4 niet sneller! Ook dat is bij mij niet snel. Maar ja, 3GB en 32 bits Windows Vista is wellicht niet meer genoeg...
- Gobert
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
De cache flushen wil in dit soort gevallen nog wel eens helpen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
Tom van Hell
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Capture nx op win 7 64 bits op i7 core met 6 gb draait als een speer met meerdere programma's open.
alle bewerkingen ook nog eens actief.
In het verleden idd vaak traag maar nu hoor je mij niet klagen.
180 foto's van bewerkte nefs omzetten in Jpeg beste kwaliteit binnen 15 minuten vind ik netjes
alle bewerkingen ook nog eens actief.
In het verleden idd vaak traag maar nu hoor je mij niet klagen.
180 foto's van bewerkte nefs omzetten in Jpeg beste kwaliteit binnen 15 minuten vind ik netjes
-
Steven
Heb je de 4.1 RC wel gedownload Partick? Dan gaat het weer net zo snel als LR3. LR4 loopt namelijk als stroop zonder de update.Patrick schreef:Ik herken de fouten in de schermafhandeling waar George het over heeft ook. Het went wel; ik weet wanneer ik "risico" loop. Het is zo opgelost in ieder geval.