vergelijking fotobewerkingsprogramma's
vergelijking fotobewerkingsprogramma's
Hallo, op het moment gebruik ik Camera Raw in combinatie met CS5. Zijn er goede redenen om over te gaan op Lightroom? Graag reacties. Groeten
Re: vergelijking fotobewerkingsprogramma's
Met alle respect, maar daar staat al zoveel over geschreven hier 
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=35375" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=29197" onclick="window.open(this.href);return false;
Om maar even wat linkjes te geven
Verder zou ik zeggen download een proef versie, dan kan je het mooi vergelijken
Groet Kroontje

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=35375" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=29197" onclick="window.open(this.href);return false;
Om maar even wat linkjes te geven
Verder zou ik zeggen download een proef versie, dan kan je het mooi vergelijken
Groet Kroontje
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
@kroontje beetje oude topics en niet helemaal op de vraag inspelend
@Felixp CS5 Raw converter is onder de motorkap gelijk aan LR misschien nog niet helemaal aan LR4 maar dat zal in CS 6 wel zo zijn denk ik.
Je kan met Raw converter in CS5 net zoals in LR locale aanpassingen doen.
bediening verschilt wel.
@Felixp CS5 Raw converter is onder de motorkap gelijk aan LR misschien nog niet helemaal aan LR4 maar dat zal in CS 6 wel zo zijn denk ik.
Je kan met Raw converter in CS5 net zoals in LR locale aanpassingen doen.
bediening verschilt wel.
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op di apr 17 2012 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat niet meer genoemd wordt is Bibble Pro. Ik heb daar nog steeds een licentie van, en ik moet zeggen het is een verbazend snel programmaatje. Ik heb er weinig mee gewerkt omdat 1) Capture Nx2 uitkwam wat in stabiliteit en snelheid al een hele vooruitgang was en 2) CaptureNx met 1 bestand werkt. Met name dat laatste vind ik heel plezierig.
Bibble is overgenomen door Corel en heet nu Corel Aftershoot Pro. Kun je een trial downloaden.
George
Bibble is overgenomen door Corel en heet nu Corel Aftershoot Pro. Kun je een trial downloaden.
George
Tom van Hell schreef
2010 en 2011 Maar wel over LR3.
Dus kan nog wel vind ik
Ik heb nu LR4 in gebruik genomen om eens verder te kijken.
Tot nu toe niet verkeerd.
En ja Corel is er ook nog. PSP wordt vergeleken met Elements van Adobe en komt er netjes uit.
Het schijnt dat daar ook wat filters inzitten van NIK software
Kroontje
Valt toch wel mee@kroontje beetje oude topics en niet helemaal op de vraag inspelend

Dus kan nog wel vind ik

Ik heb nu LR4 in gebruik genomen om eens verder te kijken.
Tot nu toe niet verkeerd.
En ja Corel is er ook nog. PSP wordt vergeleken met Elements van Adobe en komt er netjes uit.
Het schijnt dat daar ook wat filters inzitten van NIK software

Kroontje
PSP is niet hetzelfde als Corel Aftershoot Pro, het voormalige Bibble Pro.
PSP is een fotobewerkingsprogramma, Bibble en opvolger is een RAW-converter, zoals Capture of CameraRaw.
George
PSP is een fotobewerkingsprogramma, Bibble en opvolger is een RAW-converter, zoals Capture of CameraRaw.
George
Dank voor de infogeorge013 schreef:PSP is niet hetzelfde als Corel Aftershoot Pro, het voormalige Bibble Pro.
George

Had wel eens de naam voorbij zien komen, maar wist niet waar hij uit vandaan kwam.
Kroontje
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf gebruik ik Capture NX2 en Elements. Binnenkort me eens laten informeren over Lightroom:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=39236" onclick="window.open(this.href);return false; (voor clubleden gratis)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=39236" onclick="window.open(this.href);return false; (voor clubleden gratis)
Waar ik meestal weinig over hoor maar mi best leuke trekjes heeft; DxO Pro of Elite. Ik heb gemerkt dat vooral de automatische modus erg goed werkt.
Ik vind het WEL een duur prgm (Pro €279,- Elite nog meer).
Verschil tussen Pro en Elite zijn de ondersteunde camera's. Het D3 klassement heeft Elite nodig.
Verschil tussen Pro en Elite zijn de ondersteunde camera's. Het D3 klassement heeft Elite nodig.
Willem.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Eigenlijk is dat wel erg onsympathiek. Dus de functionaliteit is gelijk, maar als je de pech hebt een duurder model camera te hebben dan mag je verder uitgeknepen worden? Zoiets als ze nu met de huren willen doen. En ik zie de bakker al vragen naar mijn inkomen om aan de hand daarvan de verkoopprijs van z'n spullen te bepalen...wblink schreef:Verschil tussen Pro en Elite zijn de ondersteunde camera's. Het D3 klassement heeft Elite nodig.

Ja, helemaal mee eens. Gedachte is uiteraard dat eigenaars van duurdere camera's ook meer geld willen besteden.Patrick schreef:Eigenlijk is dat wel erg onsympathiek. Dus de functionaliteit is gelijk, maar als je de pech hebt een duurder model camera te hebben dan mag je verder uitgeknepen worden? Zoiets als ze nu met de huren willen doen. En ik zie de bakker al vragen naar mijn inkomen om aan de hand daarvan de verkoopprijs van z'n spullen te bepalen...wblink schreef:Verschil tussen Pro en Elite zijn de ondersteunde camera's. Het D3 klassement heeft Elite nodig.
Ik zal bij mijn volgende optreden bij DxO daar eens flink over doorhameren.

Desalniettemin (mooi woord en nu ook nog eens goed gespeld) blijf ik het een leuk prgm vinden.
Het trekt je een poot uit, net zoals Nikon met spullen doet omdat er Nikon op staat.
In beide gevallen geeft het mij een stukje abstracte "zekerheid": ik koop geen rotzooi.
Willem.
Ik werk al een tijd met Lightroom, maar ik ben nu erg blij verrast met de nieuwe versie LR 4. Ik was ook verbaasd over de enorme prijsdrop (meer dan de helft vd vorige versie)!
LR en PS gaan voor mij hand in hand.. Ik probeer zoveel mogelijk mijn RAW in LR te optimaliseren en zoveel mogelijk te bewerken. Heeft een foto meer aandacht nodig (is maar wat je doel is) dan open ik de foto vanuit LR in Photoshop (een copy) waar ik eventueel nog handelingen verricht die niet in LR mogelijk zijn. Ik werk graag met aanpassingslagen en maskers in Photoshop. Ben ik daarmee klaar, dan sla ik de foto op en deze verschijnt weer in LR als een photoshopbestand naast de oorspronkelijke RAW file. (De foto is dan ook netjes opgeslagen in dezelfde map als de RAW file). Ik vind het een heerlijke samenwerking tussen beide programma's. Bovendien heb ik het idee dat met grote volumes aan bestanden LR veel sneller, makkelijker en overzichtelijker is.
Het is ook maar wat je gewend bent... anderen vinden Camera Raw prima volstaan, in principe werkt dat ook hetzelfde als LR. Maar LR is meer dan een RAW converter (en inmiddels is LR4 ook veel uitgebreider als RAW converter). Het is daarnaast een bibliotheek (soort database met keywords, je kunt je foto's labelen enz.), je hebt Fotoboek templates, Print templates (leuke collages), Webgallery templates en nog meer mogelijkheden nu met LR4 ... Het plaatselijk witbalans aanpassen vind ik heel prettig.
Maar zoals ik zei, het is wat je gewend bent. Ik ken enkele fotografen die veel liever met Bridge werken. Zal ook wel gewenning zijn, maar ik vond toen ik switchte naar LR dat ik vrij snel eraan gewend was. Je kunt ook een trialversie downloaden en een testmap/catalogus aanmaken.
Ik heb een tijd geleden een leerzame website gevonden met een overzicht met allerlei korte video's van A tot Z over Lightroom. Hoewel ik -dacht ik- aardig uit de voeten kan met LR, was veel ook nieuw voor me. Of veel wat ik niet gebruikte en in Photoshop deed, wat eigenlijk ook allemaal uitstekend kan in LR. Het is wel gebaseerd op LR3, dus de nieuwe features van LR 4 staan er nog niet bij.
Voor de liefhebbers: Lightroom Guide
Ook wel een aangename stem om naar te luisteren, soms kan ik er niet naar luisteren vanwege het irritante geslik en gezucht en accenten in tutorialvid's
LR en PS gaan voor mij hand in hand.. Ik probeer zoveel mogelijk mijn RAW in LR te optimaliseren en zoveel mogelijk te bewerken. Heeft een foto meer aandacht nodig (is maar wat je doel is) dan open ik de foto vanuit LR in Photoshop (een copy) waar ik eventueel nog handelingen verricht die niet in LR mogelijk zijn. Ik werk graag met aanpassingslagen en maskers in Photoshop. Ben ik daarmee klaar, dan sla ik de foto op en deze verschijnt weer in LR als een photoshopbestand naast de oorspronkelijke RAW file. (De foto is dan ook netjes opgeslagen in dezelfde map als de RAW file). Ik vind het een heerlijke samenwerking tussen beide programma's. Bovendien heb ik het idee dat met grote volumes aan bestanden LR veel sneller, makkelijker en overzichtelijker is.
Het is ook maar wat je gewend bent... anderen vinden Camera Raw prima volstaan, in principe werkt dat ook hetzelfde als LR. Maar LR is meer dan een RAW converter (en inmiddels is LR4 ook veel uitgebreider als RAW converter). Het is daarnaast een bibliotheek (soort database met keywords, je kunt je foto's labelen enz.), je hebt Fotoboek templates, Print templates (leuke collages), Webgallery templates en nog meer mogelijkheden nu met LR4 ... Het plaatselijk witbalans aanpassen vind ik heel prettig.
Maar zoals ik zei, het is wat je gewend bent. Ik ken enkele fotografen die veel liever met Bridge werken. Zal ook wel gewenning zijn, maar ik vond toen ik switchte naar LR dat ik vrij snel eraan gewend was. Je kunt ook een trialversie downloaden en een testmap/catalogus aanmaken.
Ik heb een tijd geleden een leerzame website gevonden met een overzicht met allerlei korte video's van A tot Z over Lightroom. Hoewel ik -dacht ik- aardig uit de voeten kan met LR, was veel ook nieuw voor me. Of veel wat ik niet gebruikte en in Photoshop deed, wat eigenlijk ook allemaal uitstekend kan in LR. Het is wel gebaseerd op LR3, dus de nieuwe features van LR 4 staan er nog niet bij.
Voor de liefhebbers: Lightroom Guide
Ook wel een aangename stem om naar te luisteren, soms kan ik er niet naar luisteren vanwege het irritante geslik en gezucht en accenten in tutorialvid's

- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
wblink schreef:Waar ik meestal weinig over hoor maar mi best leuke trekjes heeft; DxO Pro of Elite. Ik heb gemerkt dat vooral de automatische modus erg goed werkt.
Ik speel een beetje met de try versie van DxO. Echter ik ervaar meer verzadeging in vergelijking met NX2 of CS5. Tevens is het jammer dat de NIK plug-ins het niet doen in DxO.
De logica van Lightroom begrijp ik niet. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan CS5 of NX2.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Hartelijke dank allemaal, ik hou het vooralsnog maar even bij Camera Raw. Lees niet bijster veel verschil en nu ben ik al gewend aan Camera Raw.
Dank voor de vele reacties en veel fotogroeten, FelixP
Dank voor de vele reacties en veel fotogroeten, FelixP
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Naar mijn weten is PS CS6 een "pixelbewerkingsprogramma" welke verder gaat dan enkel en alleen "fotobewerkingen" daarnaast is PS Lightroom 4.x een DAM die tesamen de zelfde engine gebruiken om foto's te bewerken nm. Camera RAW 6.7. Een DAM is een Digital Asset Management applicatie (programma) voor het opslaan, beheren, zoeken en uiteindelijk bewerken van je foto's.FelixP schreef:Hallo, op het moment gebruik ik Camera Raw in combinatie met CS5. Zijn er goede redenen om over te gaan op Lightroom? Graag reacties. Groeten
PS Bridge en (Camera RAW,) PS CS6 behalen tesamen ongeveer de zelfde functionaliteiten in 3 afzonderlijke pakketten met een "overkill" aan bewerkingsmogelijkheden voor foto's. Een overkill tussen haakjes omdat dit afhankelijk is van je behoeften maar ik bedoel het t.o.v. Lightroom 4.x. Lees meer dan...
Een tip is dan ook om Bridge te gaan gebruiken naast de twee huidige programma die je al gebruikt... Camera RAW en PS5. Als je alles in één applicatie wilt hebben en geen functionaliteiten te kort komt in LR 4.x dan zou ik over gaan op PS LR 4.x
PS. ik twijfel of je met Camera RAW ook Camera RAW bedoeld of dat je al Bridge gebruikt welke via Camera RAW naar PS6 leid ... maar dat terzijde van mijn bovenstaande opmerkingen.