Onvoorspelbaar gedrag, wat doe je eraan ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Onvoorspelbaar gedrag, wat doe je eraan ?

Bericht door jettiny » wo apr 18 2012 6:58 pm

Een ding is in ieder geval duidelijk.
Er zit een heel groot verschil in een enkel persoon of een groep.
Een persoon gaat best goed, je model op haar gemak stellen met een informeel praatje, complimentjes enz. werkt inderdaad prima.
Een stukje muziek opzetten werkt ook prima, mits het niet te overheersend is, en dan het liefst wat je model mooi vind.
Al dit soort dingen werkt prima met een persoon, maar de groep is toch even wat anders.
De grip houden op de groep gaat nog niet zo goed, en volgens mij komt dat ook wel een beetje door je persoonlijkheid.
Kom je te soft over, dan gaat de groep met je aan de haal, en wordt je geleefd als fotograaf.
De randomstandigheden naast de fotografie moet inderdaad een heel belangrijk plekje innemen, en wordt door mij nog onderschat voor de groepsfotografie denk ik zo.
Daar ga ik wat meer op letten, en inderdaad de camera nog maar even laten wat het is in het begin, doe ik ook te vlug Peter.
Even een pauze inlassen heb ik ook toegepast, maar de joga oefening werkt niet in een groep volgens mij, maar daar zal iedereen het wel over eens kunnen zijn.
Voor een enkel nerveus model wel een goede tip.

Bedankt voor al jullie reacties en tips :D

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 18 2012 7:10 pm

jettiny schreef: De grip houden op de groep gaat nog niet zo goed, en volgens mij komt dat ook wel een beetje door je persoonlijkheid.
Kom je te soft over, dan gaat de groep met je aan de haal, en wordt je geleefd als fotograaf.
Klopt, bij een groep moet je vooral wat gezag uitstralen en een beetje autoritair zijn, maar wel op een beheerste wijze.
Ze moeten vertrouwen in je hebben dat jij het allemaal wel zult weten en alles goed komt als ze maar naar je luisteren voor de beste opname.
Bij een hele grote groep mensen (buiten) gebruik ik een Megafoon om aanwijzingen te geven. :lol: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo apr 18 2012 7:55 pm

Een megafoon, daar had ik nog niet aan gedacht Leon, maar inderdaad waarom niet !! :D
Verder merk ik wel bij mezelf dat mensen gewoon doorpraten als je om aandacht vraagt, een punt waar ik naast de fotografie nog veel winst kan behalen.
Op feestjes lullen ze ook gewoon over mijn verhaal heen, en dat is toch een teken aan de wand.
Alhoewel ik toch zeker winst zie bij mezelf als het gaat om een of een paar mensen.
De fotografie in het algemeen, maar ook diverse bruiloften en shoots hebben me toch weldegelijk opgeleid hierin.
Voor groepen dan nog te weinig, maar wellicht voor de toekomst, als ik ontwikkel als fotograaf.
Er vanuit gaande dat ik nog ontwikkel dan he :lol:

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”