Nieuw: D800 en D800E
- GTJ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw: D800 en D800E
Oeps!
Dat wil je niet!

Die van mij gelukkig niet. Ik heb er een met serie nummer 600XXX. Volgens het preview forum schijnt dat het probleem zich voor kan doen met D800s met type nummer 300XXX.Nicolò schreef:Ja, helaas!.flitslicht schreef:Iemand een probleem met de AF aan de linkerkant met 'fast wide primes'?
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41128645" onclick="window.open(this.href);return false;
imarcus schreef:Vervelend voor je.Nicolò schreef:Ja, helaas!.flitslicht schreef:Iemand een probleem met de AF aan de linkerkant met 'fast wide primes'?
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41128645" onclick="window.open(this.href);return false;
Die van mij gelukkig niet. Ik heb er een met serie nummer 600XXX. Volgens het preview forum schijnt dat het probleem zich voor kan doen met D800s met type nummer 300XXX.
Mijn Nikon D800 heeft ook serienummer 600XXX, dus cameras uit die serie hebben ook het autofocusprobleem. Ik lees ook wel dat alle D800's dat probleem hebben.imarcus schreef:Die van mij gelukkig niet. Ik heb er een met serie nummer 600XXX. Volgens het preview forum schijnt dat het probleem zich voor kan doen met D800s met type nummer 300XXX.Nicolò schreef:Ja, helaas!.flitslicht schreef:Iemand een probleem met de AF aan de linkerkant met 'fast wide primes'?
Ik neem inmiddels contact op met Nikon en de handelaar.
Die van mij dus kennelijk niet. Getest met een 85mm/1.4G.Nicolò schreef:[k lees ook wel dat alle D800's dat probleem hebben.
Ik heb wel gezien dat mijn 50mm een backfocus had, en dat ik deze met -10 heb moeten corrigeren. De 85mm is spot-on. Ik zal van het weekend met andere lenzen testen.
@imarcus:imarcus schreef:Die van mij dus kennelijk niet. Getest met een 85mm/1.4G.Nicolò schreef:[k lees ook wel dat alle D800's dat probleem hebben.
Het klopt dat er met jouw 85mm/1.4G op de D800 er geen probleem hoeft te blijken, want het probleem doet zich voor bij (vaste) lichtsterke groothooekobjectieven ("fast wideangle primes" vlg. de internationale sites).
Ik heb getest met de Nikon 24mm/1.4G en dan geeft het meest linkse AF-punt een onscherpe foto. Andere linkse AF-punten heb ik nog niet getest, ik had niet zo veel tijd beschikbaar en ben er ook wel klaar mee.

Back-focus heb ik ook op verschillende lenzen (jij schreef daar ook over), op deze 24mm -10.
Vraag me toch af of de D800e dezelfde soort 'issues' als de D800 zal vertonen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het is opvallend hoeveel mensen op de D800 een algemene correctie doorvoeren voor het probleem van backfocus. Dit doet mij vermoeden dat de lenstabel in de D800 aan een flinke upgrade toe is. Het zal mij niet verbazen wanneer in de eerst komende firmware upgrade Nikon he tadvies geeft lenzen opnieuw te testen als men AF aaanpassingen heeft ingesteld per lens.
Sony heeft dit overigens ook gedaan met de A77. Desoftware heeft gewoon de eigen instellingen gewist bij het upgraden naar de laatste versie (werd ook voor gewaarschuwd).
Overigens neem ik aan dat een aangepaste lenstabel niets gaat oplossen voor het specifieke probleem met de linker sensoren. Ik voorspel een rondje Nikon voor menigeen met een D800.
Sony heeft dit overigens ook gedaan met de A77. Desoftware heeft gewoon de eigen instellingen gewist bij het upgraden naar de laatste versie (werd ook voor gewaarschuwd).
Overigens neem ik aan dat een aangepaste lenstabel niets gaat oplossen voor het specifieke probleem met de linker sensoren. Ik voorspel een rondje Nikon voor menigeen met een D800.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk dat het weinig met een lenstabel te maken heeft, maar gewoon de toleranties van de AF-module in de productie van een bepaalde batch aan camera's.lock schreef:Het is opvallend hoeveel mensen op de D800 een algemene correctie doorvoeren voor het probleem van backfocus. Dit doet mij vermoeden dat de lenstabel in de D800 aan een flinke upgrade toe is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- GTJ
- Forumlid
- Contacteer:
Vanaf wanneer zouden ze weer leverbaar zijn, de D800?
Die moeten eerst terug naar de fabriek voor refurbishment... :mrgreen:
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Toleranties zijn willekeurig. Dit past niet bij een frequent gemelde backfocus.Léon Obers schreef:Ik denk dat het weinig met een lenstabel te maken heeft, maar gewoon de toleranties van de AF-module in de productie van een bepaalde batch aan camera's.lock schreef:Het is opvallend hoeveel mensen op de D800 een algemene correctie doorvoeren voor het probleem van backfocus. Dit doet mij vermoeden dat de lenstabel in de D800 aan een flinke upgrade toe is.
Er schijnen er zo'n 60 a 70 voor Nederland per week binnen te komen.GTJ schreef:Vanaf wanneer zouden ze weer leverbaar zijn, de D800?
De D800 die ik nu aan het testen ben heeft totaal geen enkel probleem met focusing. Met geen enkele lens. Ik heb tot nu toe de 14-24mm, 24-70mm en de 35mm f/1.4G en 35mm f/2D niks totaal geen probleem. Ik weet dat in Japan er wat mensen zijn die hem hebben teruggebracht vanwege focusing. Maar of de klachten wereldwijd zijn? Er zijn mogelijk al meer dan 100.000 camera's wereldwijd uitgeleverd, als het zo'n wijd vespreid probleem is, zouden de fora er allang mee vol staan...nou ben ik niet zo'n fora tijger maar wat ik tot nu toe heb gezien aan klachten vind ik het nogal meevallen.
Ik kom tot de conclusie dat mijn D700 meer last heeft met focusen op de buitenste focus punten dan de D800.
Het nummer van deze camera is 60099XX
Ik kom tot de conclusie dat mijn D700 meer last heeft met focusen op de buitenste focus punten dan de D800.
Het nummer van deze camera is 60099XX
lock schreef:Het is opvallend hoeveel mensen op de D800 een algemene correctie doorvoeren voor het probleem van backfocus. Dit doet mij vermoeden dat de lenstabel in de D800 aan een flinke upgrade toe is. Het zal mij niet verbazen wanneer in de eerst komende firmware upgrade Nikon he tadvies geeft lenzen opnieuw te testen als men AF aaanpassingen heeft ingesteld per lens.
lock schreef:Het is opvallend hoeveel mensen op de D800 een algemene correctie doorvoeren voor het probleem van backfocus. Dit doet mij vermoeden dat de lenstabel in de D800 aan een flinke upgrade toe is. Het zal mij niet verbazen wanneer in de eerst komende firmware upgrade Nikon he tadvies geeft lenzen opnieuw te testen als men AF aaanpassingen heeft ingesteld per lens.
@Osaka-jin:
Zou je ook eens de 24mm/1.4G op jouw D800 willen uitproberen? Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Dit is de lens waarvan je het vaakst hoort of leest over AF-problemen met het (meest) linkse scherpstelpunt.
Vanaf 50mm zouden de problemen sowieso niet bestaan (kan ik helaas niet bevestigen want niet uitgeprobeerd).
Zou je ook eens de 24mm/1.4G op jouw D800 willen uitproberen? Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Dit is de lens waarvan je het vaakst hoort of leest over AF-problemen met het (meest) linkse scherpstelpunt.
Vanaf 50mm zouden de problemen sowieso niet bestaan (kan ik helaas niet bevestigen want niet uitgeprobeerd).