https://picasaweb.google.com/1181594260 ... 2028884258" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier mijn donkere kamer in 1964 bij Iris foto in Antwerpen.
Van links naar rechts, een Leitz Focomator II (24x36) met een Leitz automatisch belichtingssysteem voor randloze vergrotingen, in het midden een Durst Micromat (24x36) met een Agfa Variomat (automatisch belichtingsysteem) , rechts het werkpaard een Leitz Focomator II
van 24x36 tot 6x9 met automatische scherpstelling en een Agfa Variomat .
Ontbreken op de foto een Durst Laborator 13X18 waar ik ieder jaar de nieuwe Zwitserse collectie horloges mee afwerkte, gewoonlijk tussen de 600 à 800 vergrotingen, die met hand in schalen ontwikkeld werden.
Een speciale Minox vergroter staat eveneens niet op de foto.
Ik maakte per dag ongeveer een 500 vergrotingen zwart wit in alle formaten.
De negatieven werden ontwikkeld in grote rechtopstaande bakken waar de films in hun lengte of dubbelgevouwen in hingen.
Voor de persfotograven en de betere amateurs gebruikte ik een ontwikkelsysteem met spiralen die au bain marie op temperatuur werden gehouden.
Jammer is daar geen foto van.
donkere kamer 1964
- L.Cavalier
- Forumlid
donkere kamer 1964
Laatst gewijzigd door L.Cavalier op zo apr 22 2012 8:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: donkere kamer 1964
De analoge tijd was toch ook mooi. Ik had een doka in de bezemkast onder de trap en moest eerst de lichtlekken afplakken met tape alvorens van start te kunnen gaan naast de stofzuiger.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Dan had ik net iets meer luze.
De kleinste slaapkamer van 2x 2,5m. Ruimte genoeg.
De kleinste slaapkamer van 2x 2,5m. Ruimte genoeg.

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heerlijk, nostalgie!!
Ik habd een halve zolder tot mijn beschikking. Daar kon alles blijven staan.
Ik had een Durst Duomat (AF) en gebruikte Kindermann tankjes waarin ik 2 films met de drager tegen elkaar tegelijkertijd ontwikkelde. Kon tot 8 films tegelijk ontwikkelen. Die ben ik nu allemaal aan het digitaliseren.
Ik mis de geur van fixeer en het magische moment van de natte film na één minuut fixeren alvast bekijken. Pure tovenarij!!!
Ik habd een halve zolder tot mijn beschikking. Daar kon alles blijven staan.
Ik had een Durst Duomat (AF) en gebruikte Kindermann tankjes waarin ik 2 films met de drager tegen elkaar tegelijkertijd ontwikkelde. Kon tot 8 films tegelijk ontwikkelen. Die ben ik nu allemaal aan het digitaliseren.
Ik mis de geur van fixeer en het magische moment van de natte film na één minuut fixeren alvast bekijken. Pure tovenarij!!!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Een doka!! Die heb ik ook nog. Het ligt nu allemaal op zolder.
Ik gebruikte een Krokus 66SL met o.a. een Meopta en de bijbehorende Krokus lens, en deze laatste heb ik later ook gebruikt op een balg bij macro opnames.

Daarnaast, heel modern, een Philips PDT 022 belichting klok...

Ik had een vaste opstelling, dus fles wijn mee en gaan...
Ik gebruikte een Krokus 66SL met o.a. een Meopta en de bijbehorende Krokus lens, en deze laatste heb ik later ook gebruikt op een balg bij macro opnames.

Daarnaast, heel modern, een Philips PDT 022 belichting klok...

Ik had een vaste opstelling, dus fles wijn mee en gaan...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In ons toenmalige huis was er een 'tussenlid' zonder buitenlicht waar naast de wasmachine ik mijn doka spullen neerzette. Ca. 1x3 m. In het plafond zat nog een geheim luik voor onderduikers in de oorlog.
Het was ook ooit het washok met een wastafel (toen wij in dit huis trokken in 1988 hebben wij voor het eerst een badkamer (marmer!) laten inbouwen).
Het was ook ooit het washok met een wastafel (toen wij in dit huis trokken in 1988 hebben wij voor het eerst een badkamer (marmer!) laten inbouwen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums