Staat de sensor of mijn hoofd scheef?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Staat de sensor of mijn hoofd scheef?

Bericht door Léon Obers » ma apr 23 2012 9:26 am

Sorry, ik ben nog niet helemaal wakker. :shock:
De test kun je ook zien in het verlengde om tevens een controle te doen van de elektronische horizon die er tegenwoordig dikwijls veel op zit. Voor een test van de elektronische horizon werkt dat ruitjespapier niet. (Ik heb normaal gesproken overigens geen ruitjespapier in huis). En ben je aangewezen op een correcte uitrichting op een gebouw of zo. Bij nader inzien (meer wakker geworden) zou de middellijn daarin dan voldoende moeten zijn om op uit te richten.

Inderdaad heeft de D3100 geen gridlijntjes voor de zoeker, en wat ik nu in de gebruiksaanwijzing lees ook geen elektronische horizon. :?

Aanvullend:
Hoe een opname "recht te fotograferen": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p314354" onclick="window.open(this.href);return false;

Hulpmiddelen om een gebouw achteraf "recht te zetten", met behulp van softwarematige perspectiefcorrectie, waarbij je bij opname reeds rekening houdt met het beoogde eindresultaat: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 594#p89594" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruik van hulplijntjes in de software: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37#p445637" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma apr 23 2012 9:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MajorGlory78

Bericht door MajorGlory78 » ma apr 23 2012 9:38 am

Geen elektronische horizon inderdaad, echter kan ik wel een en ander met gridlijnen van de LiveView. Als het daarmee namelijk wel lukt om alles recht te krijgen en met de zoeker niet, dan is het in ieder geval niet de sensor (LiveView gaat direct via de sensor neem ik aan?) maar is het mogelijk de spiegel die net niet helemaal recht staat. Een ander idee dat ik had is het kruis van focus punten in de zoeker te gebruiken. Wanneer ik die om en om gebruik (LiveView en zoeker) op hetzelfde onderwerp vanaf statief en met zelfontspanner, dan weet ik in ieder geval of ik aan de camera moet denken of mijzelf moet leren anders de camera te hanteren :).

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » ma apr 23 2012 9:41 am

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat je de ontspanknop iets te hard indrukt waardoor de camera scheef komt te "staan" met afdrukken!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 23 2012 9:53 am

MajorGlory78 schreef:Geen elektronische horizon inderdaad, echter kan ik wel een en ander met gridlijnen van de LiveView. Als het daarmee namelijk wel lukt om alles recht te krijgen en met de zoeker niet, dan is het in ieder geval niet de sensor.
Met LiveView beeld kun je juist het beeld "recht" instellen met een scheve sensor. Juist omdat LiveView een rechtstreekse weergave is van de sensor, weet je niet of de sensor zelf scheef zit uitgaande van enkel het LiveView beeld. Alleen als er verschil is met de zoeker, is er sprake van een scheve sensor (of een scheve zoeker/matglas ???).
Scheve spiegel is niet aan de orde, dat veroorzaakt geen "gedraaid" beeld, hooguit zit je beeld in de zoeker te hoog of te laag.

george013

Bericht door george013 » ma apr 23 2012 10:23 am

Je grid op je schermpje staat toch los van je sensor. Is een hulpmiddel dat direkt op het scherm wordt geplaatst. Je sensor wordt recht op het scherm weergegeven, of hij nu scheef zit of niet. Het is een elektronische weergave. Zit er hier een verschil in, dan zul je dat op de pc moeten zien.

Ik krijg jeuk aan mijn tenen. Kon wel een doordenkertje worden.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 23 2012 10:43 am

Heb je het LiveView beeld met grid lijnen "recht gezet" ten opzichte van een gebouw, en je zou een scheve sensor hebben, dan staat de camera met de zoeker als het ware scheef te opzichte van het gebouw (en de sensor), en de sensor recht. :? 8)

george013

Bericht door george013 » ma apr 23 2012 10:48 am

Mijn jeuk is over. Bedankt voor het krabben.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 23 2012 1:03 pm

Voor mij helaas een bekend verschijnsel, om een of andere reden lopen al mijn foto's van linksonder naar rechtsboven... dat is opgelost sinds ik een camera met dradenkruis heb.
Spul waarmee je foto's maakt...

MajorGlory78

Bericht door MajorGlory78 » ma apr 23 2012 3:47 pm

ReneG schreef:Voor mij helaas een bekend verschijnsel, om een of andere reden lopen al mijn foto's van linksonder naar rechtsboven... dat is opgelost sinds ik een camera met dradenkruis heb.
ReneG, dat zou dus betekenen dat het aan mij ligt! (Eerlijk gezegd hoop ik dat ook, aangezien dat het goedkoopste is om te 'repareren').

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 23 2012 3:53 pm

MajorGlory78 schreef:
ReneG schreef:Voor mij helaas een bekend verschijnsel, om een of andere reden lopen al mijn foto's van linksonder naar rechtsboven... dat is opgelost sinds ik een camera met dradenkruis heb.
ReneG, dat zou dus betekenen dat het aan mij ligt! (Eerlijk gezegd hoop ik dat ook, aangezien dat het goedkoopste is om te 'repareren').
Daar zou ik zeker van uit gaan. Dat probeerde ik ook al aan te geven in mijn bijdrage zonder gelijk lelijk tegen je te doen... :mryellow:

Ik heb trouwens niet de hele discussie gevolgd hierboven; men maakt het hierboven allemaal wat erg ingewikkeld volgens mij. Je camera een graad scheef houden is tenslotte zo gebeurd!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 23 2012 6:39 pm

Voor werken zonder statief is het aan te raden te kiezen voor een camera die voorzien is of kan worden van een matglas met lijnenraster of een camera waarvan het raster kan worden ingeschakeld.

Voor werken met statief heb ik altijd ook nog een waterpasje bij me dat in de accessoireschoen past.

De "kunstmatige horizon" die in sommige dure professionele Nikons is ingebouwd is erg mooi en een heel nuttige aanvulling.

Zonder lijnenraster is het soms best moeilijk een camera recht te houden, maar het kan nog erger.
Na meerdere malen te hebben mogen genieten van het uitzicht door de zoeker van een DX-camera verbaast het me totaal niet dat het met zo'n camera nog moeilijker is. Erg krap allemaal - in mijn ogen (letterlijk en figuurlijk...).

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 23 2012 6:46 pm

MajorGlory78 schreef:
Bij veel foto's is het geen probleem en het is ook maar een hele klein afwijking (< 1 graad), maar bij een duidelijke horizon is het net zichtbaar. Achteraf rechtzetten is heel makkelijk maar wel weer extra werk. Ik heb gewoon een referentie nodig om de foto helemaal recht te krijgen. Dat is het dradenkruis. Of een waterpasje als je op statief werkt, zoals emdeklerk al zei.
Spul waarmee je foto's maakt...

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » ma apr 23 2012 6:59 pm

Ikzelf had ook regelmatig foto's scheef met m'n D60.
Een kennis van me, fotograaf heb ik gevraagd of dat aan de camera zou liggen.
Dus hij pakt de camera, schiet een paar foto's.... en je raad het al: allemaal kaarsrecht.
Hij gaf ook aan dat het meestal bij het afdrukken van de foto gebeurt. (Door het drukken gaat de camera op 't laatste moment toch scheef)

Moet zeggen dat het sinds mijn D300s niet meer zo vaak voorkomt, omdat de sluiterknop een beetje sponzig is in plaats van een harde klik.

MajorGlory78

Bericht door MajorGlory78 » ma apr 23 2012 9:09 pm

De echte test moet nog komen (met statief, waterpas en gebouw) maar vanavond al een en ander geprobeerd. De eetkamer tafel bij ons thuis blijkt waterpas. De salontafel en de vensterbank verder in de kamer ook. Wanneer ik de camera op tafel leg en ik maak een foto (LiveView + zelfontspanner) met de gridlines precies gelijk aan tafel en/of vensterbank dan komt de foto er eigenlijk prima uit. Wel nog iets scheef maar eerlijk gezegd scheef de andere kant op. Met andere woorden, mijn afdrukvinger is gewoon te lomp. Ik ga hier eens op letten en zal zoals gezegd van het weekend even een goed, nieuw gebouw met duidelijke lijnen opzoeken. (stadhuis Den Haag is er geschikt voor denk ik, vooral vanwege de supergladde betonnen ondergrond eromheen). Dank voor al jullie meedenken!

george013

Bericht door george013 » ma apr 23 2012 9:13 pm

emdeklerk schreef:Voor werken zonder statief is het aan te raden te kiezen voor een camera die voorzien is of kan worden van een matglas met lijnenraster of een camera waarvan het raster kan worden ingeschakeld.

Voor werken met statief heb ik altijd ook nog een waterpasje bij me dat in de accessoireschoen past.

De "kunstmatige horizon" die in sommige dure professionele Nikons is ingebouwd is erg mooi en een heel nuttige aanvulling.

Zonder lijnenraster is het soms best moeilijk een camera recht te houden, maar het kan nog erger.
Na meerdere malen te hebben mogen genieten van het uitzicht door de zoeker van een DX-camera verbaast het me totaal niet dat het met zo'n camera nog moeilijker is. Erg krap allemaal - in mijn ogen (letterlijk en figuurlijk...).
Voor de duidelijkheid, de vraagstelling was waarom een beeld vaak scheef overkomt, ligt dat aan de sensor of aan zijn hoofd. Persoonlijk ga ik uit van zijn voeten, extra steunzool. Maar het gaat ook om het denkwerk, wat dat betreft een leuke vraag.
Een uitgangspunt is dat op Liveview de coordinaten van de sensor en het scherm gekoppeld zijn. Linksboven van het scherm en linksboven van de sensor zijn gelijk, ongeacht de stand van de sensor, het is een elektronische koppeling, geen optische.
Door de zoeker heb je een optische weergave, deze kan anders zijn als de elektronsiche weergave van de sensor.
Dat de uitzichten van de verschillende DX-camera's onderling verschillen bvegrijp ik niet. Ik weet niet wat je bedoelt.
George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”