ik ben helaas enkele maanden grotendeels uit de running geweest qua fotografie en computerwerk. Recent heb ik echter een nieuw systeem aangeschaft met Windows 7 64-bit en daarop heb ik Capture NX2 64-bits geinstalleerd.
Nu doet het volgende probleem zich voor:
1. Als ik files importeer met Nikon Transfer zet ik metadata (e.g. Copyright).
2. Ik doe de eerste sortering in View NX2, waarbij ik alleen door de foto's browse en foto's weggooi.
3. Vervolgens doe ik mijn standaard bewerkingen in Capture NX2 in batch.
4. Vervolgens worden foto's nogmaals bekeken en (indien nodig) in Capture NX2 aangepast.
5. Tenslotte geef ik na de aanpassingen een label (ster en evt. kleurcode) aan de foto. Indien van toepassing pas ik ook andere metadata (keywords, titel etc.) aan, al gebeurt dat laatste zelden.
Bij dat laatste heb ik nu een probleem. Normaal bewerk ik dus de foto in Capture NX2 en vervolgens geef ik het een label (bijv. 1-5 sterren).
Als ik dit doe in de thumbnail viewer (door direct op de sterren te klikken) gebeurt er helemaal niets. Selecteer ik de foto en pas ik het label aan in de metadata tab en druk ik vervolgens op 'Apply', dan krijg ik de foutmelding:
"Could not save file <bestandsnaam>". Ik kan de file in View NX2 echter wel prima een ander label geven! Een tweede probleem is dat ik nu ook niet meer metadata kan copy/pasten als ik iets aan wil passen, ook niet in batch.
Dit is echt nogal irritant, het is zeer onhandig in mijn workflow. Nu moet ik steeds terug naar View NX2 om de labels aan te passen. Nog irritanter is dat ik de metadata niet meer in bulk kan zetten (dit kan ik ook niet meer in View NX2!).
Ik dacht eerst aan een bestandsrechten probleem. Na lang googlen wat vergelijkbare gevallen gevonden en die stelden dat je niet alleen de rechten maar ook de Ownership aan moest passen in Windows. Dat heb ik recursief gedaan door de hele 'Mijn Afbeeldingen' folder en dat lijkt ook te zijn geluk. Het verandert echter niets aan het gedrad.
Herkent iemand dit probleem en zoja, heeft iemand dan een oplossing?