ViewNX2 2.3.1 bug sRGB conversie!?
-
CaptainHook
ViewNX2 2.3.1 bug sRGB conversie!?
Zojuist een bug ontdekt in ViewNX2 2.3.1.
Bij de conversie van NEF files naar JPG, wordt er geen sRGB colorspace (meer) toegekend! Ondanks dat die optie wel aangevinkt staat. En de optie aan of uitvinken, maakt geen verschil, de geconverteerde beelden krijgen geen colorspace...
En naar mijn weten funktioneerde dit voorheen wel correct.
Meer mensen die hier last van hebben?
Bij de conversie van NEF files naar JPG, wordt er geen sRGB colorspace (meer) toegekend! Ondanks dat die optie wel aangevinkt staat. En de optie aan of uitvinken, maakt geen verschil, de geconverteerde beelden krijgen geen colorspace...
En naar mijn weten funktioneerde dit voorheen wel correct.
Meer mensen die hier last van hebben?
-
Marten
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: ViewNX2 2.3.1 bug sRGB conversie!?
Ik heb het hier even geprobeerd.
Een NEF geopend in NX2 2.3.1 met een sRGB profiel en "opgeslagen als" *.jpg.
Het sRGB profiel wordt wel degelijk meegegeven met de jpg. (gecontroleerd in win7)
Ik heb géén serie geconverteerd.
Een NEF geopend in NX2 2.3.1 met een sRGB profiel en "opgeslagen als" *.jpg.
Het sRGB profiel wordt wel degelijk meegegeven met de jpg. (gecontroleerd in win7)
Ik heb géén serie geconverteerd.
-
CaptainHook
Sorry, niet helemaal duidelijk gesteld.
Het originele NEF file is AdobeRGB. En dat wordt dus niet geconverteerd naar sRGB. Zo bedoelde ik het.
BTW: ik gebruik de 64-bits versie van ViewNX 2.3.1, draaiend onder Win7 64-bit Ultimate.
Het originele NEF file is AdobeRGB. En dat wordt dus niet geconverteerd naar sRGB. Zo bedoelde ik het.
BTW: ik gebruik de 64-bits versie van ViewNX 2.3.1, draaiend onder Win7 64-bit Ultimate.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo apr 22 2012 3:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Marten
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb net een serie NEF's met sRGB geconverteerd naar jpg en dan wordt sRGB ook niet meegegeven.
(kleurvoorstelling: niet gekalibreerd)
Het probleem is dus breder: er wordt bij serieverwerking helemaal geen kleurprofiel meegegeven.
(kleurvoorstelling: niet gekalibreerd)
Het probleem is dus breder: er wordt bij serieverwerking helemaal geen kleurprofiel meegegeven.
-
CaptainHook
Zojuist nog getest.
Met conversie van NEF --> TIFF gaat het ook mis. Geen embedded color profile meer na de conversie.
Met conversie van NEF --> TIFF gaat het ook mis. Geen embedded color profile meer na de conversie.
-
CaptainHook
Ook geprobeerd met een enkel bestand (zowel JPG als TIFF0, na conversie, geen embedded kleurprofiel meer.Marten schreef:...
- a vgastel
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb zo juist ook fotos over gezet van nef naar jpg en hier gaat het ook niet mee dit is mij ook opgevallen.
Maar als je een foto plaatst op het forum staat het wel weer in de exif.
PS RGB STAAT ER NU WEL IN
Het enige dat gedaan is programma afsluiten.
Maar als je een foto plaatst op het forum staat het wel weer in de exif.
PS RGB STAAT ER NU WEL IN
Het enige dat gedaan is programma afsluiten.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
CaptainHook
Zojuist nog het volgende geprobeerd:
ViewNX 2 (EUR) versie opnieuw geïnstalleerd --> maakt geen verschil.
ViewNX 2 (EUR) versie gedeïnstalleerd en de US versie van ViewNX 2 geïnstalleerd --> maakt geen verschil.
Dus daar ligt het niet aan... waar aan dan wel?
Eigenlijk nog simpelere vraag: hoe krijg ik het RAW (NEF) file wat ik in ViewNX 2 open, geconverteerd naar een JPG bestand MET sRGB als color space???
ViewNX 2 (EUR) versie opnieuw geïnstalleerd --> maakt geen verschil.
ViewNX 2 (EUR) versie gedeïnstalleerd en de US versie van ViewNX 2 geïnstalleerd --> maakt geen verschil.
Dus daar ligt het niet aan... waar aan dan wel?
Eigenlijk nog simpelere vraag: hoe krijg ik het RAW (NEF) file wat ik in ViewNX 2 open, geconverteerd naar een JPG bestand MET sRGB als color space???
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt dit neem ik aan wel bij Nikon gemeld?
Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Is al eerder aan de orde geweest, zal het even opzoeken.
Ik geloof dat er verschil is op welke plek in het bestand de tag wordt meegenomen.
EDIT:
Bij EXIF-gegevens in welk profiel de opname is gemaakt verandert niet.
Hooguit (en dat is dus een andere tag) krijgt een bestand een nieuwe tag mee dat het "in bewerking" is omgezet naar sRGB
Ik heb nog geen update doorgevoerd naar versie 2.3.1 maar ik denk dat het daar niet anders is.
Bij "Bestandsconversie" (naar TIFF 8 / 16 bit of JPEG) is er een hokje "Kleurprofiel verwijderen".
Als daar een vinkje staat wordt er dus geen kleurprofiel meegenomen.
Je moet na aan- of uitvinken wel de software opnieuw starten, anders heeft het geen effect. (Pop-up waarschuwing versie 2.3.0). Heb je dat ook gedaan?
Ik geloof dat er verschil is op welke plek in het bestand de tag wordt meegenomen.
EDIT:
Bij EXIF-gegevens in welk profiel de opname is gemaakt verandert niet.
Hooguit (en dat is dus een andere tag) krijgt een bestand een nieuwe tag mee dat het "in bewerking" is omgezet naar sRGB
Ik heb nog geen update doorgevoerd naar versie 2.3.1 maar ik denk dat het daar niet anders is.
Bij "Bestandsconversie" (naar TIFF 8 / 16 bit of JPEG) is er een hokje "Kleurprofiel verwijderen".
Als daar een vinkje staat wordt er dus geen kleurprofiel meegenomen.
Je moet na aan- of uitvinken wel de software opnieuw starten, anders heeft het geen effect. (Pop-up waarschuwing versie 2.3.0). Heb je dat ook gedaan?
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
CaptainHook
Yep, zie openingspost. Maakt niet uit hoe die opties staan.Léon Obers schreef:Als daar een vinkje staat wordt er dus geen kleurprofiel meegenomen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=39470" onclick="window.open(this.href);return false;
Het viel me juist op, dat foto's er anders gingen uitzien, terwijl ik vrijwel zeker weet dat het voorheen NIET het geval was...
Ik heb nog eens teruggekeken bij conversies die ik eerder maakte, met oudere versies van ViewNX, en daar ging het wel goed.
- Léon Obers
- Forumlid

Heb inmiddels de update (volledige versie) v.2.3.1 geïnstalleerd. GEEN PROBLEMEN HIER. Echter ik gebruik wel de 32-bit versie.
Maak de cache eens leeg (bij opties Algemeen). Dat wil ook wel eens helpen.
Wat kleurbeheer betreft heb je in Nikon ViewNX2 meerdere mogelijkheden om het een en ander aan- of uit te vinken.
Bij Opties ----> Kleurbeheer
- Bovenaan eerste optie ----> wel of niet aanvinken + keuze van het profiel (indien je niet met het ingebedde profiel van een bestand wilt werken).
- Tweede optie van onderen m.b.t. conversie van Adobe RGB naar sRGB voor JPG en TIF
LET OP: Hier komt de mededeling middels een pop-up scherm, om de software opnieuw op te starten, na een verandering.
In het menu bij "Bestand" ----> "Bestandsconversie" (Control E) het vierde vierkantje heb je dan nog de mogelijkheid om het profiel daadwerkelijk bij te sluiten of niet. (Zonder een popup scherm, software hoeft daarvoor niet opnieuw opgestart te worden).
Maak de cache eens leeg (bij opties Algemeen). Dat wil ook wel eens helpen.
Wat kleurbeheer betreft heb je in Nikon ViewNX2 meerdere mogelijkheden om het een en ander aan- of uit te vinken.
Bij Opties ----> Kleurbeheer
- Bovenaan eerste optie ----> wel of niet aanvinken + keuze van het profiel (indien je niet met het ingebedde profiel van een bestand wilt werken).
- Tweede optie van onderen m.b.t. conversie van Adobe RGB naar sRGB voor JPG en TIF
LET OP: Hier komt de mededeling middels een pop-up scherm, om de software opnieuw op te starten, na een verandering.
In het menu bij "Bestand" ----> "Bestandsconversie" (Control E) het vierde vierkantje heb je dan nog de mogelijkheid om het profiel daadwerkelijk bij te sluiten of niet. (Zonder een popup scherm, software hoeft daarvoor niet opnieuw opgestart te worden).
-
CaptainHook
Volgens mij staat daar iets anders... (zeker bij de engelse versie).Léon Obers schreef: ...
Niet 'ICC color profile bijsluiten', maar 'Remove ICC color profile'... M.a.w. da's precies het omgekeerde...
En ongeacht wat je hier aanvinkt, het van NEF --> JPG/TIFF geconverteerde bestand heeft GEEN sRGB profiel gekregen. Dus tja?
- Léon Obers
- Forumlid

Bij remove zit het profiel er niet bij, de andere optie indien het vierkantje leeg is wel. Meer opties voor die regel zijn er niet.
Mag je mij vertellen wat het verschil is met "de mogelijkheid om het profiel daadwerkelijk bij te sluiten of niet."
Val je nu over het feit dat ik bij die "mogelijkheid" eerst het ene noem en dan het andere? Je maakt het voor jezelf wel moeilijk zeg.
En zoals gezegd hier werkt het precies zoals de oudere versie, zonder problemen.
Misschien zie je toch iets over het hoofd. Ik stel voor dat je twee bestanden online zet, eentje met de ene optie, eentje met de andere optie, kunnen wij kijken of het profiel er wel bijzit of niet.
Mag je mij vertellen wat het verschil is met "de mogelijkheid om het profiel daadwerkelijk bij te sluiten of niet."
Val je nu over het feit dat ik bij die "mogelijkheid" eerst het ene noem en dan het andere? Je maakt het voor jezelf wel moeilijk zeg.
En zoals gezegd hier werkt het precies zoals de oudere versie, zonder problemen.
Misschien zie je toch iets over het hoofd. Ik stel voor dat je twee bestanden online zet, eentje met de ene optie, eentje met de andere optie, kunnen wij kijken of het profiel er wel bijzit of niet.
-
CaptainHook
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat het color profile er bij zou moeten zitten als je die optie aan of uit vinkt. Maar daar ging het nou juist om, het werkt niet...Léon Obers schreef:Bij remove zit het profiel er niet bij, de andere optie indien het vierkantje leeg is wel. Meer opties voor die regel zijn er niet.
Ok, hier 3 verschillende conversies van hetzelfde NEF file.
De eerste keer alle opties uitgevinkt:
De tweede met de optie 'Convert images to sRGB colorspace when they are converted into JPEG/TIFF format':
En de derde met de optie 'Remove ICC color profile' bij de convert opties:
Ik ziet weinig verschillen...
Pas als ik het bestand bewerk in PS en nadrukkelijk converteer naar sRGB en dan opnieuw save, dan heeft het idd sRGB color space gekregen:

[EDIT]:
Het wordt nog vreemder! Als ik nu naar die online EXIF info kijk, die geeft weer andere, tegenstrijdige info. Volgens die info zou er wel sRGB color space embedded zijn, maar dat het tegenstrijdig is met de Adobe waardes??? Nou snap ik het helemaal niet meer...
Hoe kan het nou dat online een EXIF tool andere waardes geeft, die tegenstrijdig zijn aan wat lokaal, zowel Adobe PS CS4 alsmede IrfanView aangeven???