Wie heeft er ervaring met beide objectieven (of er een duidelijke mening over)? Van de 80-400 weet ik dat de focussnelheid als traag wordt ervaren, maar dat het objectief scherpe resultaten geeft, zelfs op 400 mm. [iets minder scherp, maar nog altijd heel bruikbaar]. Ik maak nu gebruik van de 70-300 VR en ben er tevreden over. Het objectief reageert, in mijn beleving, snel en is scherp. Graag wil ik wat meer bereik in verband met vogelfotografie. Is de Nikon 80-400 een vooruitgang? Maken de millimeters voldoende verschil? Is de 80-400 optisch van vergelijkbaar niveau of beter? Ik werk met een D300s...
Met vriendelijke groet,
Henk
Nikon 70-300 AF-S VR of Nikon 80-400 VR?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon 70-300 AF-S VR of Nikon 80-400 VR?
Beste Henk,
Om meer bereik zou ik niet overstappen. Het verschil is gering.
Bovendien is de 80-400 een ouder ontwerp, een voordeel is wel dat het ding een diafgragmaring heeft, voor het overige vind ik het geen aantrekkelijke lens.
Groeten, Gijs
Om meer bereik zou ik niet overstappen. Het verschil is gering.
Bovendien is de 80-400 een ouder ontwerp, een voordeel is wel dat het ding een diafgragmaring heeft, voor het overige vind ik het geen aantrekkelijke lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Henk mijn beide dochters hebben de 70-300mm VR en de 80-400mm VR.HenkG schreef:Wie heeft er ervaring met beide objectieven (of er een duidelijke mening over)? Van de 80-400 weet ik dat de focussnelheid als traag wordt ervaren, maar dat het objectief scherpe resultaten geeft, zelfs op 400 mm. [iets minder scherp, maar nog altijd heel bruikbaar]. Ik maak nu gebruik van de 70-300 VR en ben er tevreden over. Het objectief reageert, in mijn beleving, snel en is scherp. Graag wil ik wat meer bereik in verband met vogelfotografie. Is de Nikon 80-400 een vooruitgang? Maken de millimeters voldoende verschil? Is de 80-400 optisch van vergelijkbaar niveau of beter? Ik werk met een D300s...
Met vriendelijke groet,
Henk
Beide zijn hele goede objectieven.
100mm tele verschil is niet supergroot maar zet je er een 1.4 Kenko pro 300 TC tussen, dan heb je 560mm en dat is wel een groot verschil.
Hier is goed mee te fotograferen, zeker als je voldoende licht hebt.
Elk ander alternatief zal een veelvoud zijn van wat je nu zou moeten uitgeven.
Maar optisch is de 80-400mm VR superieur aan de 70-300mm VR.
Blijf het objectief bekijken
- P. Posthumus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon 70-300 AF-S VR of Nikon 80-400 VR?
Ik heb de 80-400 gehad, ik heb hem jarenlang gebruikt, optisch een prima objectief, alleen begon ik me te ergeren aan de langzame af. Zodat ik hem vaak handmatig scherpstelde.
Groeten Peter
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Gijs, George en 'Pipo1963',
Bedankt voor jullie reacties. Verder zoekend op het forum vond ik verschillende items over de 80-400, zelfs in combinatie met de 70-300. In het vervolg zal ik eerst goed (beter) zoeken voordat ik zo'n vraag stel
Het blijft geweldig om te zien hoe snel en adequaat leden van deze club reageren op de vragen die gesteld worden, ook al blijken ze reeds eerder min of meer gesteld te zijn... Na zes jaar geregistreerd forumlid te zijn geweest heb ik me vanmiddag maar eens als clublid aangemeld. Kan ik de gezichten die bij al die antwoorden horen eens tijdens een clubdag gaan bekijken
Met vriendelijke groet,
Henk
Bedankt voor jullie reacties. Verder zoekend op het forum vond ik verschillende items over de 80-400, zelfs in combinatie met de 70-300. In het vervolg zal ik eerst goed (beter) zoeken voordat ik zo'n vraag stel

Met vriendelijke groet,
Henk