Enkele impressies uit Parijs

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Enkele impressies uit Parijs

Bericht door ReneG » di apr 24 2012 8:31 pm

Gisteren terug van een erg leuke en gezellige workshop in parijs, vandaag eens de foto's voor het eerst bekeken. Voor het eerst in maanden heb ik weer eens kunnen fotograferen (vorige week bij de bijeenkomst in Echt was de eerste poging, wat me hoop gaf voor de workshop). Bij deze een korte impressie van foto's (uit verschillende series) die wat boven het maaiveld uitstaken...

1. Deze foto is genoemen op het plein voor Centre Pompidou tijdens een protestactie van een groep dierenactivisten tegen het gebruik van proefdieren. Ze stonden in een driehoek opgesteld en hebben daar urenlang stil op hun plek gestaan. De dame op de foto stond voorop.
Afbeelding

2. Deze foto is gemaakt in de Notre Dame vanachter het altaar terwijl er een mis aan de gang was. Overigens is deze foto geheel niet bewerkt (los van standaard lenscorrectie/verscherping). De belichting daar is echt zo mooi en de ruis van de hoge ISO geeft een mooie textuur mee aan het plafond en het beeld.
Afbeelding

3. Deze foto is gemaakt langs het kanaal Saint Martin, wat minder bekend bij toeristen. Hier zijn vroeger enkele bekende films opgenomen. Eigenlijk een heel gewone wijk in het franse centrum, maar de sluizen in het kanaal en kenmerkende steile bruggen zijn redelijk fotogeniek. Deze foto toont echter een wat moderner gedeelte van het kanaal... ik probeerde er iets van te maken tot onze gids ineens van rehcts in beeld liep, toen was de foto in één keer af.
Afbeelding

4. Dit is een van de vele ramen in de La Grande Arche in La Defense. Het is niet mogelijk 'recht' op de ramen te fotograferen, ze beginnen pas rond de 1e etage, daarom heb ik een flinke perspectief-correctie toe moeten passen. Door rondom het kozijn uit te snijden kreeg ik ook een hele aardig dieptewerking, de reflectie maakt het af. Ik heb even overwogen om de lijn die schuin door de reflectie loopt weg te shoppen, maar ik vond dat de symmetrie van de foto zo mooi werd doorbroken.
Afbeelding

5. De 'Bronzen Kop' (Tête Monumentale) voor een gebouw achter La Grande Arche, een kunstwerk van Igor Mitoraj.
Afbeelding

6. Dit is de toren van Societe General, ook bij La Defense,
Afbeelding

7. (Klik op de foto voor een iets grotere versie van de pano)
Dit is een panorama van La Defense, ongeveer 200 graden, genomen met La Grande Arche in de rug. De uitdaging hier was het tegenlicht van de zon achter de wolken rechts van het midden op de foto.
Afbeelding

8. Dit was een fotografisch grapje. Na jaren buiten dienst te zijn geweest doen de grote fonteinen voor de Trocadero het eindelijk weer. De spuitmonden spuiten gigantische stralen wel 50 meter weg, echt een schouwspel. Als ze de druk wat opvoeren kunnen ze meteen de Eifeltoren wassen. :)
Afbeelding

9. Een vooraanzicht van Hotel Des Invalides, een monument dat is gebouwd ter nagedachtenis aan Napoleon de Bonaparte. Hij is daar begraven in maar liefst 7 kisten (ik denk dat ze bang waren dat hij nog een keer terug zou komen ;) ). Het aangebouwde gedeelte achter dit monument diende ook lange tijd als hospitaal en ter opvang van gewonde franse soldaten.
Afbeelding

10. Een eenvoudige galerij aan de Place des Vosges, uitgevoerd in realistische HDR. Wederom een lokatie die wat minder bekend is bij de toeristen. Wat dit plein opmerkelijk maakt is dat de gebouwen die er omheen staan allemaal in dezelfde stijl zijn. Daarnaast staat er het voormalige woonhuis van Victor Hugo. In de galerijen zijn vele galerieën te vinden. :) Victor Hugo is voor mij overigens een kleine beetje het thema geworden van deze reis, ik kwam hem op meerdere plaatsen en in verschillende vormen tegen, zie bijvoorbeeld ook foto 1. Helaas heb ik dat feit slechts zelden fotografisch vastgelegd...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ReneG op di apr 24 2012 11:03 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Enkele impressies uit Parijs

Bericht door John Hoenen » di apr 24 2012 8:33 pm

Prachtige foto's Rene.
Gelukkig dat je weer aan het fotograferen bent.

Voor mij foto #3 ...prachtig.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di apr 24 2012 8:36 pm

Prachtige serie, met voor mij als hoogtepunt #8.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » di apr 24 2012 8:38 pm

Mooie foto's René!
#3 is mijn favo.

Myriad

Bericht door Myriad » di apr 24 2012 9:00 pm

Ik sluit me aan bij de reakties; mooi werk Rene! Wat me opvalt: mooi licht, compositie en diepte.
Wat was dat voor een (fotografie) workshop?

Qudajo

Bericht door Qudajo » di apr 24 2012 9:22 pm

Volgens mij was dat een geslaagde workshop :D
Schitterende foto`s hoor.

Groet Henri

wopper
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door wopper » di apr 24 2012 9:33 pm

Fijn dat je weer aant fotograferen bent Rene, en dat het weer gaat met je hand, toppie.
Foto 3 is een prachtige foto, foto 8 is wel geinig.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 24 2012 10:26 pm

Myriad schreef:Ik sluit me aan bij de reakties; mooi werk Rene! Wat me opvalt: mooi licht, compositie en diepte.
Wat was dat voor een (fotografie) workshop?
Dank voor de reacties.

Het thema van de workshop moge duidelijk zijn... :mryellow: De workshop wordt gegeven door een veldhovense fotoschool (Advance CVF) en bestaat uit een weekend in Parijs, waarbij een groep fotografen (veelal mensen van die school die een gevorderden cursus hebben gevolgd) op pad gaan door Parijs onder begeleiding van docenten en een ervaren fotograaf en parijs-kenner. (Voor zijn blog zie: http://www.paris-fvdv.blogspot.com/).

Daarbij worden niet alleen een paar van de bekende plekken bezocht, maar ook een aantal minder bekende lokaties waar je als toerist vaak niet komt. Ik had al eens aan deze workshop meegedaan (ik ben bij die school begonnen met fotografie), maar dat beviel zo goed dat ik nog een keer meegegaan vanwege de leuke sfeer en de mooie lokaties. En ook weer het een en ander geleerd.

Je hebt op zich goed gezien dat ik met diepte bezig was in deze foto's, dat was een van de dingen die ik mezelf tot doel had gesteld.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di apr 24 2012 10:33 pm

René mooie plaatjes erg fijn om naar te kijken.
Ik zou alleen graag willen weten waar en welke plaatsen je gefotografeert hebt.
Eigenlijk een beetje een aanvullend verhaal er om heen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 24 2012 10:41 pm

George Fennes schreef:René mooie plaatjes erg fijn om naar te kijken.

Dat kan, ik heb de teksten bij de foto's wat aangevuld. Overigens zijn we op meer plekken geweest dan die hierboven werden getoond, het was echt een 'tour-de-force', de eerste dag zijn we van 11:00 uur in de ochtend tot 02:00 's nachts op pad geweest, de dag erop nog eens van 09:00 tot 17:00 uur... genoeg te zien/doen dus. ;)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 24 2012 11:02 pm

Sorry, aanvulling duurde wat langer dan gedacht. De informatie heb ik natuurlijk vooral verkregen van onze gids.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » di apr 24 2012 11:04 pm

Een prachtige serie van een prachtige stad.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo apr 25 2012 8:54 am

ReneG schreef:
George Fennes schreef:René mooie plaatjes erg fijn om naar te kijken.

Dat kan, ik heb de teksten bij de foto's wat aangevuld. Overigens zijn we op meer plekken geweest dan die hierboven werden getoond, het was echt een 'tour-de-force', de eerste dag zijn we van 11:00 uur in de ochtend tot 02:00 's nachts op pad geweest, de dag erop nog eens van 09:00 tot 17:00 uur... genoeg te zien/doen dus. ;)
Geweldig bedankt Rene, nu krijgen de foto's meer betekenis en ik kan me er meer bij voorstellen.

Blijf het objectief bekijken

iBub

Bericht door iBub » wo apr 25 2012 9:57 am

Paris, je t'aime...

Gaaf dat je in een stad die al zo ontzettend vaak op de foto is gezet (is het misschien de meest gefotografeerde stad ter wereld?) toch steeds weer unieke plaatjes kan schieten. Foto 1 is in mijn ogen bizar. De kilte die deze foto uitstraalt. Foto 3 is Parijs zoals ik haar het liefst ziet. Mooi contrast.

Foto 10 is ook erg goed gelukt.

Ga maar eens kijken wat een retourtje kost ;-)

Gerard

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 25 2012 4:24 pm

iBub schreef:Paris, je t'aime...

Gaaf dat je in een stad die al zo ontzettend vaak op de foto is gezet (is het misschien de meest gefotografeerde stad ter wereld?) toch steeds weer unieke plaatjes kan schieten. Foto 1 is in mijn ogen bizar. De kilte die deze foto uitstraalt. Foto 3 is Parijs zoals ik haar het liefst ziet. Mooi contrast.

Foto 10 is ook erg goed gelukt.

Ga maar eens kijken wat een retourtje kost ;-)

Gerard
Dat kille was ook wel een beetje het geval, er zaten best gruwelijke foto's bij en ze stonden er allemaal bij te kijken alsof ze regelrecht een depressie in schoten.

Qua reis, dat kan ik je wel vertellen. Met de auto, afhankelijk waar je vandaan komt, tussen de 90 en 150 euro benzine (tenzij je uit het hoge noorden komt), 30 euro tolgeld heen terug 40 euro parkeergeld voor een heel weekend, 90 eur voor de overnachting (3-sterren hotel, 1 overnachting in het weekend), 15 euro voor de metro het hele weekend (Paris Visite) en nog eten en drinken (ook erg duur in Parijs). Een weekend kost je dan rond de 350-400 euro.

Als je met de trein gaat (ik ga even uit van de thalys) dan worden de reiskosten retour minimaal 200 euro voor 1 persoon retour. Als je in je eentje gaat is de auto meestal net iets goedkoper dan de Thalys, maar het ontloopt elkaar niet veel. Ga je met meerdere mensen in 1 auto, dan is de auto echt een stuk goedkoper (mits je zuinig rijdt).
Laatst gewijzigd door ReneG op wo apr 25 2012 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”