D5100 Info in de zoeker
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D5100 Info in de zoeker
Ik overweeg op korte termijn de D5100 aan te schaffen.
Ik heb mij in de fotowinkel laten vertellen, dat het gros van de info alleen af te lezen is op het LCD scherm. In de zoeker zou deze info beperkt zijn. Denk met nama aan diverse instellingen, ISO, wijze van scherpstellen, etc.
Klopt dit verhaal, of valt er meer te zien in de zoeker?
In mijn vorige camera was alle info, incluis de instellingen, in de zoeker terug te vinden en was je daarvoor niet afhankelijk van het LCD scherm.
Ik heb mij in de fotowinkel laten vertellen, dat het gros van de info alleen af te lezen is op het LCD scherm. In de zoeker zou deze info beperkt zijn. Denk met nama aan diverse instellingen, ISO, wijze van scherpstellen, etc.
In mijn vorige camera was alle info, incluis de instellingen, in de zoeker terug te vinden en was je daarvoor niet afhankelijk van het LCD scherm.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D5100 Info in de zoeker
Beste Jan,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
In de zoeker van een D5100 is veel te zien (voor zover mogelijk met een DX kamera).
Mijna dvies: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; het PDF handboek of een brochure van de D5100 op , dan kan je alles zelf nazien.
Op pagina 10 staat het zoekerbeeld haarfijn toegelicht.
Ik geef toe dat er op het LCD scherm meer te zien is, maar als je alle mogelijkheden van een moderne DSLR wilt zien heb je een breedbeeld TV nodig
.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
In de zoeker van een D5100 is veel te zien (voor zover mogelijk met een DX kamera).
Mijna dvies: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; het PDF handboek of een brochure van de D5100 op , dan kan je alles zelf nazien.
Op pagina 10 staat het zoekerbeeld haarfijn toegelicht.
Ik geef toe dat er op het LCD scherm meer te zien is, maar als je alle mogelijkheden van een moderne DSLR wilt zien heb je een breedbeeld TV nodig

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- R.Zaaijer
- Forumlid
Ik kan je alleen vertellen wat ik zie bij mijn D3100 maar dat verschilt dacht ik niet zoveel. Standaart zie ik de sluitertijd,diafragma en de hoeveelheid foto's die ik nog kan nemen. Ik heb zelf aan de functieknop de iso instelling gezet als ik deze indruk zie ik de iso instelling in de zoeker. Het zelfde geld voor de knop belichtings correctie.Verder zie ik ook nog het bekende groene balletje die laat zien wanneer je goed scherp gesteld bent.In de stand M kun je ook de correctie zien die nodig is voor de juiste belichting. De meeste info haal je toch van het schermpje maar zoals boven al gezegt zoek op het net even naar de handleiding daar staat het duidelijk en met plaatjes in omschreven.jan24 schreef:Ik overweeg op korte termijn de D5100 aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door R.Zaaijer op vr apr 27 2012 12:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D3100 / Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR LD Aspherical (IF) / Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G / Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM / SB-400
Algemene plaatje van de D5100 viewfinder.

Voor de betekenis zie:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... FINDER.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké daar zit ook één maar aan. De handleiding is in het Engels of Spaans...Logisch
Voor niet bezitters van de D5100 die een handleiding willen downloaden of bekijken:
http://support.nikonusa.com/app/answers ... a_id/17325" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de betekenis zie:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... FINDER.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gijs. Bij jouw advies zit één maar aan.gijs sandberg schreef: Mijna dvies: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; het PDF handboek of een brochure van de D5100 op , dan kan je alles zelf nazien. Op pagina 10 staat het zoekerbeeld haarfijn toegelicht.
Groeten, Gijs
Gelukkig doen ze bij Nikon USA daar niet zo moeilijk over. Daar kan je wel zonder poes pas de handleiding downloaden.Als u een gebruikshandleiding wilt downloaden, moet u zich eerst aanmelden en uw product registreren
Oké daar zit ook één maar aan. De handleiding is in het Engels of Spaans...Logisch

Voor niet bezitters van de D5100 die een handleiding willen downloaden of bekijken:
http://support.nikonusa.com/app/answers ... a_id/17325" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor de info.
Een nederlandse handleiding heb ik al, maar ik vond de uitleg wat summier. Ik dacht, er moet toch meer te zien zijn? Mijn vorige camera, Fuji HS20, maakt, waar het info betreft over de diverse instellingen, het LCD scherm bijna overbodig.
Ik heb de indruk, om bepaalde instellingen te kunnen zien, ik toch min of meer van het LCD scherm op de D5100 afhankelijk zal zijn.
Of zie ik te veel beren op de weg?
Een nederlandse handleiding heb ik al, maar ik vond de uitleg wat summier. Ik dacht, er moet toch meer te zien zijn? Mijn vorige camera, Fuji HS20, maakt, waar het info betreft over de diverse instellingen, het LCD scherm bijna overbodig.
Ik heb de indruk, om bepaalde instellingen te kunnen zien, ik toch min of meer van het LCD scherm op de D5100 afhankelijk zal zijn.

Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Welke informatie zou je dan missen? Alles wat je wil weten voor een opname is zichtbaar, sluitertijd, iso, diafragma, batterijstatus, scherpstelling, AF, belichtingsmeter, scherpstelpunten, etc.jan24 schreef:Dank voor de info.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Clublid
- Contacteer:
@Jan.
Als datgene erin vermeld wordt, dan lijkt mij dat voldoende. Inderdaad instelling zoals welke AF ingesteld is ed. De fotohandelaar bracht mij aan het twijfelen.
Vooralsnog zal de D5100 wel mijn nieuwe camera worden. Even kijken wat de BTW verhoging gaat doen.
Voorlopig dank voor alle toelichtingen. Zodra ik voorzien ben en mij oprecht Nikon-gebruiker mag/kan noemen, dan zal ik dit forum wel weer bestoken met andere prangende vragen.
Als datgene erin vermeld wordt, dan lijkt mij dat voldoende. Inderdaad instelling zoals welke AF ingesteld is ed. De fotohandelaar bracht mij aan het twijfelen.
Vooralsnog zal de D5100 wel mijn nieuwe camera worden. Even kijken wat de BTW verhoging gaat doen.

Voorlopig dank voor alle toelichtingen. Zodra ik voorzien ben en mij oprecht Nikon-gebruiker mag/kan noemen, dan zal ik dit forum wel weer bestoken met andere prangende vragen.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- Germay
- Forumlid
Jan schreef:Ik heb mij in de fotowinkel laten vertellen, dat het gros van de info alleen af te lezen is op het LCD scherm. In de zoeker zou deze info beperkt zijn.jan24 schreef:Ik overweeg op korte termijn de D5100 aan te schaffen.
Beste Jan,Als je in een goede fotozaak binnen stapt en je vraagt om uitleg is het bijna vanzelf sprekend dat dat je de camera in de hand mag houden en uit mag proberen wat betreft wat de instellingen inhouden.Dit lijkt me normaal als je iets niet begrijpt en aanschouwelijk onderwijs krijg.Dat is een fluitje van een cent wat tijd betreft van de verkoper.
Daarom laat je niks vertellen (wijsmaken) maar vraag fysieke uitleg als je het niet helemaal duidelijk is.In ieder geval als de camera aanschaft veel plezier ermee en schiet prachtige platen.Succes Jan. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb de camera in handen mogen houden, zelfs de door mij beoogde lens werd erop geschroefd. Ach, in je enthousiasme overzie je niet alles. Maar toen de verkoper met een hele scherpe prijs kwam, die morgen wel weer anders kon zijn, was ik gauw klaar.Germay schreef:Jan schreef:Ik heb mij in de fotowinkel laten vertellen, dat het gros van de info alleen af te lezen is op het LCD scherm. In de zoeker zou deze info beperkt zijn.jan24 schreef:Ik overweeg op korte termijn de D5100 aan te schaffen.
Beste Jan,Als je in een goede fotozaak binnen stapt en je vraagt om uitleg is het bijna vanzelf sprekend dat dat je de camera in de hand mag houden en uit mag proberen wat betreft wat de instellingen inhouden.Dit lijkt me normaal als je iets niet begrijpt en aanschouwelijk onderwijs krijg.Dat is een fluitje van een cent wat tijd betreft van de verkoper.
Daarom laat je niks vertellen (wijsmaken) maar vraag fysieke uitleg als je het niet helemaal duidelijk is.In ieder geval als de camera aanschaft veel plezier ermee en schiet prachtige platen.Succes Jan. :mrgreen:
Ik laat mij niet meer overhaasten, heb de tijd.

Al is die niet eeuwig, zeker nu ik de D5100 heb mogen beroeren.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24 schreef:Ik overweeg op korte termijn de D5100 aan te schaffen.
via google: nikon d5100 handleiding
http://www.gebruikershandleiding.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false; heeft een goed review
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jammer vind ik dat het lcd-scherm naar links uitklapt en niet naar onderen zoals de D5000.
mvg
voyage
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Misschien zie je teveel beren op de weg. In de zoeker zou je slechts het hoogstnoodzakelijke aan extra info moeten zien. Al die toeters en bellen leidt alleen maar af van het onderwerp op het matglas Met teveel info kom je niet meer aan fotograferen toe.jan24 schreef: Ik heb de indruk, om bepaalde instellingen te kunnen zien, ik toch min of meer van het LCD scherm op de D5100 afhankelijk zal zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Handige sitevoyage schreef:via google: nikon d5100 handleiding
http://www.gebruikershandleiding.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij zijn er veel meer voordelen dan nadelen.voyage schreef:Jammer vind ik dat het lcd-scherm naar links uitklapt en niet naar onderen zoals de D5000.
Ik denk zelfs de LCD van D5000 meer problemen gaat geven ivm een tripod. Bepaalde posities van de LCD
Nu Nikon de LCD van D5100 heeft verplaatst is er geen probleem meer voor de statief.
Hoe dan ook imaging-resource. com kan het beter verwoorden dan ik

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5000/D5000A.HTM" onclick="window.open(this.href);return false; kopje LCD.
-
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor alle info en verwijzingen naar diverse sites.
Handleiding.com was mij bekend, daar heb ik de handleiding van de D5100 ook opgehaald.
Handleiding.com was mij bekend, daar heb ik de handleiding van de D5100 ook opgehaald.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!