Van D70(s) naar D80/D200
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Van D70(s) naar D80/D200
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die van een D70(s) zijn overgestapt naar een D80 of D200.
Met name naar de verschillen in beeldkwaliteit als je alleen in NEF fotografeert.
Bedieningsgemak en mogelijkheden vind ik minder interessant.
Kortom, zeg eens heel eerlijk, was het jullie achteraf die € 900 of € 1.300 100% waard?
Groet
Skippy
Met name naar de verschillen in beeldkwaliteit als je alleen in NEF fotografeert.
Bedieningsgemak en mogelijkheden vind ik minder interessant.
Kortom, zeg eens heel eerlijk, was het jullie achteraf die € 900 of € 1.300 100% waard?
Groet
Skippy
Kwa beeldkwaliteit Niet D70s kan net zulke mooie foto's produceren als een D200 natuurlijk crop je iets makkelijker bij D200 content omdat je simpelweg tov een D70 wat pixels over hebt.
Grootste voordeel van de D200 is de zoeker "de D70 heeft dan een piepgaatje" De zeer directe bediening van iso, qual en wb en de iso aanduiding in de zoeker ervaar ik toch als zeer sterke pluspunten van een D200.
Er zijn natuurlijk verder nog een hoop zaken op te sommen aan een D200 die zogenaamd beter zijn dan een D70 maar die spec's kun je zelf ook wel vergelijken.
Uiteindelijk vond ik het het toch wel waard. Een D200 geeft toch een speciaal meer solide gevoel om mee te werken als een D70 maar geloof niet dat je ineens veel betere foto's maakt omdat de kwaliteit zoveel beter is.
Het blijft nog altijd het samenspel tussen de fotograaf en de camera en een D200 is dan hanteerbaarder dan een D70 naar mijn bescheiden mening.
Luc
Grootste voordeel van de D200 is de zoeker "de D70 heeft dan een piepgaatje" De zeer directe bediening van iso, qual en wb en de iso aanduiding in de zoeker ervaar ik toch als zeer sterke pluspunten van een D200.
Er zijn natuurlijk verder nog een hoop zaken op te sommen aan een D200 die zogenaamd beter zijn dan een D70 maar die spec's kun je zelf ook wel vergelijken.
Uiteindelijk vond ik het het toch wel waard. Een D200 geeft toch een speciaal meer solide gevoel om mee te werken als een D70 maar geloof niet dat je ineens veel betere foto's maakt omdat de kwaliteit zoveel beter is.
Het blijft nog altijd het samenspel tussen de fotograaf en de camera en een D200 is dan hanteerbaarder dan een D70 naar mijn bescheiden mening.
Luc
Hier hetzelfde verhaal als Luc. De D200 is niet zo zeer beter qua beeldkwaliteit, maar een enorme stap voorwaarts in gebruik. De grotere zoeker is idd een genot. Ik gebruik mijn D70s nog wel eens als tweede body, maar dat werkt toch opeens een stuk minder prettig als je inmiddels aan de D200 gewend bent.
Niet helemaal ontopic,
Ik ben dit jaar van een D100 naar een D200 gegaan.
Ik heb jaren professioneel gefotografeerd en vind in
de D200 alles wat voor mij het beste werkt.
In alle opzichten vind ik de D200 verbeterd tov de D100.
*beeldkwaliteit primair
*sneller en sterker AF motor
*zoeker en natuurlijk het grotere en betere scherm
*blindelingse bediening
*USB2 ipv die stroperige trage USB1, oke cardreader, maar blijft handig
voor een snelle data overdracht zoals een externe HD.
*CF kaart deurtje, beter en doordachter
*kwaliteitsbeleving ligt veel hoger, alles kan tegen een stootje.
*jammer dat hij niet uit Japan komt, echter zal prijstechnisch wel weer
ten gunste komen.
(want zeg nou zelf, een Ferrari made in China is ook even slikken).
*het gevoel wat ik met deze D200 heb is vergelijkbaar met mijn F verleden
en dat heb ik vanaf dag 1 met die D100 nog nooit zo gevoeld.
Wat de opvolger ook moge worden, D200 blijft voor mij, Top toestel qua
prijs/kwaliteit.
Ik ben dit jaar van een D100 naar een D200 gegaan.
Ik heb jaren professioneel gefotografeerd en vind in
de D200 alles wat voor mij het beste werkt.
In alle opzichten vind ik de D200 verbeterd tov de D100.
*beeldkwaliteit primair
*sneller en sterker AF motor
*zoeker en natuurlijk het grotere en betere scherm
*blindelingse bediening
*USB2 ipv die stroperige trage USB1, oke cardreader, maar blijft handig
voor een snelle data overdracht zoals een externe HD.
*CF kaart deurtje, beter en doordachter
*kwaliteitsbeleving ligt veel hoger, alles kan tegen een stootje.
*jammer dat hij niet uit Japan komt, echter zal prijstechnisch wel weer
ten gunste komen.
(want zeg nou zelf, een Ferrari made in China is ook even slikken).
*het gevoel wat ik met deze D200 heb is vergelijkbaar met mijn F verleden
en dat heb ik vanaf dag 1 met die D100 nog nooit zo gevoeld.
Wat de opvolger ook moge worden, D200 blijft voor mij, Top toestel qua
prijs/kwaliteit.
begrijp ik het goed.....voor de ruis (minder!) hoef je ook niet over te stappen, haha!?
Nou in case dat je overstapt naar de D200, dan neem je wel afscheid van de heerlijk 5 mb kleine NEF bestanden, die toch lekker vlot werken!
Heb laatst bij de MM ook even staan kijken naar de D200, en je ziet dat er gewoon een aantal handige dingen(fysiek) opzitten zoals ISO en WB knop bovenop en ISO is zichtbaar door de zoeker!!!!
Zelf heb ik zoiets van...ik loop nog niet tegen de limieten van mn D70, met duurdere toestellen ga ik nog geen betere, mooiere foto's maken. Ook dat moet je je afvragen denk ik.
Nou in case dat je overstapt naar de D200, dan neem je wel afscheid van de heerlijk 5 mb kleine NEF bestanden, die toch lekker vlot werken!
Heb laatst bij de MM ook even staan kijken naar de D200, en je ziet dat er gewoon een aantal handige dingen(fysiek) opzitten zoals ISO en WB knop bovenop en ISO is zichtbaar door de zoeker!!!!
Zelf heb ik zoiets van...ik loop nog niet tegen de limieten van mn D70, met duurdere toestellen ga ik nog geen betere, mooiere foto's maken. Ook dat moet je je afvragen denk ik.
Gebruiksgemak is ook wat waard. En kan daarnaast ook bijdragen aan betere foto's, bijvoorbeeld omdat je nu wel de moeite neemt om de juiste lichtmeting te kiezen omdat je er makkelijk bij kunt.Gilbert1976 schreef:Zelf heb ik zoiets van...ik loop nog niet tegen de limieten van mn D70, met duurdere toestellen ga ik nog geen betere, mooiere foto's maken. Ook dat moet je je afvragen denk ik.
Maar het is waar dat je het verschil in bestandsgrootte goed merkt. Zeker als je veel foto's tegelijk moet verwerken duurt het flink langer en kost het een stuk meer opslagruimte.