Dag,
Voor mijn verjaardag had ik een groothoek zoom lens gekregen met een zoombereik die ik eigenlijk al had. Het betreft de Tamron AF 17-50 mm. Nu heb ik zelf als de Nikkor 18-105. Mijn vraag is of de Tamson lens, 10-24 een toegevoegde waarde is ten opzichte van mijn huidige lens of dat ik beter een andere lens kan nemen.
De resultaten van een groothoekzoom (binnenskamers meer op de foto, brede landschapsfoto's, dichterbij fotograferen, etc) trokken mij.
Mocht het verschil minimaal zijn dan overweeg ik de lens in te wisselen voor een flitser, aangezien ik die ook nog op mijn verlanglijstje heb staan. Ik overweeg dan de SB 700 of de SB910. Iemand ervaring?
Groothoekzoom
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Groothoekzoom
10mm of 18mm als start is een enorm verschil. Als je zegt dat meer groothoek je trekt, is die 10-24mm zeker een aanvulling.Jannekestork schreef: De resultaten van een groothoekzoom (binnenskamers meer op de foto, brede landschapsfoto's, dichterbij fotograferen, etc) trokken mij.
Of dat dan die Tamron 10-24mm moet zijn is dan weer een ander verhaal. Kijk eerst even wat er op het forum geschreven wordt over lenzen in dat bereik.
Vriendelijke groet, Léon Obers
De tamron 17-50 is een grote verbetering ten opzichte van de 18-105 in mijn ogen, maar dat terzijde. 10-24 mm is inderdaad een mooie aanvulling. Zelf heb ik de 10-20mm van Sigma en ben hier erg tevreden over.
@ Geertt, licht is inderdaad stukken beter. Maar het gaat me wel echt om het groothoekzoombereik.
Betreffende de Sigma of anderen, ik lees zoveel verschillende reacties over de verschillende lenzen, wat pas het beste bij mijn D5000?
Ter info: ik ben niet een professioneel fotograaf.
Betreffende de Sigma of anderen, ik lees zoveel verschillende reacties over de verschillende lenzen, wat pas het beste bij mijn D5000?
Ter info: ik ben niet een professioneel fotograaf.
Ik ben ook geen pro en ik heb ook een D5000. De Sigma 10-20mm f/4-5.6 vind ik een heerlijke lens in dit bereik (er is ook een f3.5 versie, maar die is duurder en schijnt iets minder scherp te zijn). Veel mensen hier op het forum zijn ook te spreken over de Tokina 12-24 f/4. Ik ken deze lens zelf niet, maar schijnt een scherpe lens te zijn met een goede bouwkwaliteit. 10mm is echter wel een stuk wijder dan 12mm
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ook de Tokina 11-16mm f/2.8 is een prachtige scherpe lens ,de bouwkwaliteit is meer dan goed ,en de prijs- kwaliteit verhouding is super.
Jac.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
Ik heb de Tokina 11-16mm f/2.8 nu enkele maanden in bezit en dit is echt een prachtlens waarmee ik hele bijzondere plaatjes schiet.
Zelf gebruik ik deze met name voor landschappen en speciale effecten.
Heb zelf wel bewust voor de 11-16mm gekozen i.p.v. de 12-24mm omdat deze precies aansluit op mijn 16-85mm en je toch 1mm extra hebt.
De Tokina 12-24mm schijnt ook erg goed te zijn, evenals de Nikkor 10-24mm
Succes met je keuze!
Groet, Matthieu
Zelf gebruik ik deze met name voor landschappen en speciale effecten.
Heb zelf wel bewust voor de 11-16mm gekozen i.p.v. de 12-24mm omdat deze precies aansluit op mijn 16-85mm en je toch 1mm extra hebt.
De Tokina 12-24mm schijnt ook erg goed te zijn, evenals de Nikkor 10-24mm
Succes met je keuze!
Groet, Matthieu