Monopod vr gewoon aan?

Discussies over statieven
Plaats reactie
denstieg
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Monopod vr gewoon aan?

Bericht door denstieg » za apr 14 2012 9:09 pm

Ik heb vandaag mezelf een monopod met balhoofd gegeven :D , m'n D7000 verdiende wel een steuntje onder de body.
Het is een Benro A48T met een Manfrotto 496RC2 balhoofd. Ik ga er vanuit dat je de vr gewoon aan laat staan omdat het
nog steeds aan beweging onderhevig is. Moet zeggen dat het wel een heel stuk stabieler aanvoeld dan ik had verwacht.
Ben vooral liefhebber van macro fotografie, heb nu een nikkor 85mm vr en dat valt redelijk vanuit de hand te schieten,
maar komende zomer komt er een Sigma 150mm macro of de nieuwe 180mm macro en dan wordt het en heel ander
verhaal, wegen een kilo en meer.

Vriendelijke groet,
Eric.

Steven

Re: Monopod vr gewoon aan?

Bericht door Steven » za apr 14 2012 9:19 pm

Je VR moet je uitzetten je hebt namelijk geen trillingen meer. Dat is iets anders dan beweging naar alle kanten. Je monopod is om juist de trillingen op te vangen daar waar dat normaal de VR het doet. Bewegingen naar voor achter en opzij kun je tegengaan door bijvoorbeeld je monopod ergens tegenaan te rusten. Oefening baart kunst ;-)

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za apr 14 2012 10:14 pm

Alleen bij de dure Nikon pro lenzen mag de VR op statief aanblijven.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Steven

Bericht door Steven » za apr 14 2012 10:20 pm

Gobert schreef:Alleen bij de dure Nikon pro lenzen mag de VR op statief aanblijven.
Waarom denk je dat?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo apr 15 2012 7:26 am

Dat zul je lezen als je de diverse handleidingen doorneemt. Niet eens alle pro-objectieven mogen op statief met de VR aan. Gelukkig de meest actuele iha wel.

Zie ook hier (helaas al wat ouder):
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... %20statief" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:
Ik vond nog wat bij www,nikon.com; zeer de moeite van het lezen waard:
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/co ... ightscene/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieruit blijkt dat er eigenlijk maar 6 actuele objectieven zijn die een dusdanig slimme VR hebben dat de Tripod herkend wordt:

Met speciale Tripod schakelaar:
400/2.8 VR
500/4 VR
600/4 VR

Zonder Tripod schakelaar:
200/2.8 VRII
300/2.8 VRII
200-400/4 VRII

Van de 200-400/4 VRII heb ik de VR versie. In de handleiding staat dat dat objectief ook een automatische detectie heeft.
Ik denk trouwens dat ook deze lijst niet geheel actueel is aangezien ik de 70-200/2.8 VRII mis.
Eroe Nazionale

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo apr 15 2012 9:41 am

Is natuurlijk leuk dat je bij sommige objectieven de VR aan kan laten staan bij gebruik van een TRIPOD (is iets anders dan een monopod), maar heeft het ook een aangetoonde meerwaarde tov het uitzetten op een tripod/monopod?
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bak » zo apr 15 2012 9:43 am

En in datzelfde aangehaalde artikel van veelgestelde vragen staat het antwoord op de vraag van denstieg;

"Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt."

Veel plezier met je mono.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo apr 15 2012 12:52 pm

Ik heb laatst een klein testje gedaan met de D7000 70-200 f2.8 VR-II op een Gitzo GT2941 Basalt met een feissol CB50 DC ballhead.

Hoewel het geen Monopod is maar gewoon een stevig 3 been statief kon ik in de opnames met VR aan of uit geen verschil ontdekken in de scherpte.

Gobert zou dus wel eens gelijk kunnen hebben dat de 70-200 f2.8 VR-II ook in het rijtje thuis hoort.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo apr 15 2012 2:15 pm

Misschien een leuke link.

http://bythom.com/nikon-vr.htm

VRI/VRII uitgelicht door Thom Hogan.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » zo apr 15 2012 2:43 pm

Uit de handleiding van de AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II:

Als het fototoestel op een statief met drie poten is geplaatst, stelt u de ON/OFF-schakelaar voor vibratiereductie in op OFF. Het is echter aan te raden de schakelaar op ON in te stellen wanneer u de camera gebruikt op een statief met drie poten zonder het uiteinde van het statief vast te maken of met een statief met één poot.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo apr 15 2012 5:05 pm

Franklin schreef:Uit de handleiding van de AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II:

Als het fototoestel op een statief met drie poten is geplaatst, stelt u de ON/OFF-schakelaar voor vibratiereductie in op OFF. Het is echter aan te raden de schakelaar op ON in te stellen wanneer u de camera gebruikt op een statief met drie poten zonder het uiteinde van het statief vast te maken of met een statief met één poot.

Huh :frown:
Hoe maakt men het "uiteinde van het statief vast" :?:
Ik graaf hem meestal niet in; jij wel?
Eroe Nazionale

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bak » zo apr 15 2012 5:19 pm

Aan de bovenkant zit ook een uiteinde.
Denk dat ze bedoelen 'als je de kop van je statief niet vastzet'.

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » zo apr 15 2012 5:46 pm

Dank u allen voor de info. Ik denk dat het gewoon ON wordt bij sluitertijden onder de 1/500ste, daar ligt volgens T. Hogan de grens van de VR frequentie
(heb zijn complete guide voor de D7000 en das wel een erg intresant en leerzaam pdf werk) houd wel van z'n nononcense uitleg.
Ga in ieder geval wel een beetje experimenteren met aan of uit op statische objecten. Als ik zie hoe de VC op m'n tamron werkt bij vogels in vlucht volgen
is het zoeker beeld wel veel rustiger als het aanstaat, zal waarschijnlijk zowiezo met een redelijk "los" staand balhoofd werken.

Nogmaal mijn dank :)

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » do apr 26 2012 3:54 pm

Ben benieuwd naar je resultaten. Toevallig heb ik net hetzelfde balhoofd binnen die ik ook ga gebruiken op mijn monopod. Ik ga ook maar eens experimenteren met mijn Sigma 150mm macro en zal de resultaten wel voor je posten. Die lens is trouwens een beest, absolute aanrader!
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

denstieg
Forumlid
Forumlid

Bericht door denstieg » di mei 01 2012 9:48 pm

Nou ik ben met koninginnendag ff eropuit geweest voor een test middagje met de monopod en ten eerste moet ik zeggen dat het wel veel rust geeft om zo te schieten.
Ben met m'n tamron op stap geweest en ben er nu wel uit, het werkt in princiepe het zelfde als van uit de hand schieten maar dan met een stop langzamere sluitertijd
dus met monopod tot zo'n 1/250 in plaats van 1/500 gewoon de vr aan houden en vanaf de 1/250 kan hij gewoon uit. @IAMsterdam ik heb je foto's van de dierentuin
op flikr bekeken en ga dus duidelijk voor die sigma 150mm, dat is duidelijk een multi-gebruiks lens. Super voor de macro en ook heul geschikt voor wat verder, en voor
het verschil met die 180mm (E500) komt er een 1.4 teleconverter. Oh en hier een plaatje van meneer reiger OS uit en F5.6 1/250 iso 400 op 300mm, die 1/250 is dan
wel echt de grens voor OS uit.

Afbeelding
DSC_4840_060 by denstieg, on Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”