Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?
Ja, daar ben ik weer.
Ik loop nu tegen het volgende probleem aan..
De flitsset doet het prima, dat wil zeggen. De ene flitser. Degene met de paraplu.
Degene met de softbox reageert slechts een enkele keer.
Het lijkt erop dat hij niet meer reageert wanneer er veel licht is.
Ook reageert ie soms alleen in de laagste stand (1/16)
Maar ook dat lijkt niet altijd zo te zijn.
Het is zo raar, we kunnen helemaal niet ontdekken waar het aan ligt.
Soms zet je hem omhoog en dan doet hij het.
1 klik verder doet hij weer niets.
Als je een instelling in de camera veranderd, doet hij het...1 klik verder doet hij niets.
Wat kan ik hieraan doen? Heeft iemand enig idee wat ik bedoel en wat het kan zijn?
Hartstikke bedankt weer!
Rianne
Ik loop nu tegen het volgende probleem aan..
De flitsset doet het prima, dat wil zeggen. De ene flitser. Degene met de paraplu.
Degene met de softbox reageert slechts een enkele keer.
Het lijkt erop dat hij niet meer reageert wanneer er veel licht is.
Ook reageert ie soms alleen in de laagste stand (1/16)
Maar ook dat lijkt niet altijd zo te zijn.
Het is zo raar, we kunnen helemaal niet ontdekken waar het aan ligt.
Soms zet je hem omhoog en dan doet hij het.
1 klik verder doet hij weer niets.
Als je een instelling in de camera veranderd, doet hij het...1 klik verder doet hij niets.
Wat kan ik hieraan doen? Heeft iemand enig idee wat ik bedoel en wat het kan zijn?
Hartstikke bedankt weer!
Rianne
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Studioflitsset. Slechts 1 flitser reageert correct?
Studio flitsset. Hoe worden die lampkoppen ontstoken, met een infrarood zendertje, een radiografisch zendertje, kabeltje? Geef eens wat meer info.
Bij radiografische zendertjes en ontvangers, even wat verse batterijen erin doen, en kijken of het probleem is opgelost.
Bij radiografische zendertjes en ontvangers, even wat verse batterijen erin doen, en kijken of het probleem is opgelost.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- RvDam
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als het de slave is die moet reageren op de flits van de master klikt het wel bekend. Waarschijnlijk pikt hij de flits van de ander niet goed op om erop te reageren. Ik heb dit opgelost door een ontvanger in elke flitser te plaatsen. Nu ben ik kompleet van het probleem af. Ik had het namelijk bij gebruik van een grid op de master flitser. De lichtbundel is dan zo gericht dat er bijna geen strooi licht meer afkomt en dan vangen de andere het flitslicht niet op en kunnen ze niet reageren.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....
Leon, ik denk door infrarood. Hij wordt namelijk enkel aangestuurd door andere flitsers.
Ik denk persoonlijk dat er teveel licht in komt ofzo?
Heb er geen verstand van hoor, maar zodra ik mijn achtergrond verlichting (continu) aanzet, doet hij het niet meer.
Zodra deze uitstaan doet hij het gewoon.
Ook wanneer ik low key maak met alleen de softbox dus en verder helemaal geen licht aan, doet hij het prima.
Misschien moet ik deze flitser, als ik hem wil gebruiken in combinatie met de anderen, aansturen doormiddel van een kabel?
Zou hij het dan wel doen?
Of heb ik dan hetzelfde probleem?
Ik denk persoonlijk dat er teveel licht in komt ofzo?
Heb er geen verstand van hoor, maar zodra ik mijn achtergrond verlichting (continu) aanzet, doet hij het niet meer.
Zodra deze uitstaan doet hij het gewoon.
Ook wanneer ik low key maak met alleen de softbox dus en verder helemaal geen licht aan, doet hij het prima.
Misschien moet ik deze flitser, als ik hem wil gebruiken in combinatie met de anderen, aansturen doormiddel van een kabel?
Zou hij het dan wel doen?
Of heb ik dan hetzelfde probleem?
Je studio flitsers stuur je dus aan door je SB600? In dat geval zijn het de fotocellen van je studioflitser die getriggert worden door het licht van je SB of pop-uppie van de camera. Hoe lichter de ruimte hoe minder goed dat werkt. Waarom stuur je de studioset aan met je flitser? Heb je er geen triggers bij? Of anders wellicht een kabel?
- Léon Obers
- Forumlid
Kabel struikel je alleen maar over, trek je lampen mee om. Koop radiografische triggers. Dat is een zendertje wat op je camera komt, ontvangertjes die je aan de flitsers koppelt. Studioflitsers hebben daar mogelijk een mini "koptelefoon" stekker aansluiting voor. Moet je even bekijken. Afhankelijk daarvan neem je een model wat daar het beste bij aansluit. (Die radiografische triggers zijn dikwijls compleet met kleine kabeltjes en verloopstekkertjes voorzien om aan de flitser te koppelen)Rianne schreef: Misschien moet ik deze flitser, als ik hem wil gebruiken in combinatie met de anderen, aansturen doormiddel van een kabel?
Een enkel setje (zender + ontvanger) kost circa €30,-, met twee of drie ontvangers extra circa € 50,- (Kijk eens op Ebay).
Bedankt Leon! Ga er gelijk achteraan!
Koop wel goede kwaliteit triggers, geen FalconEyes...maar ga voor Yongnuo RF602 of Phottix Strato. Kijk bij triggers of ze op 2.4GHZ werken ipv 433MHZ (of je moet Pocketwizard kopen, maar die zijn zeer duur).
Fabrikant Pixel heeft ook goede triggers (heb deze zelf nooit getest).
Zie hier een overzicht van triggers: http://members.casema.nl/mmuetstege/str ... ocId817770" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Michael
Zie hier een overzicht van triggers: http://members.casema.nl/mmuetstege/str ... ocId817770" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Michael
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gewoon triggers erop, en je hebt geen gedonder.
Ook ik heb Phottix Strato sets, en ze werken gewoon foutloos ook al moet de zender en ontvanger elkaar weten te vinden tussen 3 betonnen muren.
Goed spul, en niet zo duur.
http://www.fotoshopaalten.nl/phottix-re ... -3443.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrgr
Tiny
Ook ik heb Phottix Strato sets, en ze werken gewoon foutloos ook al moet de zender en ontvanger elkaar weten te vinden tussen 3 betonnen muren.
Goed spul, en niet zo duur.
http://www.fotoshopaalten.nl/phottix-re ... -3443.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
Hoi Michael.mmuetst schreef:Koop wel goede kwaliteit triggers, geen FalconEyes...maar ga voor Yongnuo RF602 of Phottix Strato. Kijk bij triggers of ze op 2.4GHZ werken ipv 433MHZ (of je moet Pocketwizard kopen, maar die zijn zeer duur).
Groeten Michael
Ik heb precies hetzelfde probleem dus ik zit ook te denken aan de triggers.
Echter 1 ding snap ik niet helemaal. Sluit ik deze in mijn geval aan mijn Elinchrom aan ( keylight) en die zal dan mijn SB600 triggeren die in remote mode werkt ?? Want de SB600 kan ik niet met zo'n trigger aansluiten toch??
Ik wordt inderdaad ook helemaal gek dat de Elinchrom niet altijd af gaat als de SB600 getriggerd wordt met de pop up flash. Dus heb ook dringend een oplossing nodig.
Groeten,
Grigor
- Léon Obers
- Forumlid
De doorsnee studioflitsers zijn doorgaans niet "dedicated". Om ze in samenwerking met een SB-600 te laten samenwerken met de eenvoudige trigersetjes zoals hiervoor besproken, de SB-600 uitsluitend op manuele instelling gebruiken.
Kies een triggersetje wat onder de Nikon flitser geschoven kan worden, of via een kabeltje aan een extra flitsschoen met middencontact.
Wat voor camera gebruik je?
Zoiets zou bijv. een optie kunnen zijn:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... =&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies een triggersetje wat onder de Nikon flitser geschoven kan worden, of via een kabeltje aan een extra flitsschoen met middencontact.
Wat voor camera gebruik je?
Zoiets zou bijv. een optie kunnen zijn:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... =&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
IK heb de Nikon D610
De Yongnuo was inderdaad al mijn 1e keuze.
Nog een vraag is ik zit een beejte krap bij kas. Zou ik ook een 3.5 synchronisatiekabel aan kunnen sluiten aan mijn camera en die aan de Elinchrom hangen zodat die direkt communiceren . Dus niet meer via de CLS. En de Nikon SB600 via de CLS blijven gebruiken??
Dan kan er ook geen verwarring meer ontstaan. Het zou een welkome oplossing zijn. Kost me heel wat minder zeg maar.
De Elinchrom is altijd dicht bij me dus een kabel van3 tot 5 meter zou prima zijn.
De Yongnuo was inderdaad al mijn 1e keuze.
Nog een vraag is ik zit een beejte krap bij kas. Zou ik ook een 3.5 synchronisatiekabel aan kunnen sluiten aan mijn camera en die aan de Elinchrom hangen zodat die direkt communiceren . Dus niet meer via de CLS. En de Nikon SB600 via de CLS blijven gebruiken??
Dan kan er ook geen verwarring meer ontstaan. Het zou een welkome oplossing zijn. Kost me heel wat minder zeg maar.
De Elinchrom is altijd dicht bij me dus een kabel van3 tot 5 meter zou prima zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
Kabeltje is echt af te raden. "Duurkoop" zou ik zeggen.
De kans dat je in het heetst van de strijd tijdens fotografie over dat draadje struikelt en de camera beschadigt of zelfs volledig omtrekt is reëel aanwezig.
De schade is dan alleen maar een stuk groter.
Bewust heb ik links naar E-bay erbij gezet waar triggersetjes goedkoper zijn dan in Nederland.
Als dat al te duur wordt, vraag ik me af waarom je überhaupt met Studio fotografie aan de gang wilt?
Een kabel kost nauwelijks minder.
CLS kun je niet in combinatie met de Elincrom gebruiken. En zoals gezegd ook de SB-600 kun je alleen manueel gebruiken. Dus niet via CLS.
CLS gebruikt meet vóórflitsen. Daar kunnen die goedkopere triggersetjes niet mee overweg. Dan flitst je Elinchrom reeds mee op die vóórflits nog voordat de echte opname plaatsvindt.
Minimaal kun je met een setje van twee (trigger + receiver) al aan de gang. Daar laat je de SB-600 op flitsen, de Elichrom op de slave-functie die er wellicht wel op zal zitten, op de flits van de SB-600. Maar eerlijk gezegd met studioflitsers zou ik al gauw een setje van 3 (4) als triggerset nemen.
De kans dat je in het heetst van de strijd tijdens fotografie over dat draadje struikelt en de camera beschadigt of zelfs volledig omtrekt is reëel aanwezig.
De schade is dan alleen maar een stuk groter.
Bewust heb ik links naar E-bay erbij gezet waar triggersetjes goedkoper zijn dan in Nederland.
Als dat al te duur wordt, vraag ik me af waarom je überhaupt met Studio fotografie aan de gang wilt?
Een kabel kost nauwelijks minder.
CLS kun je niet in combinatie met de Elincrom gebruiken. En zoals gezegd ook de SB-600 kun je alleen manueel gebruiken. Dus niet via CLS.
CLS gebruikt meet vóórflitsen. Daar kunnen die goedkopere triggersetjes niet mee overweg. Dan flitst je Elinchrom reeds mee op die vóórflits nog voordat de echte opname plaatsvindt.
Minimaal kun je met een setje van twee (trigger + receiver) al aan de gang. Daar laat je de SB-600 op flitsen, de Elichrom op de slave-functie die er wellicht wel op zal zitten, op de flits van de SB-600. Maar eerlijk gezegd met studioflitsers zou ik al gauw een setje van 3 (4) als triggerset nemen.
-
- Forumlid
Ok duidelijk Leon.
Het eerste gedeelte was er prettig als antwoord. Het gedeelte over waarom ik überhaupt met studio fotografie aan de gang kon ik niet zo op prijs stellen. Jij kent mijn verhaal en situatie niet dus vind het lichtelijk ongepast.
Hoe dan ook verder is het verhaal erg duidelijk. Ik zal eventueel nog proberen om mijn SB600 in manueel te zetten en kijken hoe dat gaat.
Het eerste gedeelte was er prettig als antwoord. Het gedeelte over waarom ik überhaupt met studio fotografie aan de gang kon ik niet zo op prijs stellen. Jij kent mijn verhaal en situatie niet dus vind het lichtelijk ongepast.
Hoe dan ook verder is het verhaal erg duidelijk. Ik zal eventueel nog proberen om mijn SB600 in manueel te zetten en kijken hoe dat gaat.
- Léon Obers
- Forumlid
Mijn opmerking heeft niets met ongepast te maken, maar met realistisch zijn.
Als de financiële situatie het niet toelaat uitgaven te doen, moet je er simpelweg niet aan beginnen.
Bij studiofotografie zullen er al gauw meer uitgaven gedaan moeten worden, als je er maar net even verder serieus mee aan de gang gaat, waarvan de kosten van een kabeltje of triggerset al heel snel te boven gaat.
Als de financiële situatie het niet toelaat uitgaven te doen, moet je er simpelweg niet aan beginnen.
Bij studiofotografie zullen er al gauw meer uitgaven gedaan moeten worden, als je er maar net even verder serieus mee aan de gang gaat, waarvan de kosten van een kabeltje of triggerset al heel snel te boven gaat.