Vaak liep ik tegen het feit aan dat bij het inflitsen met tegenlicht de sluitertijd niet krapper kan. Simpelweg omdat ik tegen de flitssynchronisatietijd aanliep. Tegenwoordig kan ik met mijn D200 in combinatie met de SB-800 flitser hogere sluitertijden gebruiken en toch flitsen. Ook wel "high speed synchronisatie" genoemd. Ik vind het echt een uitkomst, ik kan nu midden op de dag inflitsen terwijl je zou denken dat het tijdstip al ver in de avond moet zijn geweest. Ook flitsen met grote diafgramaopeningen zijn nu mogelijk.
Nu ben ik goed bekend wat de flitssynchronisatietijd inhoud en waarom en hoe en zo. Maar wat gebeurt er nu anders tijdens het fotograferen in de "high speed synchronisatie" modus? Werkt de sluiter opeens anders? Zelf leek mij logisch dat de flitser een langere flitstijd gebruikt. Maar waarom ondersteund de D70 dat dan weer niet? Ik heb het nog nergens kunnen vinden en ook Google heeft mij de uitleg nog niet kunnen verschaffen.
Groet,
Johan.
Hoe werkt "high speed synchronisatie"?
- Johan Huizing
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Johan Huizing
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb wel het idee dat de flits wat zwaker overkomt tijdens deze snellere sluitertijden. Als ik een foto op de flitssynchronisatietijd maak (1/250) dan is het onderwerp belicht door de flitser een stuk lichter dan als ik fotografeer met 1/500 dus in de highspeedsynchronisatietijd. Ik moet de test nog eens goed uitvoeren. Ik zal dan gelijk eens kijken wat mijn flitsmeter aangeeft.
Groet,
Johan.
Groet,
Johan.
Gewoon flitsen is de volgorde : gordijn open, flits, gordijn dicht.
High speed gaat andersom : flits begint, gordijn open, gordijn dicht, flits eindigt. Er is dus alleen een andere aansturing van de flitser, daarom stel je dit ook in op de flitser en de camera "mag" dan snellere sluitertijden accepteren. Staat de flitser nog op 'gewoon' flitsen dan zal de camera geen snellere tijden accepteren dan de maximale synchronisatie. Geniaal he die techniek....
Hoop dat dit verduidelijking geeft.
Succes
High speed gaat andersom : flits begint, gordijn open, gordijn dicht, flits eindigt. Er is dus alleen een andere aansturing van de flitser, daarom stel je dit ook in op de flitser en de camera "mag" dan snellere sluitertijden accepteren. Staat de flitser nog op 'gewoon' flitsen dan zal de camera geen snellere tijden accepteren dan de maximale synchronisatie. Geniaal he die techniek....
Hoop dat dit verduidelijking geeft.
Succes