als je deze grafiek ziet, waar in deze lens zit dan het zwakke punt en WAAR is het nog acceptabel als JIJ dit schema ziet is deze lens d moeite waard. hoe ziet jou droom grafiek er uit
www.ilistening.nl/grafiek.jpg
grafiek lezen, wat is nog acceptabel
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat is moeilijk te zeggen daar er weinig gegevens bij de grafiek staan. Meestal wordt bij een MTF curve het (doorgelaten) contrast uitgezet tegen de frequentie (lp/mm) en dat dan bv. voor verschillende f waarden.
Hier wordt het contrast bij gegeven frequentie uitgezet tegen de positie in de beeldcirkel. ( ik ga ervan uit dat de rode en groene lijn een bepaalde frequentie voorstelt.)
Deze grafiek lijkt een beetje op het AWAR getal, dat geeft het gemiddeld scheidend vermogen over de beeldcirkel.
Verder is niet bekend of het een meting is aan het objectief of in combinatie met een sensor/film, gezien dat de rode lijn duidelijk eerst wat omhoog gaat lijkt het of het een meting is met een sensor/film.
Daar de frequentie en de gebruikte f waarde niet bekend zijn valt er niet veel te zeggen over deze lens, hooguit dat de lens naar buiten erg zacht tekent, maar dat zegt nog niets over het scheidend vermogen, vertekening, abberaties, etc.
Het ideaal, maximum contrast tot aan de buigingsbegrenzing, helaas zal de film/sensor dat toch niet kunnen behappen.
RVK
Hier wordt het contrast bij gegeven frequentie uitgezet tegen de positie in de beeldcirkel. ( ik ga ervan uit dat de rode en groene lijn een bepaalde frequentie voorstelt.)
Deze grafiek lijkt een beetje op het AWAR getal, dat geeft het gemiddeld scheidend vermogen over de beeldcirkel.
Verder is niet bekend of het een meting is aan het objectief of in combinatie met een sensor/film, gezien dat de rode lijn duidelijk eerst wat omhoog gaat lijkt het of het een meting is met een sensor/film.
Daar de frequentie en de gebruikte f waarde niet bekend zijn valt er niet veel te zeggen over deze lens, hooguit dat de lens naar buiten erg zacht tekent, maar dat zegt nog niets over het scheidend vermogen, vertekening, abberaties, etc.
Het ideaal, maximum contrast tot aan de buigingsbegrenzing, helaas zal de film/sensor dat toch niet kunnen behappen.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
re
mmm ja het is een mtf chart grafiek
sorrie
maar mijn vraag blijft staan, waneer is nog iets acceptabel voor een amateur die echt iets goeds wil. die ook nog eens zo nu en dan een fotootje zou willen verkopen. ik zou bijna zeggen teken een lijn in eeen leeg grafiek wat een droom lens is. wees eens creatief

maar mijn vraag blijft staan, waneer is nog iets acceptabel voor een amateur die echt iets goeds wil. die ook nog eens zo nu en dan een fotootje zou willen verkopen. ik zou bijna zeggen teken een lijn in eeen leeg grafiek wat een droom lens is. wees eens creatief
ik vind het fijn dat je mij hebt proberen uit leggen hoe het werkt alleen ...ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van ... als ik het goed begrijp moet de lijn helemaal boven aan staan (ik heb zelf maar was gerommeld in paintshop ) www.ilistening.nl/grafiek1.jpg .....of de orginele grafiek gemeten is met een sensor is mij ook een raadsel ik was aan het kijken naar een lens en zag deze grafiek. ik snapte er helemaal niets van in iedergeval het gaf me niet een doorslag gevend gevoel om deze lens te kopen, en was benieuwd of bij jullie je hart sneller gaat kloppen als je zoon grafiek ziet. bij mij dus niet. ....deze soort grafieken komen uit de sigma reeks b.v http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... php?pid=45RVK schreef:Dat is moeilijk te zeggen daar er weinig gegevens bij de grafiek staan. Meestal wordt bij een MTF curve het (doorgelaten) contrast uitgezet tegen de frequentie (lp/mm) en dat dan bv. voor verschillende f waarden.
RVK
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In principe is het simpel, een onderwerp met een gegeven contrast beeld je af waarna je in de afbeelding meet hoeveel contrast er over is van het originele contrast. Dit is uitgezet op de y as terwijl hier op de x as de positie in de afbeelding wordt aangegeven t.o.v. het centrum van de afbeelding. Daar de frequentie mede bepalend is doen ze dat voor twee frequenties resp. 10 en 30 lp/mm (rode en groene curve)
In deze grafiek kun je dus zien wat de lens doet in het centrum en hoe hij afvalt naar de randen.
Op dezelfde site kun je “MTF grafieken†aantippen daar staat een uitleg.
Absoluut gesproken zegt deze curve niet zoveel echter je kunt nu verschillende objectieven met elkaar vergelijken aan de hand van objectieve metingen. (vergelijk eens met de grafiek van de 14 mm)
Wat je wel kunt zien is hoeveel van het oorspronkelijke contrast verdwijnt door de lens en hoe de afval is naar de randen. Het zegt niets over de scherpte daar er alleen met 10/30 lp/mm word gemeten.
Meestal wordt er in een MTF curve het verband aangegeven tussen contrast ( de overdracht) en frequentie (lp/mm.) zodat je kunt zien hoe scherp de lens is
Hier zullen deze curves wel op een optische meetinstallatie bepaald worden, dus zonder film/sensor.
Als je film/sensor neemt en die dan uitleest dan wordt de verkregen curve mede bepaald door de film dan wel sensor.
Bij film heb je de eigenschap dat bij bepaalde frequenties het contrast versterkt wordt zodat dus een overdracht van meer dan 1 verkregen wordt, bij een sensor is de software van invloed met bv. verscherping.
Om te bepalen hoe goed een objectief is, heb je meer gegevens nodig en verder wat zijn je eisen. Voor architectuur is vertekening belangrijk, scherpte bv voor landschap maar portret fotografen prefereren meestal een zachtere lens. Als je dat bepaald hebt kijk dan in de grafieken en testen wat voor jouw geschikt is.
Onderstaande site geeft veel informatie over veel objectieven
www.photozone.de/8Reviews/index.html
RVK
In deze grafiek kun je dus zien wat de lens doet in het centrum en hoe hij afvalt naar de randen.
Op dezelfde site kun je “MTF grafieken†aantippen daar staat een uitleg.
Absoluut gesproken zegt deze curve niet zoveel echter je kunt nu verschillende objectieven met elkaar vergelijken aan de hand van objectieve metingen. (vergelijk eens met de grafiek van de 14 mm)
Wat je wel kunt zien is hoeveel van het oorspronkelijke contrast verdwijnt door de lens en hoe de afval is naar de randen. Het zegt niets over de scherpte daar er alleen met 10/30 lp/mm word gemeten.
Meestal wordt er in een MTF curve het verband aangegeven tussen contrast ( de overdracht) en frequentie (lp/mm.) zodat je kunt zien hoe scherp de lens is
Hier zullen deze curves wel op een optische meetinstallatie bepaald worden, dus zonder film/sensor.
Als je film/sensor neemt en die dan uitleest dan wordt de verkregen curve mede bepaald door de film dan wel sensor.
Bij film heb je de eigenschap dat bij bepaalde frequenties het contrast versterkt wordt zodat dus een overdracht van meer dan 1 verkregen wordt, bij een sensor is de software van invloed met bv. verscherping.
Om te bepalen hoe goed een objectief is, heb je meer gegevens nodig en verder wat zijn je eisen. Voor architectuur is vertekening belangrijk, scherpte bv voor landschap maar portret fotografen prefereren meestal een zachtere lens. Als je dat bepaald hebt kijk dan in de grafieken en testen wat voor jouw geschikt is.
Onderstaande site geeft veel informatie over veel objectieven
www.photozone.de/8Reviews/index.html
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning