Vraag over D7000
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vraag over D7000
Wellicht stel ik het zo dat je het verkeerd kunt interpreteren, dus een herkansing. Veel mensen menen AdobeRGB te moeten gebruiken omdat het een grotere kleurruimte is. Maar als je nagaat dat je op papier maar een fractie van het kleurbereik van sRGB kunt krijgen, biedt sRGB wat dat betreft dus geen voordeel; de kleuren die je mist kan je toch niet op papier zien.
Wat ik begrijp wil Marcel weten wat de beste kwaliteit is voor drukwerk.Patrick schreef:Wellicht stel ik het zo dat je het verkeerd kunt interpreteren, dus een herkansing. Veel mensen menen AdobeRGB te moeten gebruiken omdat het een grotere kleurruimte is. Maar als je nagaat dat je op papier maar een fractie van het kleurbereik van sRGB kunt krijgen, biedt sRGB wat dat betreft dus geen voordeel; de kleuren die je mist kan je toch niet op papier zien.
Dat je het kleurenbereik niet op papier krijgt kan dan wel zo zijn, maar omdat ze bij drukwerk sRGB gebruiken wil je ook foto's in sRGB sturen en niet in RGB.Texelaar schreef:Wat is de beste kwaliteit voor de foto RGB of adobe, als je ze voor drukwerk door wil zenden>
gr Marcel
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat is dus niet zo. Ik zou dat gewoon even navragen aan de drukwerkleverancier. Die kunnen dat toch het beste zeggen. De ene is de andere niet.
lol gaan we ruzie makenPatrick schreef:Dat is dus niet zo. Ik zou dat gewoon even navragen aan de drukwerkleverancier. Die kunnen dat toch het beste zeggen. De ene is de andere niet.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ben ik niet van plan over het drukwerk van een derde partij. En je woont ook niet direct om de hoek hier...martin65 schreef:lol gaan we ruzie makenPatrick schreef:Dat is dus niet zo. Ik zou dat gewoon even navragen aan de drukwerkleverancier. Die kunnen dat toch het beste zeggen. De ene is de andere niet.

nee dat klopt maar volgens mij zien we elkaar op 12 mei, dan kunnen we het natuurlijk uitvechten. :mrgreen: :mrgreen:Patrick schreef:Ben ik niet van plan over het drukwerk van een derde partij. En je woont ook niet direct om de hoek hier...martin65 schreef:lol gaan we ruzie makenPatrick schreef:Dat is dus niet zo. Ik zou dat gewoon even navragen aan de drukwerkleverancier. Die kunnen dat toch het beste zeggen. De ene is de andere niet.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Helaas niet; ik had al een andere afspraak. Ik was zeker gekomen, maar helaas.martin65 schreef:nee dat klopt maar volgens mij zien we elkaar op 12 mei, dan kunnen we het natuurlijk uitvechten. :mrgreen: :mrgreen:

Patrick schreef:Helaas niet; ik had al een andere afspraak. Ik was zeker gekomen, maar helaas.martin65 schreef:nee dat klopt maar volgens mij zien we elkaar op 12 mei, dan kunnen we het natuurlijk uitvechten. :mrgreen: :mrgreen:
Haha nu durf je niet meer he

Nee hoor grapje

- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Gelukkig zijn we het weer oneens. :mrgreen: Kan ik er ook nog wat aan toevoegen.martin65 schreef:Hier ben ik het niet mee eensPatrick schreef:Dat kan je het beste vragen aan het bedrijf waar je drukwerk wilt bestellen.Texelaar schreef:Wat is de beste kwaliteit voor de foto RGB of adobe, als je ze voor drukwerk door wil zenden>
gr Marcel
Algemeen: het meeste drukwerk komt niet eens in de buurt van het bereik van sRGB, dus maakt het wat dat betreft niets uit.De meeste drukkers en foto afdrukken gebruiken sRGB, als je dan met een RGB foto aankomt heb je gegarandeerd kleur verschil.
Dat is niet wat je wilt denk ik.
Volgens mij is de beste instelling die. welke je ook gebruikt in de bewerking software.
Ach, deze discussie weer eens... ik heb nog ergens... ja, hier. 
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat die "beste kwaliteit" betreft, die krijg je als je begrijpt wat je aan het doen bent.
En dat kan dus zowel met sRGB als instelling in je camera als met Adobe RGB als instelling in je camera.
Vervelend dat er geen eenvoudig antwoord is, ik weet het. Maar eigenlijk ook wel logisch toch? Als er een beste keuze was onder alle omstandigheden had Nikon er geen keuze mogelijkheid voor de fotograaf van hoeven maken.
Wat je naar de drukker stuurt zou niet uit mogen maken. Maar als je drukker software gebruikt die geen verstand van kleurprofielen heeft (zou ik om te beginnen een andere drukker nemen, maar goed... keuzes
dan moet je dus daarvoor sRGB gebruiken.
En let er op dat je converteert en niet toekent.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat die "beste kwaliteit" betreft, die krijg je als je begrijpt wat je aan het doen bent.
En dat kan dus zowel met sRGB als instelling in je camera als met Adobe RGB als instelling in je camera.
Vervelend dat er geen eenvoudig antwoord is, ik weet het. Maar eigenlijk ook wel logisch toch? Als er een beste keuze was onder alle omstandigheden had Nikon er geen keuze mogelijkheid voor de fotograaf van hoeven maken.
Wat je naar de drukker stuurt zou niet uit mogen maken. Maar als je drukker software gebruikt die geen verstand van kleurprofielen heeft (zou ik om te beginnen een andere drukker nemen, maar goed... keuzes

En let er op dat je converteert en niet toekent.
-
- Forumlid
ALS OFFSET DRUKKER EN LEERMEESTER GEZEL HET VOLGENDE
Belangrijk is dat je je platen met minimaal 300 dpi leverd VERDER HEBBEN WE EEN VOORKEUR VOOR RGB
GR D A Vesrsluis
Belangrijk is dat je je platen met minimaal 300 dpi leverd VERDER HEBBEN WE EEN VOORKEUR VOOR RGB
GR D A Vesrsluis
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Welke soort?