vraag d7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Muddy
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

vraag d7000

Bericht door Muddy » do apr 05 2012 4:45 pm

Hallo,

Sinds deze week ben ik in het bezit van de d7000 en ben dus nog veel aan het proberen. Hiervoor had ik de d40. Ik fotografeerde met de d40 het meeste in de A stand. Ik kon dan kiezen uit 1 scherpstel punt en kon dit verplaatsen naar links,midden of rechts. Ben er bij de D7000 nog niet uit hoe je een vast scherpstelpunt kunt pakken (heb wel het boekje erbij gehad) om bijv één potlood scherp te krijgen in een rij van potloden. Kan iemand mij helpen?

Groet Monique.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: vraag d7000

Bericht door gijs sandberg » do apr 05 2012 4:57 pm

Beste Monique,

Ik begrijp jouw verwondering.
De D7000 heeft veel meer AF mogelijkheden dan jouw eerdere kamera.

Mijn tip: haal bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de PDF handleiding in een taal naar keuze.
lees pg 91 en verder.
Sorry voor de saaie en schoolmeester-achtige tip, maar als je die (ongeveer acht) pagina's goed begrijpt, kan je alles uit de fraaie AF mogelijkheden halen.

Bij de AF toelichting kan je zien dat je in "single point" af zelf dat punt kunt kiezen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do apr 05 2012 7:55 pm

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do apr 05 2012 8:32 pm

Hier valt ook veel te leren:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d7000/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ams

Bericht door ams » do apr 05 2012 8:53 pm

henkk schreef:Hier valt ook veel te leren:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d7000/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is er ook in het Nederlands :idea:
http://www.nikon.nl/nl_NL/products/digitutor/d7000.page" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier met je nieuwe camera. Hij staat ook op mijn verlanglijstje, 8)

Muddy
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Muddy » do apr 05 2012 10:16 pm

Hallo,

Bedankt voor de tips. Weer wat geleerd.

Groet Monique.

Rsport20
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rsport20 » do apr 05 2012 11:34 pm

Misschien een gekke vraag.
Ik snap het princiepe van de AF-S , AF-A AF-C etc...

Maar ik kan ook kiezen tussen 49, 24 ,11 punts. Maar wat heb je hieraan als je toch maar 1 stukje kan focussen (selecteren) met de joystick ?

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr apr 06 2012 8:24 am

Het instelling van het AF-veldstand (de verschillende hoeveelheid focuspunten) hangt af van de toepassing.
9 punts is bijvoorbeeld voor voorspelbare bewegingen zoals bij race auto's.
39 punts is meer voor onvoorspelbare bewegende objecten, zoals vogels.

Ook dit staat uitgelegd in de handleiding op pagina 94.
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » vr apr 06 2012 10:18 am

DMiller schreef:Het instelling van het AF-veldstand (de verschillende hoeveelheid focuspunten) hangt af van de toepassing.
9 punts is bijvoorbeeld voor voorspelbare bewegingen zoals bij race auto's.
39 punts is meer voor onvoorspelbare bewegende objecten, zoals vogels.

Ook dit staat uitgelegd in de handleiding op pagina 94.
Toch blijft het een erg lastig onderwerp dat hier op het forum regelmatig terugkeert. Het probleem daarbij is dat veel boeken en de handleiding uitleggen wat een bepaalde instelling doet, maar dat ik geen overzicht ken vanuit de positie van de fotograaf en een onderwerp. Ook wordt nogal eens gereageerd met opmerkingen als "probeer het uit, dan merk je wat het beste werkt". Dat is niet eenvoudig omdat een situatie soms niet gemakkelijk herhaalbaar is en elk resultaat ook afhangt van andere factoren dan de AF instelling. Een vogel in vlucht kan scherp of onscherp zijn met alle AF varianten Ik heb de camera nu een klein jaar en voel me nog steeds niet zeker over het optimale gebruik van de AF.
Concrete vraag aan de lezer: stel je staat op een veld met een telelens en uitstekende lichtomstandigheden en je ziet bv eenden of ganzen in vlucht aankomen. Wat is de beste kans? Ik noem wat overwegingen en keuzes.
1. Richt de camera in ongeveer de juiste richting en gebruik AF auto in de hoop dat het onderwerp wordt gedetecteerd. Moet je dan meetrekken of juist niet? Het gaat me puur om de scherpte van de bewegende vogel, niet om de achtergrond.
2, Misschien is het beter 39 punts AF of 3d tracking te gebruiken, wellicht zelfs 9 of 21 punts, Ook hier de overweging of je de camera moet meebewegen met het onderwerp of dat je de AF zijn volg-het-onderwerp-werk moet laten doen.

Wat zou uw keuze zijn?

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » vr apr 06 2012 11:48 am

Mijn keuze zou zijn 9 punts veld met AF-C (maar het hangt natuurlijk sterk af van het contrast tussen het onderwerp en de achtergrond), omdat een groep eenden zich in een redelijk voorspelbare baan bewegen en niet heen en weer alle kanten opvliegen.
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

gverhoef
Forumlid
Forumlid

Bericht door gverhoef » vr apr 06 2012 1:37 pm

DMiller schreef:Mijn keuze zou zijn 9 punts veld met AF-C (maar het hangt natuurlijk sterk af van het contrast tussen het onderwerp en de achtergrond), omdat een groep eenden zich in een redelijk voorspelbare baan bewegen en niet heen en weer alle kanten opvliegen.
Dank. Zou u de camera ook meebewegen met de eenden? Betekent de keuze voor de 9 punts AF ook dat het onderwerp in het midden van het beeld moet worden gepositioneerd?

Yilmaz

Bericht door Yilmaz » za mei 05 2012 12:12 pm

Hoi,

Je heb een knopje, voor kant van de camera rechtsonder. De knopje (AF /M ) moet je indrukhouden en met de instelschijf draaien. Je kan met deze knop verschillende AF mode kiezen.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » za mei 05 2012 2:15 pm

Ik zou ook de 9-punts AF-C kiezen:

Kies met de selectorschijf welk scherpstelpunt je als middelste wilt (waar wil je de eenden qua compositie in de foto)
De camera blijft nu scherpstellen op dit gekozen punt en de 8 daar omheen. De voorspelbaarheid van de vliegrichting is dusdanig dat 9-punts voldoende is om de eenden binnen te houden.
Daarvoor moet je inderdaad meebewegen, je wilt immers de eenden binnen de 9 scherpstelpunten houden.

Als je linksvoor de AF-knop indrukt kun je met de achterste instelschijf AF-C kiezen en met de voorste 9-punts.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”