De toekomst van DX

Discussies over ons favoriete merk
Agfa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: De toekomst van DX

Bericht door Agfa » wo apr 25 2012 1:32 pm

Heren, er is voor mij een nieuwe werkelijkheid aangebroken! Goed dat jullie dat recht gezet hebben.
Dat maakt de aanschaf van een 70-200 2.8 mentaal weer een stuk eenvoudiger. Nu nog financieel....
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

BBW
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBW » vr apr 27 2012 10:21 am

De toekomst van DX/APS-C lijkt meer te verschuiven naar EVIL en spiegelloze constructies.
DX dslr's zouden op termijn kunnen uitsterven terwijl FX (net zoals vroeger) weer de standaard word in dslr land, houdt de geruchtenmolen van de D600 maar in de gaten.
Het spiegelreflex systeem blijft voorlopig nog wel bestaan want het grootste probleem bij spiegelloze camera's is de registerafstand tussen sensor en objectief.
Komt het objectief dichter op de sensor te staan dan heb je meer glas nodig, staat hij er verder vanaf dan kun je kleinere objectieven gebruiken (kijk maar naar de pentax limited en XS serie).
Natuurlijk kan er met adapters gewerkt worden alleen past dat niet in het concept van zo'n klein systeem cameraatje :D
500px: http://500px.com/BerendWijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;
Flickr: http://www.flickr.com/photos/78377156@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook: http://www.facebook.com/berend.wijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 27 2012 10:31 am

BBW schreef:De toekomst van DX/APS-C lijkt meer te verschuiven naar EVIL en spiegelloze constructies.
Dat zal op termijn evengoed ook met het FX-formaat gaan gebeuren.
BBW schreef: Het spiegelreflex systeem blijft voorlopig nog wel bestaan want het grootste probleem bij spiegelloze camera's is de registerafstand tussen sensor en objectief.
Komt het objectief dichter op de sensor te staan dan heb je meer glas nodig, staat hij er verder vanaf dan kun je kleinere objectieven gebruiken (kijk maar naar de pentax limited en XS serie).
Nee, je benoemt het precies verkeerd om. Hoe verder weg van de sensor hoe grotere de diameters van het glas moeten zijn, dus "meer" glas, dichterbij wordt het alleen maar kleiner (minder in volume ---> neem als voorbeeld het objectief op een mobiele telefoon). Het is alleen zo dat men bij digitale camera's waarbij het licht binnen een bepaalde marge zoveel mogelijk recht op de sensor moet komen, men de afstand relatief toch nog vrij groot houdt. Met name voor groothoeklenzen (retrofocus ontwerp). Retrofocus is weer een meer complex objectief-ontwerp. Daarmee neemt het aantal lens-elementen (en de hoeveelheid glas) weer toe.

Bij spiegelloze camera's (nu nog met een kleinere sensor) is de registerafstand kleiner dan bij een spiegelreflex, zodat men er een adapter tussen kan plaatsen en allerlei objectieven van diverse "kleinbeeld"-systemen erop kan zetten, omdat de registerafstand van kleinbeeld in de historie van reflexen juist groter is door de aanwezigheid van een spiegelhuis. Dat is juist het voordeel van een spiegelloze camera.

Indien op termijn ook spiegelloze FX-camera's worden uitgebracht, zal dat beslist met een wat kortere registerafstand zijn, zodat ook daar een adapter gebruikt kan worden om de "oudere" spiegelreflex lenzen te kunnen blijven gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » zo apr 29 2012 11:49 pm

Léon Obers schreef:
BBW schreef:De toekomst van DX/APS-C lijkt meer te verschuiven naar EVIL en spiegelloze constructies.
Dat zal op termijn evengoed ook met het FX-formaat gaan gebeuren.
Is het niet beter dat Nikon eerst hun Coolpix serie gaat "dumpen" tbv de Nikon 1 serie?
Bedoel men kan beter onderaan beginnen alvorens het hogere segment te gaan killen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 12:27 am

Ocram schreef: Is het niet beter dat Nikon eerst hun Coolpix serie gaat "dumpen" tbv de Nikon 1 serie?
Waarom? De meeste mensen die fotograferen zijn helemaal niet echt van die foto-hobbyisten, willen helemaal geen systeemcamera of verwisselbare lenzen, maar gewoon een klein handig toestelletje met een vast zoomlensje erop voor vakantie en feestje. Dat biedt een Coolpix.

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » ma apr 30 2012 1:28 am

Léon Obers schreef:
Ocram schreef: Is het niet beter dat Nikon eerst hun Coolpix serie gaat "dumpen" tbv de Nikon 1 serie?
Waarom? De meeste mensen die fotograferen zijn helemaal niet echt van die foto-hobbyisten, willen helemaal geen systeemcamera of verwisselbare lenzen, maar gewoon een klein handig toestelletje met een vast zoomlensje erop voor vakantie en feestje. Dat biedt een Coolpix.
Dat kan toch ook met de Nikon-1. Zo groot zijn ze niet nou ook weer niet. En je hoeft geen lenzen te verwisselen. Dat is een optie van een systeemcamera. :wink:
Het Nikon-1 systeem moet nog groeien mbt nieuwe generatie camera's en meer lenzen. Maar het is zeker geschikt om vele Coolpix camera's op langere termijn van de tafel af te vegen.
Niet de AW100 overgens, das wel een coole Coolpix :wink:

Oh ja vele mensen (waaronder vele niet foto-hobbyisten) hebben tegenwoordig een mobieltje beter bekend als de smartphone. Ooit bedoel om mee te bellen, maar tegenwoordig zitten deze dingen vol met leuke apps zoals Instragram, Hipstamatic e.d. Waarom dan nog een Coolpix erbij nemen als je op vakantie gaat. De Apple iPhone 4 staat op nummer 1 als meest gebruikte camera op Flickr, gevolgd door 4 DSLR. De populairste compact camera's op Flickr zijn trouwens Canon Powershots en het gevalletje apart de Fuji X100.
Op Flickr Community zijn vooral de Nikon DSLR's veel populairder dan de Coolpix. I know, op Flickr zit maar klein deel van alle fotografen in den wereld.

Voor Nikon (en andere camera fabrikanten) valt er toch niks meer te verdienen op de compact camera markt wat, in mijn ogen, flink verzadigd is. De andere camerafabrikanten, waaronder Olympus, moeten het echt hebben van CSC/EVIL/ILC/MILC/DSLM/MSC e.d. Niets voor niets kwam NIkon met hun 1 systeem. En Fuji en Pentax (K-mount versie) zijn ook al aan boord de CSC/EVIL/ILC/MILC/DSLM/MSC bla bla bla systemen gesprongen.

IMHO zou de Coolpix in leven worden gehouden dmv bijzondere Coolpix versies uit te brengen ala Fuji X100/X10. De AW100 valt daar ook onder.
Niet die algemene 13 in 1 dozijn Coolpix camera's die bieden juist niks meer, maar juist minder.

Mijn conclusie: de Apple/Samsung smartassphones en de Nikon eendjes kunnen gemakkelijk de Coolpix serie vervangen.

Just my 2 Euro cents
2 jaar geleden dachten ze bij Olympus wel hierover.
http://www.amateurphotographer.co.uk/ph ... s-probably" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij zijn nu beland in 2012 en is nog niet voorbij. Dus wie weet (geld zowel voor Nikon als voor de rest).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 2:59 am

Ocram schreef:
Léon Obers schreef:De meeste mensen die fotograferen zijn helemaal niet echt van die foto-hobbyisten, willen helemaal geen systeemcamera of verwisselbare lenzen, maar gewoon een klein handig toestelletje met een vast zoomlensje erop voor vakantie en feestje. Dat biedt een Coolpix.
Dat kan toch ook met de Nikon-1. Zo groot zijn ze niet nou ook weer niet.
Mensen in dat marktsegment waar ik het over heb gaan niet meer geld uitgeven dan nodig. Kopen geen Nikon-1, als ze de extra mogelijkheden ervan toch niet benutten, en ze voor minder geld ook tevreden zijn hetgeen een compactcamera met vast zoomlensje hen biedt.
Ocram schreef: Mijn conclusie: de Apple/Samsung smartassphones en de Nikon eendjes kunnen gemakkelijk de Coolpix serie vervangen.
Werkelijk alles is te vervangen, Apple/Samsung smart phones idem, geen product uitgezonderd. Dat gebeurd ook telkens weer. Elk jaar heb je nieuwe toestellen. Over 10 jaar is het aanbod camera's van een totaal andere orde als nu. Mobieljes idem. Ieder merk, Canon, Nikon, Apple, Samsung, Panasonic, what ever doet eraan mee. Zo lang er een verscheidenheid aan mensen is, zul je een verscheidenheid aan producten hebben.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma apr 30 2012 10:59 am

Het zal er zeker van komen als een van de producenten er in slaagt om een camera aan te bieden die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de Leica.
Het ziet er nu naar uit dit gaat gebeuren. Of al gebeurd is. Voor mij is de Fuji X-Pro1 al zeer aantrekkelijk.
Wees ervan overtuigd dat ook Nikon nu al hard werkt aan de nieuwe D5, de D800S. En ook aan Nikon1-DX en 1-FX.
En niet eens zo zeer om ons gelukkig te maken, maar doodeenvoudig om te overleven. Stilstaan is doodgaan.
En het is vrij eenvoudig om de klant ervan te overtuigen dat hij het nodig heeft.
Fotografen en muziekkanten zijn nu eenmaal behoorlijk apparatuur ziek. :mrgreen:

Gr H.

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » vr mei 04 2012 7:51 pm

Léon. Het is niet dat ik laatste woord wilt hebben, laat staan gelijk. Ik zie de digitale compact markt heel anders dan jij. Een markt wat de nodige veranderingen aan moet gaan, met name voor Nikon. Het is preken tegen mijn eigen kerkkoor, maar maak ik deze post. Simpelweg omdat er aan mijn kant wel wat uit te leggen valt.
Léon Obers schreef: Mensen in dat marktsegment waar ik het over heb gaan niet meer geld uitgeven dan nodig. Kopen geen Nikon-1, als ze de extra mogelijkheden ervan toch niet benutten, en ze voor minder geld ook tevreden zijn hetgeen een compactcamera met vast zoomlensje hen biedt.
De mensen waar jij het specifiek over hebt, hoeven niet per se naar een fotozaak of naar een Media Markt te gaan. Bij Kruidvat en/of Blokker worden genoeg van die goedkopere compacts (ala Kodak's) over de toonbank gesmeten. Je zou kunnen zeggen dat de Kodak Brownie al de grondlegger was. Laat het nu zo zijn dat je tegenwoordig niet meer digitale compacts van Kodak en Agfa te verwachten.

Aan de andere kant waarom een (extra!) compactcamera kopen als deze mensen een iPhone hebben (kans is zeer groot dat men een iPhone heeft).
Catch my drift?

M.a.w. het hoeft helemaal geen Nikon coolpix te zijn. :wink:
Tuurlijk besef ik me dat het op moment van schrijven de Nikon-1 systeem in den prille beginne staat. Het Nikon-1 systeem is nu te duur/te groot tov goedkopere camera's met vaste zoomlens.
Toch blijf ik erbij dat het Nikon-1 systeem de vele Coolpixjes kan laten vervallen. Daar is toch gewoon ruimte voor. Vernieuwing in je camera assortiment is meer toekomst zeker.

Dat is ook wat Fuji doet b.v. met de X-S1 (onder het kopje gevalletje apart) of Olympus/Panasonic die lopen te pushen met hun m4/3 CSC's. Hoeveel Pen's kwamen vorig jaar uit? Ik heb de tel niet bijgehouden. Maar wat Nikon vorig jaar? Een zooitje niets zeggende Coolpix uitbrengen :roll: Laat die compacts toch lekker aan Canon over. Die weet er wel raad mee.
Léon Obers schreef:
Ocram schreef: Mijn conclusie: de Apple/Samsung smartassphones en de Nikon eendjes kunnen gemakkelijk de Coolpix serie vervangen.
Werkelijk alles is te vervangen, Apple/Samsung smart phones idem, geen product uitgezonderd. Dat gebeurd ook telkens weer. Elk jaar heb je nieuwe toestellen. Over 10 jaar is het aanbod camera's van een totaal andere orde als nu.
Kortom, toekomst is koffiedik kijken. In de jaren 90 had ik een buzzer, daar liepen zowat alle jongeren ermee. Tegenwoordig zie je (bijna) iedereen met hun smartphone in hun hand. De jongeren van nu weten waarschijnlijk niet eens wat een buzzer is, maar weten wel Wikipedia te vinden :wink:
Léon Obers schreef:Mobieljes idem. Ieder merk, Canon, Nikon, Apple, Samsung, Panasonic, what ever doet eraan mee. Zo lang er een verscheidenheid aan mensen is, zul je een verscheidenheid aan producten hebben.
Nou zeg het woord verscheidenheid niet te hard op.
Voorbeeld. Vele mensen aan Apple verslaafd. Laat Apple nou niet echt een groot assortiment hebben in hun mobiels. Sterker nog dat merk gelooft niet eens in verscheidenheid.

De wrang kwa verscheidenheid zit hem, naar mijn mening, in het volgende. Mensen zijn net kuddedieren in de trend van schapen, we volgen elkaar naar het hek van de dam. Maar gelukkig zijn er ook zwarte schapen in de kudde. :mryellow: Eentje die toch naar Blokker gaat voor een goedkope digitale compact camera met vaste zoomlens, en daarna twittert op diens iPhone "net een digitale camera gekocht"

Enfin. Oorspronkelijk gaat deze topic over de toekomst van DX. Persoonlijk zie ik het niet zitten dat DX en/of FX helemaal gaat verdwijnen. Misschien verschuift deze wel naar de EVIL's en spiegelloze constructies. We zullen het wel zien/merken of juist niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 05 2012 6:45 am

Ocram schreef: Léon. Het is niet dat ik laatste woord wilt hebben, laat staan gelijk. Ik zie de digitale compact markt heel anders dan jij.
..........
Aan de andere kant waarom een (extra!) compactcamera kopen als deze mensen een iPhone hebben (kans is zeer groot dat men een iPhone heeft).
Ondanks een smartphone of iPhone kopen veel mensen gewoon een compactcamera. Dat jij daar andere gedachten over hebt strookt niet met de realiteit. Dat Kodak en Agfa van de markt zijn verdwenen heeft daar weinig mee te maken, koffiedik kijken evenmin. Het zijn gewoon de marktcijfers die dat weergeven, en daar je conclusies uit trekken. Het marktaandeel compactcamera's wat verkocht wordt is simpelweg het allergrootste aandeel binnen het totaal aan cameraverkopen. Elk jaar worden die cijfers gepubliceerd.

Over 2011 zijn die nog niet gepubliceerd. Van 2010 vond ik alleen globale cijfers per merk, niet uitgesplitst in het type camera.
Van 2009 wel uitvoerige cijfers hoe het aandeel compactcamera's ligt tegenover verwisselbare lens systemen en de vooruitzichten voor 2010, die weinig anders zijn.
Voor 2009 waren dat 96 miljoen compactcamera's tegenover 9,9 miljoen reflexen en andere verwisselbare lens-camera's.
Ofwel het aandeel compactcamera's had in 2009 een marktaandeel van pakweg 90% van alle verkochte digitale camera's.
Dat mag in 2010 en 2011 misschien wat verschoven zijn ten gunste van verwisselbare lens systeem camera's (waaronder o.a. Nikon 1 of vergelijkbaar). Maar om te denken dat Nikon Coolpix modellen, Canon Ixus / Powershot, Sony Cyper shot digitale camera's zomaar vervangen zouden kunnen gaan worden door modellen als een Nikon 1 of iets vergelijkbaar van andere merken met verwisselbare lenzen, dat lijkt me de komende jaren toch echt te ver van de realiteit afstaan.
Bron: http://www.dpreview.com/news/2010/1/26/cipa2009" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus wat Nikon betreft je advies om dan de Coolpixen te laten dumpen ten gunste van de Nikon 1 lijkt me dan ook niet verstandig. Ook voor Nikon is de compact cameramarkt het grootste aandeel van de door hun verkochte camera's. Hoewel Nikon binnen de cijfers van alleen Nikon gezien relatief wel meer reflexen verkoopt dan wat Canon doet binnen hun aandeel aan cameraverkopen.
Ocram schreef:Mensen zijn net kuddedieren in de trend van schapen, we volgen elkaar naar het hek van de dam. Maar gelukkig zijn er ook zwarte schapen in de kudde. :mryellow: Eentje die toch naar Blokker gaat voor een goedkope digitale compact camera met vaste zoomlens, en daarna twittert op diens iPhone "net een digitale camera gekocht"
De eigenaren van 90% van het totaal aantal verkochte camera's is in jouw ogen een zwart schaap.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » za mei 05 2012 2:22 pm

ik denk ook niet dat je een camera van tussen de 100 a 200 euro kan vervangen door een smartphone die al gauw rond de 500 euro kost.
Groetjes,
Jaap

Agfa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Agfa » vr mei 11 2012 12:29 pm

Ik raakte gisteren verzeild in het 'overige discussies' forum, en trof daar ook een topic aan over 'de toekomst van...' Ik ben benieuwd hoe we hier over vijf jaar over praten... :)
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr mei 11 2012 2:09 pm

jvdk schreef:ik denk ook niet dat je een camera van tussen de 100 a 200 euro kan vervangen door een smartphone die al gauw rond de 500 euro kost.
Dat ligt er een beetje aan. Voor veel mensen kan dat in praktijk wel het geval zijn natuurlijk: de telefoon koop je toch, dus is de vraag of je met die "gratis" camera van die telefoon genoegen neemt, of dat je nog eens 100 a 200 euro uitgeeft aan nog een apparaat wat je mee moet slepen. Uit veel cijfers blijkt dat de low-end camera's wel degelijk erg veel last hebben van de smartphones. Zeker als je hoort dat een Nokia met een 41 MP camera (!) in een toestel komt met Carl Zeiss optiek, dan weet je dat de low-end camera's voor de gewone consument wel een probleem gaan krijgen op den duur.

Jaap

Ocram
Forumlid
Forumlid

De toekomst van de compact camera

Bericht door Ocram » vr mei 11 2012 8:14 pm

Voordat ik de realiteit helemaal uit het oog ben verloren volgens mijnheer Léon Obers (die schijnt het beter te weten), zal ik hier nog de allerlaatste poging wagen.
Ik heb namelijk geen zin (meer) in allerlei onnozele welles/nietes gedoe. Helemaal niet als ik van die "lul niet uit je nek, want dat kan niet" verhalen naar mij krijgt gesmeten.

Leuk en aardig dat Léon met allerlei cijfers rondloopt, maar dat was vroeger. Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Léon Obers schreef: Maar om te denken dat Nikon Coolpix modellen, Canon Ixus / Powershot, Sony Cyper shot digitale camera's zomaar vervangen zouden kunnen gaan worden door modellen als een Nikon 1 of iets vergelijkbaar van andere merken met verwisselbare lenzen, dat lijkt me de komende jaren toch echt te ver van de realiteit afstaan.
Te ver van de realiteit. Geld dat ook voor Samsung?
Samsung wil meer de nadruk gaan leggen op haar compacte systeemcamera's. De fabrikant wil in 2015 de grootste systeemcamerafabrikant van de wereld zijn. De productie van traditionele compactcamera's wordt afgebouwd.

De markt voor compacte systeemcamera's groeit hard. Volgens marktonderzoeker IDC zullen er dit jaar 6,43 miljoen csc's verkocht worden, een groei van zestig procent. Doordat cameratelefoons qua prestaties en kwaliteit steeds dichter in de buurt komen bij de traditionele compactcamera, ziet Samsung daar minder ruimte voor. De fabrikant gaat de productie van compacts dan ook geleidelijk afbouwen en gaat de nadruk leggen op haar compacte systeemcamera's.

Momenteel is Samsung al bezig een fabriek in China waar compactcamera's gemaakt worden gereed te maken voor de productie van compacte systeemcamera's.

Samsung heeft nu al een assortiment met dit soort camera's. In de toekomst zullen de NX20, NX210 en NX1000 dus meer familie krijgen. Op dit moment heeft Samsung een marktaandeel van vijf procent in de systeemcameramarkt, dat moet meer dan twintig procent worden.
Bron: http://www.digifotopro.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Haal hier maar je conclusie uit!

En dan over smartphones. Anno 2012 zijn deze ternauw verbonden aan social networks. Niet alleen het geschreven bericht, maar juist foto's is het stimulans voor social networks.
Niets voor niets heeft Facebook voor 1 miljard dollar!!!!! instagram gekocht. 1 miljard dollar. Heeft Mark Zuckerberg geld teveel en smijt het maar over de balk. Of ziet Facebook wel degelijk toekomst in deze social network fotoapp dat alleen werkt op iOS en op Android?
Er zijn niet veel compact camera's die draaien op Android :wink:
http://www.dpreview.com/news/2012/03/15 ... oid-camera" onclick="window.open(this.href);return false;
http://focusmedia.nl/camera/polaroid-sc ... amera.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Léon Obers schreef:
Ocram schreef:Mensen zijn net kuddedieren in de trend van schapen, we volgen elkaar naar het hek van de dam. Maar gelukkig zijn er ook zwarte schapen in de kudde. :mryellow: Eentje die toch naar Blokker gaat voor een goedkope digitale compact camera met vaste zoomlens, en daarna twittert op diens iPhone "net een digitale camera gekocht"
De eigenaren van 90% van het totaal aantal verkochte camera's is in jouw ogen een zwart schaap.
Als je toch graag met cijfertjes strooit. Hoeveel eigenaren (van 90% van het totaal aantal verkochte camera's) hebben een smartphone in haar/zijn binnenzak/tas? Hoeveel eigenaren (van 90% van het totaal aantal verkochte camera's) gebruiken werkelijk hun compact camera ipv hun smartphone om te fotografen?

Om je op weg te helpen. http://tweakers.net/nieuws/79531/apple- ... hones.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple lijkt daarmee met iOS het gat met marktleider Android grotendeels gedicht te hebben. Naar schatting zijn er afgelopen kwartaal rond 60-65 miljoen Android-apparaten geactiveerd. Apple verkocht 52 miljoen iPhones en iPads. Als meer dan de helft van de verkochte iPods exemplaren van de iPod touch zijn, komt Apple naar eigen zeggen uit rond 62 miljoen verkochte iOS-apparaten.
Dat zijn een hoop mobiele camera's. :wink: Dit is een markt wat zeker nog niet daalt!

Tussen 2 haakjes. Vorig jaar heb ik op fotografisch gebied iets meegemaakt wat in mijn Nikon ogen nogal vreemd overkwam. Ik was op Malta, ergens in een dorp wiens naam is ontschoten .
Sta ik daar te fotografen met mijn D5100, zie ik om mij heen allerlei mensen met een iPad. Wat doen deze toeristen, foto's maken met hun iPad. Tja als je toch zo'n ding meeneemt op vakantie...
Agfa schreef:Ik ben benieuwd hoe we hier over vijf jaar over praten... :)
Tegen die tijd hoop ik dat Nikon de D5500 gaat uitbrengen. Dan kan ik eindelijk de Live View gebruiken om te kunnen Skypen zodat ik niet telkens mijn iPhone hoeft te pakken uit mijn jaszak. :mryellow:

Tot over 5 jaar.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: De toekomst van de compact camera

Bericht door Léon Obers » za mei 12 2012 2:59 am

Ocram schreef: Ik heb namelijk geen zin (meer) in allerlei onnozele welles/nietes gedoe. Helemaal niet als ik van die "lul niet uit je nek, want dat kan niet" verhalen naar mij krijgt gesmeten.
Dat zijn je eigen woorden die je eraan geeft, niet de mijne.
Ocram schreef: Samsung wil meer de nadruk gaan leggen op haar compacte systeemcamera's.
Tja, en volgens die link die je gaf de grootste systeemcamerafabrikant van de wereld willen zijn. Mooi PR / marketingverhaal. Open deur. Elke fabrikant wil dat namelijk. Die kloppen hun eigen verhaal altijd wat op in de persberichten naar buiten toe. Het gaat echter om de realiteit.
Ocram schreef:
De markt voor compacte systeemcamera's groeit hard. Volgens marktonderzoeker IDC zullen er dit jaar 6,43 miljoen csc's verkocht worden, een groei van zestig procent.
Haal hier maar je conclusie uit!
60% stijging van alleen het marktaandeel csc' lijkt erg veel voor een betrekkelijk nieuw concept camera, maar is slechts een schijntje in het totale aanbod aan verkochte digitale camera's. Inclusief die stijging is dat aandeel ongeveer 5% van het totaal verwachte aantal verkochte camera's voor dit jaar. Het is de vraag of die stijging zich doorzet als het nieuwtje er wat af is en mensen weer gewoon terugkeren op hun eigen behoeften en daarop een keus bepalen.
Ocram schreef: Als je toch graag met cijfertjes strooit. Hoeveel eigenaren (van 90% van het totaal aantal verkochte camera's) hebben een smartphone in haar/zijn binnenzak/tas? Hoeveel eigenaren (van 90% van het totaal aantal verkochte camera's) gebruiken werkelijk hun compact camera ipv hun smartphone om te fotografen?
Er zijn veel meer mobiele telefoons in omloop dan digitale camera's. Als iemand een digitale camera heeft, compact, systeemcamera of een reflex, zal die daarom bijna ook zeker ook wel een mobiele telefoon of smartphone hebben. Ik heb geen marktcijfers gezien die veronderstellen dat een smartphone meer wordt gebruikt om ermee te fotograferen dan een compactcamera voor iemand die beide toestellen in bezit heeft. De link die je gaf naar het aantal verkochte iPhones geeft dat ook niet aan. De meeste mensen die een smartphone kopen, doen dat vooral om ermee te bellen, te sms-sen, mp3 liedjes te luisteren, mail te bekijken, te internetten, en relatief weinig om ermee te fotograferen in de totaal bezigheden waar ze dat apparaat voor gebruiken.

Je zou in je eigen huisgezin kunnen bekijken wat het meest gebruikt wordt om ermee te fotograferen. Binnen de leden van mijn eigen gezin zijn er zeker zoveel mobiele telefoons / smartphones in gebruik met camera, als digitale fototoestellen. Toch wordt slechts zeer sporadisch de telefoon gebruikt om ermee te fotograferen. (Mijn dochter van 10 gebruikt een compactcamera vooral om ermee te filmen). Hoe is dat bij jezelf het geval, en de mensen hier op het forum?
Ocram schreef: Tussen 2 haakjes. Vorig jaar heb ik op fotografisch gebied iets meegemaakt wat in mijn Nikon ogen nogal vreemd overkwam. Ik was op Malta, ergens in een dorp wiens naam is ontschoten .
Sta ik daar te fotografen met mijn D5100, zie ik om mij heen allerlei mensen met een iPad. Wat doen deze toeristen, foto's maken met hun iPad. Tja als je toch zo'n ding meeneemt op vakantie...
Dat is nog steeds geen reden voor een cameramerk als Nikon om haar Coolpixen dan maar niet te produceren ten gunste van een systeemcamera als een Nikon 1. Het zou eerder reden kunnen zijn dat cameramerken een intrede doen om ook smartphones te gaan produceren. Maar ja, cameramerken als Nikon hebben doorgaans geen kaas gegeten van telefonie. Of dat dan succesvol zal zijn ?
Telefoon- en smartphone producenten hebben doorgaans ook geen kaas gegeten van camerabouw. Precies de reden dat iemand die maar net een beetje meer kwaliteit wil in zijn foto's al gauw apart een camera erbij koopt voor die momenten die wat meer waardevol zijn dan enkel dat "wegwerp" foto-gedoe t.b.v. social media. Laat dat vooral zo blijven.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”