help : probleem lichte vlek op foto nikon d200
help : probleem lichte vlek op foto nikon d200
Beste Mensen,
Ik heb het volgende probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb tweedehands een d200 gekocht en nu gebeurt het soms dat er een lichte veeg op de foto's staat, altijd aan dezelfde kant..
ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het bijna nietmeer leuk.
ivm de privacy van de mensen op de foto heb ik de gezichten onherkenbaar gemaakt.
het gaat dus om de 'veeg ' links op de foto's
hier een link naar de foto's
http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
mocht u meer info nodig hebben dan hoor ik het graag !
bedankt alvast !
Ik heb het volgende probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb tweedehands een d200 gekocht en nu gebeurt het soms dat er een lichte veeg op de foto's staat, altijd aan dezelfde kant..
ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het bijna nietmeer leuk.
ivm de privacy van de mensen op de foto heb ik de gezichten onherkenbaar gemaakt.
het gaat dus om de 'veeg ' links op de foto's
hier een link naar de foto's
http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
mocht u meer info nodig hebben dan hoor ik het graag !
bedankt alvast !
Laatst gewijzigd door tilburg013 op di mei 08 2012 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: help : probleem lichte vlek op foto nikon d200
HALLO
Neem aan dat je in raw schiet is dit in jpg alleen
Zet je de waarschuwing voor hooglichten aan en of uit ,is dit ook te zien in de camera.
Of is dit als ze door je programma zijn geweest.
Welk programma gebruik je om de foto van de camera te halen vnx2.
Neem aan dat je in raw schiet is dit in jpg alleen
Zet je de waarschuwing voor hooglichten aan en of uit ,is dit ook te zien in de camera.
Of is dit als ze door je programma zijn geweest.

Welk programma gebruik je om de foto van de camera te halen vnx2.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Misschien bedoelt de TS wat anders als hij het heeft over een lichte veeg die altijd aan dezelfde kant staat.
Als je goed kijkt zie je aan de linkerkant verticaal langs de beeldrand een vage verheldering van het beeld. Maar omdat de beelden op zichzelf nogal vreemd zijn met die witte gezichten (en de TS daar niets over meldt), zou ik eerst wat meer informatie willen waar het nu precies om gaat. Zijn die witte gezichten in beeldbewerking toegevoegd, of is het onderdeel van het probleem?
Als je goed kijkt zie je aan de linkerkant verticaal langs de beeldrand een vage verheldering van het beeld. Maar omdat de beelden op zichzelf nogal vreemd zijn met die witte gezichten (en de TS daar niets over meldt), zou ik eerst wat meer informatie willen waar het nu precies om gaat. Zijn die witte gezichten in beeldbewerking toegevoegd, of is het onderdeel van het probleem?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a vgastel
- Forumlid
Inderdaad staat er links een veeg dit is te zien op de fotos.
De witte gezichten is waarschijnlijk gedaan om de gezichten niet herkenbaar in beeld te zien.
De witte gezichten is waarschijnlijk gedaan om de gezichten niet herkenbaar in beeld te zien.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Op je voorbeeldfoto's staat inderdaad een lichte veeg.tilburg013 schreef:Ik heb tweedehands een d200 gekocht en nu gebeurt het soms dat er een lichte veeg op de foto's staat, altijd aan dezelfde kant..
Maar je zegt 'soms', heb je enig idee of je dat kunt reproduceren?
Gebeurt het bij de eerste foto's, als je al een poos aan het fotograferen bent, met een bepaald objectief, bij bepaalde sluitertijden of diafragma's of misschien bij een bepaald objectief?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Allereerst Hartstikke bedankt voor de zeer snelle reacties !
De gezichten heb ik idd in paintshop bewerkt zodat de mensen op de foto anoniem blijven. sorry dat ik dit niet eerder vermelde
Het gaat dus idd alleen om lichte veeg aan de linkerkant van de foto's.
Ik heb zelf niet het idee dat het aan de objectieven ligt omdat het bij allebei mijn objectieven voorkomt..
en als ik deze op mijn nikon d1x zet dan heb ik deze kringen niet.
Ook zie ik geen opvallende overeenkomsten tussen mijn sluitertijden of diafragma en de "veeg"
Ik zit zelf meer te denken aan een beschadiging of vervuiling van mijn sensor.. zou dat kunnen?
De gezichten heb ik idd in paintshop bewerkt zodat de mensen op de foto anoniem blijven. sorry dat ik dit niet eerder vermelde
Het gaat dus idd alleen om lichte veeg aan de linkerkant van de foto's.
Ik heb zelf niet het idee dat het aan de objectieven ligt omdat het bij allebei mijn objectieven voorkomt..
en als ik deze op mijn nikon d1x zet dan heb ik deze kringen niet.
Ook zie ik geen opvallende overeenkomsten tussen mijn sluitertijden of diafragma en de "veeg"
Ik zit zelf meer te denken aan een beschadiging of vervuiling van mijn sensor.. zou dat kunnen?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Vervuiling verwcht ik niet, want dan zou je het meer puntsgewijs zien, verwacht ik. Zo veeg zou je al moeten zien als je op de sensor kijkt.
Daarom zit ik het meer te zoeken in de richting van een beschadiging van de sensor. Dat was ook de reden dat ik vroeg of je het meer had na langere tijd fotograferen, dan zou je sensor er last van kunnen hebben na warm worden.
Eventueel zou je camerabody ook beschadigd kunnen zijn, zodat je een lichtlek hebt.
Al met al is de D200 geen jonge camera meer en hij zou dus versleten kunnen zijn.
Je zou de sensor natuurlijk een keer schoon kunnen laten maken....
Daarom zit ik het meer te zoeken in de richting van een beschadiging van de sensor. Dat was ook de reden dat ik vroeg of je het meer had na langere tijd fotograferen, dan zou je sensor er last van kunnen hebben na warm worden.
Eventueel zou je camerabody ook beschadigd kunnen zijn, zodat je een lichtlek hebt.
Al met al is de D200 geen jonge camera meer en hij zou dus versleten kunnen zijn.
Je zou de sensor natuurlijk een keer schoon kunnen laten maken....
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- a vgastel
- Forumlid
TIP
Neem een contact opmet nikon suport en mail hun de foto en stel deze vraag bij hun ook.
Vragen staat vrij.
Neem een contact opmet nikon suport en mail hun de foto en stel deze vraag bij hun ook.
Vragen staat vrij.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
bedankt voor de tips,
ik heb meteen de Nikon support een email gestuurd ik hoop dat ze reageren.
Ik kan er tot nu toe geen touw aan vastknopen van wanneer het lichte deel sterker te zien is..
een lichtlek of oververhitting had ik nog niet aan gedacht..
ik hoop dat het makkelijk op te lossen zal zijn
ik heb meteen de Nikon support een email gestuurd ik hoop dat ze reageren.
Ik kan er tot nu toe geen touw aan vastknopen van wanneer het lichte deel sterker te zien is..
een lichtlek of oververhitting had ik nog niet aan gedacht..
ik hoop dat het makkelijk op te lossen zal zijn
- weimaraner
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als het een lichtlek is kun je dat makkelijk testen door wat testfoto's te maken.
Maak de foto's in de buitenlucht bij daglicht.
Zet de camera op manual en stel de camera in op een lange sluitertijd (b.v. 20 seconden) met het diafragma wijd open (kleinste getal). Maak dan de foto met de lensdop geplaatst - of zonder objectief maar met de zwarte body-dop op je camera. Zie je dan hetzelfde effect dan is het een lichtlek. Zijn de foto's helemaal zwart (wat dus zou moeten) dan is het in ieder geval geen lek.
Als de vlek wel te zien is leg dan een zwarte doek over je camera. Maak nog een foto en is de vlek dan niet zichtbaar dan weet je het zeker. Door de zwarte doek op verschillende plaatsen om de body te hangen (bijvoorbeeld alleen aan de vor- of alleen aan de achterkant) kun je het lichtlek dan globaal lokaliseren. Exacte locatie kun je dan vinden door met zwart tape de knoppen, wieltjes en andere mogelijke openingen in je camera af te plakken en telkens een testopname te maken.
Overigens gaf/geeft het lichtlek in mijn camera een ander soort vlek maar dat hoeft niets te zeggen - vorm en kleur willen nog wel variëren naar gelang type camera, locatie van het lek enz.
Hoe dan ook, succes met het vinden van de oplossing.
Maak de foto's in de buitenlucht bij daglicht.
Zet de camera op manual en stel de camera in op een lange sluitertijd (b.v. 20 seconden) met het diafragma wijd open (kleinste getal). Maak dan de foto met de lensdop geplaatst - of zonder objectief maar met de zwarte body-dop op je camera. Zie je dan hetzelfde effect dan is het een lichtlek. Zijn de foto's helemaal zwart (wat dus zou moeten) dan is het in ieder geval geen lek.
Als de vlek wel te zien is leg dan een zwarte doek over je camera. Maak nog een foto en is de vlek dan niet zichtbaar dan weet je het zeker. Door de zwarte doek op verschillende plaatsen om de body te hangen (bijvoorbeeld alleen aan de vor- of alleen aan de achterkant) kun je het lichtlek dan globaal lokaliseren. Exacte locatie kun je dan vinden door met zwart tape de knoppen, wieltjes en andere mogelijke openingen in je camera af te plakken en telkens een testopname te maken.
Overigens gaf/geeft het lichtlek in mijn camera een ander soort vlek maar dat hoeft niets te zeggen - vorm en kleur willen nog wel variëren naar gelang type camera, locatie van het lek enz.
Hoe dan ook, succes met het vinden van de oplossing.

-
- Clublid
- Contacteer:
Het kan zijn dat een gedeelte van de pixels beschadigd of aan het verlopen is. Probeer eens de dead pixel test en kijk of de vlek wordt veroorzaakt door hot pixels.
Het zijn er dan wel heel veel en niet erg hoopvol voor je sensor.
RVK
Het zijn er dan wel heel veel en niet erg hoopvol voor je sensor.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Ik heb meteen geprobeerd of het om een lichtlek ging..
diafragma op 2.8 en sluitertijd 30 seconden..
totaal 2x afgedrukt, voor zover ik het kan zien is er geen lichtlek..
wel zijn er op de 2e foto wat kapotte pixels te zien.. maar niet op de eerste..
foto 1 http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
foto 2 http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
valt dit zo ook onder een death pixel test?
er zijn wel wat dode pixels te zien op foto 2 maar hier maak ik mij niet zo'n zorgen om (of moet ik dat wel doen)
Wat ik erger vind is de onvoorspelbare veeg aan de linkerkant..
diafragma op 2.8 en sluitertijd 30 seconden..
totaal 2x afgedrukt, voor zover ik het kan zien is er geen lichtlek..
wel zijn er op de 2e foto wat kapotte pixels te zien.. maar niet op de eerste..
foto 1 http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
foto 2 http://www.flickr.com/photos/79898317@N ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
valt dit zo ook onder een death pixel test?
er zijn wel wat dode pixels te zien op foto 2 maar hier maak ik mij niet zo'n zorgen om (of moet ik dat wel doen)
Wat ik erger vind is de onvoorspelbare veeg aan de linkerkant..
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Probeer de lichtlek test ook morgen nog een keer overdag en buiten (neem aan dat je nu geen daglicht meer had).
Binnenverlichting heeft niet de intensiteit van daglicht.
Helaas spreek ik uit ervaring ...
Binnenverlichting heeft niet de intensiteit van daglicht.
Helaas spreek ik uit ervaring ...

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk niet aan een lichtlek, de lichtvlek loopt verticaal. De sluiterspleet is horizontaal.
Elektronisch kan het een en ander in de loop van de tijd zijn weerslag hebben op de sensor. Vroeger bij eerdere generatie digitale camera's, bij gebruik van een erg lange sluitertijd (en/of hoge ISO) had je ook wel eens het verschijnsel van een verheldering aan één kant, meestal blauw weglopend van kleur. Ik denk dat Nikon Support meer waardevolle informatie kan geven.
Elektronisch kan het een en ander in de loop van de tijd zijn weerslag hebben op de sensor. Vroeger bij eerdere generatie digitale camera's, bij gebruik van een erg lange sluitertijd (en/of hoge ISO) had je ook wel eens het verschijnsel van een verheldering aan één kant, meestal blauw weglopend van kleur. Ik denk dat Nikon Support meer waardevolle informatie kan geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
@Leon,
Een lichtlek hoeft niet de vorm van de sluiterspleet te hebben. Bij mij lekt het door het AF assist/zelfontspanner lampje en ziet het er dus ook heel anders uit (volgens mij was jij zelfs destijds degene die suggereerde dat het bij mij om een lichtlek zou gaan ...
).
Een lichtlek hoeft niet de vorm van de sluiterspleet te hebben. Bij mij lekt het door het AF assist/zelfontspanner lampje en ziet het er dus ook heel anders uit (volgens mij was jij zelfs destijds degene die suggereerde dat het bij mij om een lichtlek zou gaan ...