Maar dit is zodanig over de volle hoogte met een verder normaal belichte opname dat ik me niet kan voorstellen dat er ineens een lichtlek langs een van die kieren via venstertjes of knopjes ontstaat. Dan had het er altijd al moeten zitten en eerder zijn opgemerkt. Andere mogelijkheden van lichtlekken kunnen ontstaan door slijtage of mankementen. Dat zou bij mechanische werkende onderdelen kunnen gebeuren, maar een lichtvenstertje lijkt me weinig onderhevig aan slijtage.
Dit is een aardige bij de Canon D5 Mark III: http://www.youtube.com/watch?v=4kvUcoQhrmc" onclick="window.open(this.href);return false;
help : probleem lichte vlek op foto nikon d200
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: help : probleem lichte vlek op foto nikon d200
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waar ik steeds aan denk is lichtlekkage bij de lamellen.
Beschadiging/slijtage van een van de lamellen bedoel ik dan.
Waardoor er geen goede afdichting is, en er in principe ter plekke van de lichtstreep dus een langere belichting van de sensor optreedt.
Zou dat kunnen ?
Hier een filmpje van hoe een en ander in zijn werk gaat.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... uitertijd/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry voor mijn onwetendheid als dat absoluut niet het geval kan zijn.
Vrgr
Tiny
Beschadiging/slijtage van een van de lamellen bedoel ik dan.
Waardoor er geen goede afdichting is, en er in principe ter plekke van de lichtstreep dus een langere belichting van de sensor optreedt.
Zou dat kunnen ?
Hier een filmpje van hoe een en ander in zijn werk gaat.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... uitertijd/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry voor mijn onwetendheid als dat absoluut niet het geval kan zijn.
Vrgr
Tiny
Het was gisteren avond idd donker dus heb ik de licht-lek- test met een lamp gedaan.
vandaag nogmaals geprobeerd bij daglicht, maar de foto's zijn zwart.. dus geen lichtlek!?!
inmiddels ook een reactie van de nikon suport :
De vegen op de foto's kunnen veroorzaakt worden door verschillende zaken, het kan een licht lek zijn, maar er kan ook iets mis met de sensor zijn. Het beste kan de camera worden ingestuurd ter controle naar het Nikon Service Point, u kunt dit doen via de volgende verzendinstructie: ".........enz.."
dus misschien dat ik m danmaar op ga sturen, ik heb de beste man van nikon ook even gevraagd of hij een indicatie van de kosten van het nakijken kon geven
ik houd jullie op de hoogte
vandaag nogmaals geprobeerd bij daglicht, maar de foto's zijn zwart.. dus geen lichtlek!?!
inmiddels ook een reactie van de nikon suport :
De vegen op de foto's kunnen veroorzaakt worden door verschillende zaken, het kan een licht lek zijn, maar er kan ook iets mis met de sensor zijn. Het beste kan de camera worden ingestuurd ter controle naar het Nikon Service Point, u kunt dit doen via de volgende verzendinstructie: ".........enz.."
dus misschien dat ik m danmaar op ga sturen, ik heb de beste man van nikon ook even gevraagd of hij een indicatie van de kosten van het nakijken kon geven
ik houd jullie op de hoogte