Imac calibreren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Steven

Re: Imac calibreren

Bericht door Steven » wo mei 09 2012 9:20 am

Ik heb Lion en LR4 voor de volledigheid.

Als iets lekker oogt op scherm en bij afdruk dan zit je gewoon goed. Dat is het hele idee achter kalibratie. Er voor zorgen dat de door jou gedane bewerking mooi is en lekker oogt en als je hem vervolgens af laat drukken bij een goede centrale dat de print niet verschilt van hetgeen je op het scherm ziet.

De kleurprofielen die in het menu kiesbaar zijn zullen met grote zorgvuldigheid en met kennis van de hardware gecreëerd zijn naar ik aanneem. (Al staat het kleurprofiel "Nikon WinMonitor" open voor discussie als hier Windows mee bedoelt zou worden) Het gebruik van een spyder bij het glansende scherm van een iMac is overigens ook niet zonder discussie. De Spyder schijnt hier ook niet feilloos mee om te kunnen gaan.

Ik ben iig erg tevreden over het door mij gebruikte profiel en hoor tot op heden geen vreemde commentaren over mijn werkt mbt het kleurbeheer.
Laatst gewijzigd door Steven op wo mei 09 2012 9:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 09 2012 9:24 am

Op mijn iMac met OS 10.7.3 heb ik het Nikon MacMonitor profiel ook beschikbaar, terwijl ik LR nooit heb geïnstalleerd. Ik denk dat het standaard met Lion is aangeleverd.
Jur

Steven

Bericht door Steven » wo mei 09 2012 9:26 am

Ah thnx Jur, dat zou idd ook heel goed kunnen omdat Lion er natuurlijk ook pas opstaat vanaf het moment dat het gereleased werd.

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » wo mei 09 2012 9:48 am

Helaas, ik heb ook Lion, maar geen Nikon Profiel... dus daar ligt het ook niet aan...

We zoeken verder :-)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Steven

Bericht door Steven » wo mei 09 2012 10:27 am

LoL, heb je wel LR4? anders is het wellicht Lion icm LR4 ;-) ik weet het ook niet meer. Ik ga er eens even op googlen :wink2:

[edit]Gedaan en het blijkt van Nikon zelf af te komen. Vanaf pagina 11 zijn de profielen individueel beschreven.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 09 2012 11:02 am

Met ViewNX2 en CNX2 worden in ieder geval monitor-profielen meegeleverd, al worden die niet expliciet als Nikon monitor profielen aangeduid.

Afbeelding
Jur

Steven

Bericht door Steven » wo mei 09 2012 12:28 pm

Dit zijn idd de Nikon profielen zoals aangegeven in het menu op de Mac. Daar worden ze dan wel als Nikon geduid. Wat nu dus logisch is. Vraagstuk afgerond? :)

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » wo mei 09 2012 8:10 pm

Bedankt voor de tip Steven!

Ik overwoog serieus om iets voor kalibratie aan te schaffen.
Bij de Mac zie je ook meteen de nieuwe instellingen zodra je er op klikt.
(ik werk nog niet zo lang met Apple en ontdek telkens nieuwe zaken :D ).

Ik heb een Macbook Pro en heb ook de Nikon profielen.
Op de MacBook is Capture NX en Adobe Photoshop Elements geinstalleerd.
groeten Robert

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mei 09 2012 8:21 pm

Hoe kan 1 Mac profiel nou goed werken met allerlei verschillende Mac schermen met hun specifieke eigenschappen? Het mag wel ok lijken maar een door calibratie gegeneerd profiel zal m.i. altijd accurater zijn.

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Bak » wo mei 09 2012 9:29 pm

Heb ViewNX maar eens geïnstalleerd en nu krijg ik inderdaad de bewuste profielen. Daar zitten ze dus in. Beetje overkill om het hele programma te downloaden voor een paar profielen maar ach als het werkt.... Ga er eens rustig mee stoeien. Dank voor de tip.

Steven

Bericht door Steven » wo mei 09 2012 9:49 pm

Skippy schreef:Hoe kan 1 Mac profiel nou goed werken met allerlei verschillende Mac schermen met hun specifieke eigenschappen? Het mag wel ok lijken maar een door calibratie gegeneerd profiel zal m.i. altijd accurater zijn.
Een Mac komt ook met een geavanceerde display kalibratie assistent die is ook te gebruiken. Samen met wat andere meegeleverde tools kun je je complete workfow kalibreren. Dit vergt wel kennis en tijd. Zo word de printer (mits deze het ondersteund) die je aansluit direct van een juist profiel voorzien dat correspondeerd met de door de gebruiker gemaakte instellingen. Dit geld ook als het Nikon MacMonitor profiel gebruikt word. Alles gebeurt natuurlijk nummeriek.

Als je weet dat RGB kleuren bestaan uit getallen van 0 tot 255 en echt rood dus 255.0.0 is, dan is dit een absoluut getal. Wij zullen dit als rood zien maar hoe rood zie jij het en hoe rood zie ik het? Hoe rood zie ik het op het ene scherm en op het andere scherm. Wellicht 4 keer anders, het enige dat voor de PC belangrijk is, is dat het absoluut rood is. Ieders perceptie van absoluut rood is dus anders en daarnaast ook afhankelijk van het gebruikte scherm.

Als jij nu je favoriete foto met je mooie vrouw in knalrode jurk aan het bewerken bent en de jurk is voor jou prachtig rood dan kan dit voor de PC b.v. 251.0.0 zijn. Zolang het door jou gebruikte profiel tot aan de printer word meegegeven zal deze ook 251.0.0 uitprinten en is de foto voor jou dus uitgeprint zoals je het bedoeld hebt op je scherm. Dat is in essentie waar het om gaat.

Gebruik je dus een verkeerde kalibratie instelling dan zul je bijvoorbeeld meer saturatie meegeven aan de foto om tot de voor jou zo mooie kleur rood te komen. Maar aangezien deze gegevens ook mee veranderen blijft de uitkomst eender. Je printer krijgt dit ook mee dus de uitkomst is hetzelfde.

Kortom, het kalibreren van een scherm alleen effectief als je het gebruikte kalibratie profiel doorvoert in de gehele workflow zodat je prints er echt uit zien zoals je hem op het scherm bewerkte. Dit is ook de reden dat je bij sommige afdrukcentrales je eigen kleurprofielen kunt meesturen. Of zoals profotonet kun je bij hun testfoto's downloaden en je monitor aan hun de door hun gebruikte profielen aanpassen.

Daarnaast denk ik dat 80% van de forumgebruikers wellicht nooit een kalibratie heeft uitgevoerd. Een deel van deze gebruikers plaatst hier regelmatig foto's die wij allemaal zien. Wellicht is het gras 1 of 2 tinten minder groen bij mij of jou op de monitor dan bij diegene die de foto plaatste. Is dit een ramp? Nee in het geheel niet. Zou het erg zijn als diegene hem uitprint en hij ziet dan wat wij zagen? Ja dan zou voor hem kalibratie raadzaam zijn om teleurstellingen te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Steven op do mei 10 2012 10:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 10 2012 9:20 am

Je zou de politiek in moeten, Een heel verhaal vertellen en nog geen antwoord geven. :D

De vraag van Skipy: hoe kan één enkel universeel profiel dat voor tientallen verschillende typen Macs, met verschillende schermen, een beter resultaat leveren als een eche calibratie met behulp van hardware.

Mijn mening, als je zo'n Nikon profiel gebruik, kan je net zo goed niets gebruiken.

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 9:28 am

Als jij het antwoord op de vaag niet in het verhaal lezen kunt dan spijt me dat. Ik vind het een zeer duidelijk antwoord. :mryellow: :wink2:

Als je bijvoorbeeld bij Profoto wilt laten afdrukken dan kun je het beste hun ICC profiel downloaden en gebruiken dus dan heb je ook niets aan je eigen kalibratieprofiel, om het even welke dat dan is. :wink2: heb je de workflow (camera, Scherm, Printer) geheel in eigen beheer dan kun je makkelijk met het Nikon Mac profiel op elke mac werken aangezien het profiel ook in de printer zit. Daarnaast heeft OSX nog een verrassing onder de motorkap. Elk stukje software wat je installeerd en kleurbeheer behuist past zich automatisch aan aan het gebruikte ICC profiel. Wellicht zijn dit soort dingen waarom Mac zoveel gebruikt word in de industrie? :wink2:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 10 2012 9:45 am

Nee, want het antwoordt klopt helemaal niet.

Een 27" Imac, 21" Imac, Macbook Pro en een Macbook hebben allemaal een ander scherm, met een iets andere kleurweergave.
Je kan daar dus niet 1 enkel profiel voor gebruiken.

En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen werkomgeving en de verschillen tussen individuele schermen door ouderdom.

Kortom, als je een Macbook hebben, en je zou daar 2 27" Cinema Displays op aansluiten, en gebruikt daarvoor het zelfde profiel, dan krijg je op beide monitoren niet de zelfde kleuren te zien. En hoe weet je nou welke de juiste is.
Als je bijvoorbeeld bij Profoto wilt laten afdrukken dan kun je het beste hun ICC profiel downloaden en gebruiken dus dan heb je ook niets aan je eigen kalibratieprofiel, om het even welke dat dan is. :wink2: heb je de workflow (camera, Scherm, Printer) geheel in eigen beheer dan kun je makkelijk met het Nikon Mac profiel op elke mac werken aangezien het profiel ook in de printer zit. Daarnaast heeft OSX nog een verrassing onder de motorkap. Elk stukje software wat je installeerd en kleurbeheer behuist past zich automatisch aan aan het gebruikte ICC profiel. Wellicht zijn dit soort dingen waarom Mac zoveel gebruikt word in de industrie? :wink2:
Dan raad ik je toch aan naar de volgende workshop lezing over kleurbeheer van NCN te gaan.

Je laadt het ICC profiel van Profotonet namelijk niet in voor de kleurweergave van je scherm, maar voor de bestanden waarin je werkt, of wanneer je ze exporteert. Het profotonet profiel voor je scherm inladen is niet de bedoeling.

Je printer moet ook weer zijn eigen profiel hebben, daar is het zelfs nog extremer en moet je calibreren bij iedere nieuwe cardridge die je er in zet, want iedere batch ink heeft net een andere kleur.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op do mei 10 2012 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 10 2012 9:59 am

Het klopt helaas inderdaad niet. Er is niet zoiets als een universeel bruikbaar profiel. Elke monitor is zoals gezegd anders, maar bovendien verandert je monitor (qua kleur, helderheid etc.) in de loop der tijd.

Regelmatige hercalibratie, bij voorkeur met een apparaat dat ook rekening houdt met het omgevingslicht, is dan ook aan te raden. In mijn geval controleer ik de calibratie elke 2 weken en af en toe is enige kleine aanpassing gewoon nodig.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”