Eerste schot met D800e, wat ervaringen...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jaap_van_Ekris

Eerste schot met D800e, wat ervaringen...

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo mei 09 2012 10:43 pm

Ik ben in staat geweest eens een paar uurtjes mijn mijn D800e de dierentuin in te trekken, en ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben. Als je kijkt naar:
Afbeelding
dan lijkt het scherp, maar als je kijkt naar deel-uitsnedes op 100%, dan zie je:
Afbeelding
en
Afbeelding

Hier zit erg veel scherpte in. Met mijn D700 had ik altijd wat blur om de snorharen heen, en nu zijn ze vlijmscherp. Ook de details in de donkere delen van de haren zijn gewoon goed zichtbaar. Technisch gezien een erg lekker beeld (qua compositie haalt hij het niet...).

Ik merk wel dat de camera iets anders werkt dan de D700. AF is beter in veel gevallen, maar heeft soms op details wel wat problemen als je op ogen scherpstelt die aan de zijkant van een dier zit. Dan zoekt hij teveel. Ook merk ik dat bij fotograferen door slecht glas je dat merkt in het beeld, waar je bij de D700 er nog vaak mee weg kwam.

Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eerste schot met D800e, wat ervaringen...

Bericht door Marten » wo mei 09 2012 11:05 pm

Jaap, met welk objectief en welke sluitertijd (diafragma en iso) heb je deze foto gemaakt?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 10 2012 12:07 am

Indrukwekkend!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do mei 10 2012 12:57 am

Marten schreef:Jaap, met welk objectief en welke sluitertijd (diafragma en iso) heb je deze foto gemaakt?
Hoi Marten,

Hij is gemaakt op de 200-400 F/4 VR, op 1/1000 seconde met f/5.6. Hier is een half stopje onderbelicht, wat beter lijkt te werken (meer info: https://picasaweb.google.com/lh/photo/P ... -exif=true" onclick="window.open(this.href);return false;).

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren geweest met de settings voor auto-ISO, en ik merk dat het nogl ruw geimplementeerd is: zelfs als je zegt dat je 1/brandpuntsafstand wil gebruiken zit hij soms nog op 1/250e bij 400mm. Dus ik overweeg langzaam om op 1 stop krapper te gaan zitten. Ik merk dat met de 200-400 je echt die 1/400 minimaal nodig hebt om de boel enigzins stil te krijgen dat je haarscherpte krijgt (als in: de haren van het dier visueel scherp). Tijdens callibratie van mijn lenzen merkte ik al dat de klap van de spiegel stevig was: hij veerde goed na op het statief als ik de lens niet stabiliseerde :). Dus als je echt zoekt naar loeischerpe beelden, dan moet je er voor gaan werken met deze camera.

Jaap

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do mei 10 2012 8:13 am

De foto's spreken voor zich Jaap en qua scherpte is er niets mis mee maar toch zou ik de grote body missen. Ik werk nu (nog) met de D3s + D3x en ook van het weekend weer druk buiten bezig geweest.

Als ik dan bv. met een 200/2 uit de hand sta te schieten of met een 400/2.8 vanaf monopod dan zou ik echt het volume van een grote body missen. De balans is weg naar mijn idee en ook met een grip is het maar de vraag of dat verbeterd. Ik hoor geruchten over een D4x met 48 of 54mp, ik denk dat ik dat even afwacht.

Ondertussen blijf ik natuurlijk wel genieten van al dat moois dat je er mee schiet want aan de platen ligt het in geen geval. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mei 10 2012 9:14 am

Jaap_van_Ekris schreef:....Ik merk dat met de 200-400 je echt die 1/400 minimaal nodig hebt om de boel enigszins stil te krijgen dat je haarscherpte krijgt (als in: de haren van het dier visueel scherp). ...Jaap
Bedankt voor de informatie.
Minimaal 1/400 bij een brandpuntsafstand van 400 mm is normaal voor FX.
Ik lees uit je tekst niet dat dat met deze hoge resolutie camera nog veel korter zou moeten, b.v. 1/800, zoals ik op dit forum en daarbuiten wel lees.
Wat is jouw indruk van de noodzaak om veel kortere sluitertijden te gebruiken dan "normaal" ?

aflockon

Bericht door aflockon » do mei 10 2012 9:52 am

Hi A90,

Dat balansgevoel houd mij ook nog een beetje tegen.
Afgelopen weekend mijn oude D100, in dit geval zonder grip, aan de 400/2.8 op monopod gehangen.
Je draait dan toch minder makkelijk en minder snel van portret naar landscape en vice versa op de een of andere manier.
Het voelt te licht in verhouding tot de D3, maar misschien is het ook wel gewoon weer even wennen.
Komend weekend tref ik iemand met een D800, die zullen we er maar eens aan gaan hangen voor de feel.

Gr. Ton

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 10 2012 10:29 am

Jaap, hoe ervaar je de (100%) zoeker van de D800 t.o.v. de (95%) zoeker van de D700? Ik vind dat namelijk een van de mindere aspecten van de D700 omdat voor mijn fotografie een precieze kadering een noodzaak is. Is de helderheid gelijk aan die van de D700?

Daniël

Bericht door Daniël » do mei 10 2012 3:23 pm

Ook ik ben erg onder de indruk. Goede camera zo te zien.

Hebbie meer :D

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do mei 10 2012 4:06 pm

WAUW, Dat belooft wat ! Heb hem besteld in feb. kan haast niet wachten,mij benieuwen wat ie doet met m'n 500 mm VR en 2.0 III TC, ook erg benieuwd naar resultaat met de 105mm macro.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do mei 10 2012 5:47 pm

Doe dat nu niet zulk soort dingen. :roll:
Dat gaat (op termijn) zo veel geld kosten.

Geweldig, ik was al zo blij met mijn move van D200 -> D700.
Maar ook een prachtig stuk glas waar je mee werkt.

@ John Jansen
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig wat dat "ding" met name i.c.m. met de 105 doet.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do mei 10 2012 6:32 pm

Marten schreef:
Jaap_van_Ekris schreef:....Ik merk dat met de 200-400 je echt die 1/400 minimaal nodig hebt om de boel enigszins stil te krijgen dat je haarscherpte krijgt (als in: de haren van het dier visueel scherp). ...Jaap
Bedankt voor de informatie.
Minimaal 1/400 bij een brandpuntsafstand van 400 mm is normaal voor FX.
Ik lees uit je tekst niet dat dat met deze hoge resolutie camera nog veel korter zou moeten, b.v. 1/800, zoals ik op dit forum en daarbuiten wel lees.
Wat is jouw indruk van de noodzaak om veel kortere sluitertijden te gebruiken dan "normaal" ?
Ik heb niet de indruk dat je gelijk een stop korter zou moeten zitten. Maar ik heb tot nu toe nog alleen met de 200-400 vanaf statief geschoten. Ik wil binnenkort eens met mijn 70-200 met TC20-III uit de hand gaan schieten, en kijken wat de effecten dan zijn.

Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mei 10 2012 6:38 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Ik heb niet de indruk dat je gelijk een stop korter zou moeten zitten. Maar ik heb tot nu toe nog alleen met de 200-400 vanaf statief geschoten. Ik wil binnenkort eens met mijn 70-200 met TC20-III uit de hand gaan schieten, en kijken wat de effecten dan zijn.
Jaap
OK, duidelijk.
Ik blijf je informatie volgen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do mei 10 2012 6:50 pm

Skippy schreef:Jaap, hoe ervaar je de (100%) zoeker van de D800 t.o.v. de (95%) zoeker van de D700? Ik vind dat namelijk een van de mindere aspecten van de D700 omdat voor mijn fotografie een precieze kadering een noodzaak is. Is de helderheid gelijk aan die van de D700?
Qua helderheid doet de D800 niet onder voor de D700. Het is wel wennen: normaal had ik "wat marge" in de kadering waar ik stiekum op rekende. Ik heb eigenlijk altijd met zoekers van 95% gewerkt, dus nu grijp ik regelmatig mis :) Het antal foto's waar het beestje net niet helemaal op staat omdat ik onbewust reken op mijn marge was bij de eerste sessie kolossaal. Puntje waar ik nog aan moet werken vrees ik :)

Jaap

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 10 2012 9:47 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Skippy schreef:Jaap, hoe ervaar je de (100%) zoeker van de D800 t.o.v. de (95%) zoeker van de D700? Ik vind dat namelijk een van de mindere aspecten van de D700 omdat voor mijn fotografie een precieze kadering een noodzaak is. Is de helderheid gelijk aan die van de D700?
Qua helderheid doet de D800 niet onder voor de D700. Het is wel wennen: normaal had ik "wat marge" in de kadering waar ik stiekum op rekende. Ik heb eigenlijk altijd met zoekers van 95% gewerkt, dus nu grijp ik regelmatig mis :) Het antal foto's waar het beestje net niet helemaal op staat omdat ik onbewust reken op mijn marge was bij de eerste sessie kolossaal. Puntje waar ik nog aan moet werken vrees ik :)

Jaap
OK, dank je Jaap. Zal wel wennen hoor :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”