Advies gevraagd voor aankoop statief en balhoofd voor Nikon

Discussies over statieven
jbw

Advies gevraagd voor aankoop statief en balhoofd voor Nikon

Bericht door jbw » zo mei 06 2012 11:56 pm

Ik heb op dit forum heel veel gelezen en adviezen gezien. Wilde toch graag rechtstreeks een paar advies aankopen voor een 3 poot statief en balhoofd. Ik heb een Nikon D700 en mijn zwaardere lensen zijn de 28-200 en 70-300. Heb een paar goedkopere statieven gehad maar dat is niet te doen met deze combinaties. Ik kan ook niet zo heel goed tillen dus probeer ook (ondanks alle adviezen) een niet al te zware statief/kop aan te schaffen. Mijn budget ligt tussen de 500-550 euro. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties/adviezen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Advies gevraagd voor aankoop statief en balhoofd voor Ni

Bericht door Roelof » ma mei 07 2012 12:00 am

Begin eens met te vertellen hoe lang je bent.
Het hele verhaal begint namelijk met je eigen lengte.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » ma mei 07 2012 12:01 am

Voor dat geld is een Manfrotto 055CXPRO3 een prima statief; kan lekker hoog en is lekker licht (carbon).
Als balhoofd kun je denken aan een 496RC2 (prima voor je huidige objectieven) of 498RC2 (beter voor (toekomstige) zware objectieven)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

jbw

Bericht door jbw » ma mei 07 2012 12:30 am

Beiden alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ben 1.73.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma mei 07 2012 9:03 am

Roelof schreef:Begin eens met te vertellen hoe lang je bent.
Waarom? :?

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma mei 07 2012 9:49 am

Hasselbox schreef:
Roelof schreef:Begin eens met te vertellen hoe lang je bent.
Waarom? :?
als je zelf 2 meter bent, heb je niet zoveel aan een statief wat maar tot 1,20 komt :wink:

Heb vorige week eens een Sirui statief (N2204 carbon) mogen vasthouden en goed bekijken.
Ziet er goed, en netjes afgewerkt.
Met jouw lenzen zou een K20x koop moeten voldoen, maar een K30x kan ook (die gebruik i kzelf en ben zeer tevreden.
Ingeklapt lekker klein en netjes in een draagtas geleverd.
gewicht is ook maar 1,34 kilo, komt nog wel de kop bij dan.
Groetjes,
Jaap

jbw

Bericht door jbw » wo mei 09 2012 11:44 pm

jvdk, ook bedankt voor je advies. Wij gaan ons er verderin verdiepen. Wij hebben familie in Amerika en een van mijn neven noemde het merk Reallyrightstuff. Hij wilde dat wel voor ons kopen omdat het hier niet te koop zou zijn. Even gekeken op die website en gezien dat de goedkoopste combinatie al zo'n 1400 dollar is. Ik vraag mij alleen af of dit merk voor zo'n prijs dan zoveel beter is dan Manfrotte en of Gitzo etc.
Nog een vraagje, ik zag bij het forum een test (overigens van 2007) van foto toestellen balhoofden. Daar kwam de Gitzo G2380 zeer goed uit, echter volgens mij is deze meer bedoeld voor Video camera's?, klopt dat.
Ik ga morgen naar enige goede winkels hier in Amsterdam en omgeving hebben jullie nog tips waarop ik kan/moet letten?, alvast weer mijn dank voor de adviezen/reacties.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do mei 10 2012 2:11 am

Really Right Stuff is een goed merk voor statiefkoppen, het is wel in Nederland te koop.
Je zult hier op het forum verschillende mensen tegenkomen die een RRS kop gebruiken.
Die kop zit dan veelal wel op een Gitzo statief.
Als je dan een voor jou geschikte combinatie hebt dan zit je inderdaad zo rond de 1000 Euro. (Ik heb dit jaar niet meer naar prijzen gekeken, dus ik kan wat mis zitten.)
Je kunt er dan wel vanuit gaan dat je dan een statief hebt voor de rest van je leven.
Gezien je budget heb ik dit niet willen noemen, maar als je er zelf over begint.... :twisted:

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do mei 10 2012 2:15 am

jbw schreef:Nog een vraagje, ik zag bij het forum een test (overigens van 2007) van foto toestellen balhoofden. Daar kwam de Gitzo G2380 zeer goed uit, echter volgens mij is deze meer bedoeld voor Video camera's?, klopt dat.
De G2380 is een kop voor filmen.
Werkt toch anders dan de balhoofden waar je het zelf over had.

johanvrede
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door johanvrede » do mei 10 2012 10:45 am

Kiijk eens even op http://www.digitalwarehouse.nl/velbon-s ... f-635.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor een gewicht 3-5 kg en een hoogte van 175 cm.
Ik heb gisteren dit statief binnengekregen en voor mij ruim voldoende stevig voor een Nikon D300s met 18-200 mm en Battery Pack MB-D10
Met vriendelijke groet Johan

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do mei 10 2012 1:18 pm

jbw schreef:Ik heb op dit forum heel veel gelezen en adviezen gezien. Wilde toch graag rechtstreeks een paar advies aankopen voor een 3 poot statief en balhoofd. Ik heb een Nikon D700 en mijn zwaardere lensen zijn de 28-200 en 70-300. Heb een paar goedkopere statieven gehad maar dat is niet te doen met deze combinaties. Ik kan ook niet zo heel goed tillen dus probeer ook (ondanks alle adviezen) een niet al te zware statief/kop aan te schaffen. Mijn budget ligt tussen de 500-550 euro. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties/adviezen.
Dan zal een carbon statief in de picture komen, dit zijn de lichtste.
Je zal er wel een stevige balhoofd op moeten zetten anders werkt het niet, je weet een ketting is even sterk als de zwakste schakel.
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do mei 10 2012 1:23 pm

johanvrede schreef:Kiijk eens even op http://www.digitalwarehouse.nl/velbon-s ... f-635.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor een gewicht 3-5 kg en een hoogte van 175 cm.
Ik heb gisteren dit statief binnengekregen en voor mij ruim voldoende stevig voor een Nikon D300s met 18-200 mm en Battery Pack MB-D10
Met vriendelijke groet Johan
Is 3-5kg niet een beetje erg weinig?
Blijf het objectief bekijken

johanvrede
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door johanvrede » do mei 10 2012 8:24 pm

Op de vraag van George Fennes is 3-5 kilo niet te weinig
Mij ging het in hoofdzaak om een licht reisstatief wat aan de volgende eisen moest doen mijn Nikon D300s met 18-200 mm, Battery Pack MB-D10 en twee accu's kom ik op een totaal gewicht van 2038 gram dus ruim voldoende. Wat werkelijk van belang is of bij de sluitersnelheid van een 1/8 of een 1/15 seconde het statief voldoende stabiel is om de trilling van de opklappende spiegel op te vangen dit zijn de meest kritieke tijden om bewegingsonscherpte te krijgen.
Ik heb met diverse testen de zoomlens op 200 mm uitgeprobeerd en ik kon alleen maar constateren dat dit statief uitstekend stabiel is.
Met vriendelijke groet
Johan

jbw

Bericht door jbw » do mei 10 2012 9:41 pm

Bedankt allen, vandaag naar een fotozaak geweest en een aantal statieven bekeken. Zij hadden wel veel maar van teveel diversen merken. Zijn er dus nog niet uit en wij gaan morgen verder kijken.
Maar nogmaals iedereen tot zover al bedankt en mochter er nog meer adviezen zijn/komen houden wij ons altijd aanbevolen.

Met vriendelijke groet

jbw

Bericht door jbw » vr mei 11 2012 4:39 pm

Pfff, waarom is er overal zoveel keuze en verschillen in. Wij hebben vandaag weer een winkel bezocht die overigens niet eens zoveel keuze had, viel een beetje tegen. Zijn wezen kijken naar een Benro waar wij ook goede dingen over hebben gehoord. Ging om een Traveler c0690 TB00 voor (of nadeel) is dat hier tevens een kop bij zit. Richtprijs hiervan is rond de 339 euro. Voordelen zijn dat hij licht en compact is met wat extra opties. Wij twijfelen echter over het maximale gewicht wat hij kan hebben. Dat is 5 kg. Mijn kamera weegt al 1.kg+(zwaartste) lens 1540 gr+eventueel flitser SB910 510gr zit je al gauw aan de ruim 3 kg. Is dan een maximaal gewicht tot 5 kg wel reeel?.
Voor mij is het belangrijk dat het statief niet te zwaar wordt maar hij moet wel stevig genoeg zijn voor mijn (kostbare) apparatuur.
Ik heb niemand nog iets horen zeggen over een Benro, betekend dat dit een minder geschikt statief is?,
Het eerdere aanbevolen Sirui statief heb ik nog niet in de winkel gezien, wel een filmpje bekeken hiervan op you-tube. Ziet er ook mooi en goed uit maar is dit een betrouwbaar (chinees) merk.

Alvast dank voor jullie aanvullende adviezen en meningen.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”