Imac calibreren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Imac calibreren

Bericht door gvdnberg » do mei 10 2012 10:21 am

Ik moet de laatste posters ook gelijk geven Steven. Ik ben op mijn Macbook Pro op zoek gegaan naar de Nikon profielen, die ik inderdaad vond. Ik heb toen het Nikon Apple profiel geïnstalleerd op zowel mijn MBP als het daaraan gekoppelde 23" Cinema Display. Het viel mij direct op dat de schermen een stuk warmer overkwamen en nog verschillend van elkaar ook. Normaal gebruik ik de Spyder3 Pro of Elite (weet ik niet precies), waarbij de schermen nog niet een geheel identieke kleurweergave tonen, maar ook verschillende nuances laten zien. Het verschil tussen beide schermen met gebruik van het Nikon Apple profiel is echter groter dan na kalibratie van beide schermen met de Spyder 3.
Ik her-kalibreer meestal eens per 2 maanden, waarbij er een kleine aanpassing plaatsvindt. Overigens voer ik die kalibratie steeds 's avonds uit onder gelijke omgevingslicht omstandigheden.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 10 2012 10:25 am

gvdnberg schreef:Overigens voer ik die kalibratie steeds 's avonds uit onder gelijke omgevingslicht omstandigheden.
Kijk , zo hoort het. En eerst even het scherm laten opwarmen, minimaal een half uur.

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 10:34 am

Jullie hebben ook geen ongelijk. Maar laat nu eens een foto afdrukken met jullie profiel bij een afdrukcentrale met een ander profiel....

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 10 2012 10:38 am

Dat is heel simpel, kies in Photoshop of in Lightroom bij het saven/exporteren het profiel van de afrdukcentrale en je krijgt de correcte afdrukken.

Of zoals bij Profotnet , save ze gewoon als sRGB en ze zetten ze zelf wel om.

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 10:50 am

Dan zal ik het niet begrepen hebben :? Je bewerkt je foto dus in een profiel en op het moment dat je hem af gaat laten drukken doe je dat via een ander profiel? Waarom niet direct het goede profiel?

Profoto bied hun Profoto profiel trouwens aan op de website.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 10 2012 11:57 am

Dat is een beetje ingewikkeld om dat even in mijn werktijd tussendoor op begrijpelijk op papier te zetten.

Probleem is dat 2 verschillende zaken door elkaar gebruikt worden onder de noemer “kleurprofiel”.
Je hebt een kalibratie profiel (voor schermen, printers en andere weergevers) dat je gebruikt voor correcties, en je hebt een bestandsprofiel dat het kleurbereik etc. aangeeft.

En om het nog verwarrender te maken, kan je dat kalibratie profiel voor de printer ook al in je bestand stoppen zoals bij profotonet.

Belangrijk voor jou om te weten is dat met kalibreren van je scherm, alleen je scherm corrigeert, en dat dat volledig los staat van bewerken en afdrukken.

En in geval van Profotonet zou ik gewoon lekker alles in sRGB zetten en ze door Profotonet om laten zetten, je wint er namelijk niets mee om het zelf om te zetten. Behalve dat je met een bestand zit dat voor weergave op andere computers onbruikbaar is.

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 12:04 pm

Dankjewel voor je uitleg, zeker onder werktijd :wink2:

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 1:08 pm

Ik snap het helemaal, wat ik niet zo goed snap hoe wat ik altijd dacht en beschreef zich verhoud tot wat jij nu schrijft. Als ik namelijk mijn foto's af laat drukken bij profoto (zwart-wit/kleur) dan heb ik nog niet meegemaakt dat de prints er anders uitzien dan op mijn scherm.

Ik heb de spyder pro gebruikt om destijds 2 profielen te maken, namelijk dag en avond. Ik merkte dat het avondprofiel wat ik dus voornamelijk gebruikte voor mij totaal geen verschil maakte met het nikon Macmonitor profiel. Ik snap dat je een monitor meerdere keren per maand/jaar moet kalibreren. (Grappig is dat er weer anderen zijn die beweren dat een Spyder helemaal niet goed werkt op het glimmende scherm van een iMac)

Zijn de profielen van o.a. producenten van beeldschermen en dus ook van Nikon dus eigenlijk onzinnig en totaal nutteloos? Het zal wel een gemiddelde van zijn omdat er idd verschil zit tussen de verschillende schermen en leeftijd van de schermen?

Resumerend zou ik het erg op prijs stellen als er iemand door NCN benaderd zou worden die zijn sporen verdient heeft in het kleurbeheer en daar eens een presentatie/workshop/masterclass over zou willen geven voor de leden. Lijkt mij heel interressant. Ik vind het een ingewikkelde materie die ook op het net vaak voor discussie zorgt als ik wat rondsurf. Merk overigens ook vaak dat het beschrijven van de materie verwarrend kan werken. Zo ervaar ik dat tenminste. Dankjewel voor jullie input :)

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 1:49 pm

Het duizelt me... Gelukkig werkt mijn kalibratie op dit moment met het Nikon MacMonitor profiel naar tevredenheid. Ik zie wel wanneer mijn prints anders worden weergegeven dan op mijn scherm als dat ouder word. Als amateurtje ben ik best tevreden op het moment. Ik ga maar op zoek naar de letter "E" of nummer "56" als je begrijpt wat ik bedoel :wink2: Kun je niet naar de inloopavond regio west komen volgende week? Ik zou graag eens met je praten :wink2:

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 4:11 pm

Hoho, vergis je niet in de inloopavond van regio west he :wink2: volle bak in Riderkerk-Slikkerveer! :)

Ik dacht dat "Eindhoven de gekste" stond voor gek genoeg om naar Ridderkerk te rijden hahaha :mryellow:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 10 2012 10:58 pm

Steven schreef:Resumerend zou ik het erg op prijs stellen als er iemand door NCN benaderd zou worden die zijn sporen verdient heeft in het kleurbeheer en daar eens een presentatie/workshop/masterclass over zou willen geven voor de leden. Lijkt mij heel interressant. Ik vind het een ingewikkelde materie die ook op het net vaak voor discussie zorgt als ik wat rondsurf. Merk overigens ook vaak dat het beschrijven van de materie verwarrend kan werken. Zo ervaar ik dat tenminste. Dankjewel voor jullie input :)
Had Onno hier niet een keer een verhaal over gehouden? Ik meen dat er ook iets over in het clubblad heeft gestaan, maar ben niet zeker. Misschien is er nog een artikel of presentatie van.

Overigens, je monitorprofiel en afdrukprofiel (via een afdrukcentrale of via je printer thuis) zijn dus andere profielen. Maar waar het op neerkomt: Als je alles goed hebt gedaan ziet het eindresultaat als het goed is dus exact hetzelfde uit.

V.w.b. het niet werken van Spyders op glanzende schermen, geen idee. Ik werk altijd met matte schermen (ik heb een hekel aan glanzende schermen en reflecties, zeker voor foto-bewerking).
Spul waarmee je foto's maakt...

Steven

Bericht door Steven » do mei 10 2012 11:15 pm

Thnx Rene, ik ga eens even pluizen in de magazines ;-)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mei 11 2012 11:49 am

Ik herinner het me weer, was helaas niet zozeer een lezing over profielen maar over kleurruimtes... Niet wat jij zoekt dus, maar wel interessant. Dit draadje ging erover (de presentatie staat er niet in):

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3&start=30
Spul waarmee je foto's maakt...

Steven

Bericht door Steven » vr mei 11 2012 2:50 pm

Thnx René ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”