Contrast verschil tov standaardobjectief

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Waltersan

Contrast verschil tov standaardobjectief

Bericht door Waltersan » do mei 10 2012 10:40 pm

het valt mij op dat er een verschil in contrast is tussen mijn nikon 18-135 en mijn tamron 70 -300. ik heb op hetzelfde moment dezelfde plaatjes geschoten, en door de overlap in brandpunt identieke foto's gemaakt.
als ik bij de tamron foto's het contrast met 10 a 15% opschroef zijn de foto's hetzelfde. (en ook niet meer zo flets. de Nikon is de standaard, en is standaard goed.)
mijn vragen:
1. hoe kan dit
2. kan ik op de body (D5000) per objectief bepaalde settings instellen
3. is er een batch process waarmee ik alle foto's in 1 keer kan veranderen

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Contrast verschil tov standaardobjectief

Bericht door Patrick » do mei 10 2012 11:19 pm

1: Het ene objectief is het andere niet. Het gebruikte glas is vaak al niet gelijk. Duurdere objectieven en objectieven met een vaste brandpuntsafstand leveren veelal veel briljantere kleuren op. Mag ook wel; je betaalt er ook voor. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil tussen de diverse merken.

2: nee

3: Veel programma's kunnen in een batch aanpassingen doen op een serie foto's. Nikon Capture NX kan dat bijvoorbeeld. Idem Lightroom, Photoshop, etc. Lightroom kan het volgens mij met een omweg ook wel voor een bepaald objectief Wat gebruik je?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Waltersan

Bericht door Waltersan » vr mei 11 2012 12:17 am

ik doe normaal niets met nabewerking, maar daar zal nu verandering in moeten gaan komen.... ik heb het standaard progje erop staan, ViewNX, volgens mij kun je daar niet zo veel mee.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 12:24 am

Waltersan schreef:ik doe normaal niets met nabewerking, maar daar zal nu verandering in moeten gaan komen.... ik heb het standaard progje erop staan, ViewNX, volgens mij kun je daar niet zo veel mee.
Meer dan je wellicht denkt. Maar met Nikon Capture NX, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop Elements en zo kan je natuurlijk veel meer. Zeker als je in NEF schiet...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”