Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Bericht door Patrick » do mar 08 2012 5:51 pm

Gobert schreef:
Patrick schreef:Gisterenavond even geprobeerd met de MC-36. De echte.dus. Ik heb geen hele dikke vingers, maar ik krijg 'm bijna niet vastgedraaid...

Simpele truc: leg de body op haar rug een een hij draait vlot en soepel vast.
Ben je op de ALV? Mag je het laten zien! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Schroefdraad GPS/ simpelste

Bericht door Patrick » do mar 08 2012 5:53 pm

gijs sandberg schreef:Origineel Nikon werkt (natuurlijk) altijd soepeler.
-wees blij dat er alternatieven zijn op Nikon's GPS-1.
Ben ik ook. Maar ook mijn originele MC-36 heeft het probleem. Althans, ik heb het probleem.
gijs sandberg schreef:-zonder schroefdraad hoor ik je van geruime afstand jammerklachten uiten.
:huh: :huh: :huh: Deze mag je even uitleggen.
gijs sandberg schreef:-denk maar aan de tijd voordat Nikon een schroefdraad op de flits (PC) aansluiting introduceerde (of was je toen nog niet geboren? :) )
Wanneer was dat? Dan kan ik je dat laten weten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do mar 08 2012 6:01 pm

Patrick schreef:
Gobert schreef:
Patrick schreef:Gisterenavond even geprobeerd met de MC-36. De echte.dus. Ik heb geen hele dikke vingers, maar ik krijg 'm bijna niet vastgedraaid...

Simpele truc: leg de body op haar rug een een hij draait vlot en soepel vast.
Ben je op de ALV? Mag je het laten zien! :wink:

neen helaas
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do mar 08 2012 6:55 pm

Gobert schreef:Simpele truc: leg de body op haar rug een een hij draait vlot en soepel vast.
Ik kan nu natuurlijk heel platvloers hier humor (???) uit destilleren, maar kort gezegd moet eea toch gewoon tijdens het "werk", dus lopend enzo gedaan kunnen worden. OOK bij -19 en +30 EN met DIKKE en DUNNE vingers.
Willem.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do mar 08 2012 6:58 pm

wblink schreef:
Gobert schreef:Simpele truc: leg de body op haar rug en hij draait vlot en soepel vast.
Ik kan nu natuurlijk heel platvloers hier humor (???) uit destilleren, maar kort gezegd moet eea toch gewoon tijdens het "werk", dus lopend enzo gedaan kunnen worden. OOK bij -19 en +30 EN met DIKKE en DUNNE vingers.

Ik heb het niet geschreven met humor in gedachte, die ik overigens niet zie.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mei 11 2012 8:07 am

Kwam dit topic tegen.
Heb precies hetzelfde probleem, die schroefaansluiting zit gewoon op een onmogelijke plek, ik krijg m'n vingers er niet tussen om fatsoenlijk de steker vast/los te kunnen schroeven. Het is niet het objectief wat in de weg zit, maar net die opstaande rand van de body, waar de objectiefvatting achter zit. Vind het wel een ergonomische misser.

Probleem heb ik zowel met de Geomtr GPS module alsmede de ORIGINELE Nikon MC-36 afstandsbediening. Vraag me af of bij de D800 die connector net iets handiger gemonteerd is? Vind het lastig te zien op de vergelijkingsfoto's:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d ... tod700.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat betreft dat de originele Nikon GPS 'beter' zou zijn... Volkomen kul natuurlijk. Trouwens, Nikon kwam zelf pas jaaaaaren later met een GPS module. Ik gebruikte al een Geomtr op mijn D200, nog lang voordat er überhaupt sprake was van een Nikon GPS. (die trouwens best wel duur is en nog niet eens de kompasheading vastlegt)

Vond ook nog een interessante, europese (bestel) site waar je allerlei GPS modules naast elkaar kunt vergelijken:

http://www.gps-camera.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

iBub

Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Bericht door iBub » vr mei 11 2012 9:21 am

Bij mij is het bagger... Heb hem vastgedraaid, met veel moeite en de GPS aan de riem gezet. Nadeel is dat als je de GPS vergeet uit te zetten dat hij je accu leegslurpt

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 10:48 am

iBub schreef:Bij mij is het bagger... Heb hem vastgedraaid, met veel moeite en de GPS aan de riem gezet. Nadeel is dat als je de GPS vergeet uit te zetten dat hij je accu leegslurpt
Dat is niet anders als je 'm op de flitsschoen zet natuurlijk.

Ik zie dit trouwens niet als een oplossing voor mijn probleem. Ik heb de camera ondersteboven aan een Sunsniper hangen (over m'n schouder, hangend op m'n heup). Dan lijkt me zo'n bungelend ding niet handig... :roll:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr mei 11 2012 11:03 am

Als ik dat allemaal lees, ben ik blij dat ik voor deze gegaan ben: http://www.aokatec.com/Product.html" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mei 11 2012 11:07 am

Maar dan moet je weer TWEE 'dingen' meenemen. EN dat aokatec blokkie (en dat ziet er ook niet echt stabiel uit, zonder vergrendelingsring) EN een losse GPS ontvanger.

Ze zouden gewoon die constructie van die ronde connector anders moeten maken of beter bereikbaar. Of, nog beter, GPS module inbouwen in b.v. de body zelf of desnoods in een extra grip.

iBub

Bericht door iBub » vr mei 11 2012 11:12 am

CaptainHook schreef: Of, nog beter, GPS module inbouwen in b.v. de body zelf of desnoods in een extra grip.
Gekkie! :mrgreen:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mei 11 2012 11:19 am

Want als dat aoka blokkie op je body zit en je stoot er tegenaan (het steekt behoorlijk uit), what happens? Connector in body breekt af? :shock:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr mei 11 2012 11:26 am

De GPS stop je gewoon in je broekzak, borstzak of fototas, scheelt je weer gewicht, en geen storend ding op of aan je camera.

Het steekt niet meer of minder uit dan de stekker van de GPS die ik op de foto zie, dus het argument van breken is voor beide het zelfde.
Hij zit behoorlijk vast, maar mocht je bang zijn hem krijt te raken, dan zit er nog een oogje aan voor een lusje dus kan je hem aan je camera vast binden.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mei 11 2012 11:45 am

Ik doe het bijna nooit (een keer geprobeerd voor de fun), maar ik neem gewoon een los GSP apparaat mee, die zit in mijn jaszak, en zet de GPS data achteraf bij de foto. Wel zorgen dat de tijden op camera en GPS kloppen.
Spul waarmee je foto's maakt...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr mei 11 2012 11:58 am

Ja, dat gaat ook.

Tegenwoordig kan zelfs de meest gangbare software als bijvoorbeeld LR4 GPX files importeren.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”