Ik heb natuurlijk geen ervaring met een 'pro'-body, maar ben uiterst tevreden over de bediening van de AF bij de D7000. Je kan terwijl je door de zoeker blijft kijken snel en simpel alles instellen op de tast. Bij de D80/D90 is dat veel lastiger.Bob42 schreef:... maar ik vind dus wel dat de AF-bediening een stuk minder is. Ik heb inmiddels een paar tests gezien en ik blijk niet de enige te zijn die dat vindt. Op een D7000 vond ik het al knullig, op een camera van de klasse als die van de D800 vind ik het ronduit onbegrijpelijk.
POLL D7000
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: POLL D7000
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb er altijd 3 handen voor nodig met een zwaar objectief erop. Je moet een petieterig knopje ingedrukt houden, met je andere hand aan het instelwiel draaien en ondertussen ook nog een paar kilo aan camera + 300 mm zien vast te houden. Bij de D300s hoefde ik alleen een schakelaartje om te zetten en klaar!Amateurt schreef:Ik heb natuurlijk geen ervaring met een 'pro'-body, maar ben uiterst tevreden over de bediening van de AF bij de D7000. Je kan terwijl je door de zoeker blijft kijken snel en simpel alles instellen op de tast. Bij de D80/D90 is dat veel lastiger.Bob42 schreef:... maar ik vind dus wel dat de AF-bediening een stuk minder is. Ik heb inmiddels een paar tests gezien en ik blijk niet de enige te zijn die dat vindt. Op een D7000 vond ik het al knullig, op een camera van de klasse als die van de D800 vind ik het ronduit onbegrijpelijk.
- MauritsD
- Clublid
Maar dat knopje wat je om moet zetten voor C/S/M zit toch op dezelfde plek? en beide duurt denk ik een fractie van een seconde?Bob42 schreef:Ik heb er altijd 3 handen voor nodig met een zwaar objectief erop. Je moet een petieterig knopje ingedrukt houden, met je andere hand aan het instelwiel draaien en ondertussen ook nog een paar kilo aan camera + 300 mm zien vast te houden. Bij de D300s hoefde ik alleen een schakelaartje om te zetten en klaar!
-
- Forumlid
Dpreview zegt er dit over:Amateurt schreef:Maar dat knopje wat je om moet zetten voor C/S/M zit toch op dezelfde plek? en beide duurt denk ik een fractie van een seconde?Bob42 schreef:Ik heb er altijd 3 handen voor nodig met een zwaar objectief erop. Je moet een petieterig knopje ingedrukt houden, met je andere hand aan het instelwiel draaien en ondertussen ook nog een paar kilo aan camera + 300 mm zien vast te houden. Bij de D300s hoefde ik alleen een schakelaartje om te zetten en klaar!
we can't help but miss the D700's ease of switching between AF-S and AF-C modes and all their permutations. The D800's 'unified' approach, even after you get used to it, requires more steps and depending on what you're trying to do, can make swapping between modes more time-consuming than it needs to be.
Dit gaat dus over de D800 en hetzelfde systeem dat op de D7000 zit. En daar ben ik het dus volledig mee eens. Ik erger me er elke keer weer aan.
Ken Rockwell heeft er een nog veel uitgesprokener mening over:
Lacks an AFS-AFC-M switch; it simply has an AF-M switch, and you have to jack with AFC and AFS settings with two hands by holding the AF mode button (where the AFS-AFC-M switch used to be) and spinning a dial while watching a screen to set it.
Lacks the AF Area mode lever of previous Nikons, so no longer can we swap among single-point, all-point or other AF-area modes unless we stop what we're doing and jack with it with two hands to hold a button and spin a dial while watching an LCD. Big stinky pile of poo!
- MauritsD
- Clublid
Ken schrijft er bij de D800 negatief over en bij de D7000 positiefBob42 schreef:Ken Rockwell heeft er een nog veel uitgesprokener mening over!

Tja, dat is Ken...
Maar het zal zeker een kwestie van smaak/voorkeur zijn. Voor de een is het een vooruitgang voor de ander nietPress the AF/M button, and now the front dial controls AF Area Modes (all, some, 3D, etc.), and the rear dial selects AF-S, AF-C and AF-A modes.
Even better than every other Nikon, the viewfinder displays what you're doing as you set it, so you can see all of this without taking your eye from the finder. Whoo hoo! Honestly, even on my D3, F6 and other pro cameras, I tend to forget which position is AF-S or AF-C, so I can't set them by feel as I can now with the D7000.
The bad news about this control is that you now need to use both hands at the same time to set shot-to-shot AF point modes. I prefer the dedicated lever of other Nikons to select ALL-SOME-ONE for the AF Points because I can do it solidly with one hand.

-
- Forumlid
Als je een D7000 vergelijkt met een D80 zal het wel een voouitgang zijn. En dat zal Ken bedoeld hebben. Als je een D300/700 gewend bent is het een achteruitgang. Op de D800 had het (dus) nmm niet mogen zitten, want dat is toch meer een pro body! Voor mij is het een dagelijkse ergernis, want ik moet steeds overschakelen van vliegende naar stilzittende vogels en andersom en dus sta ik steeds te hannesen.Amateurt schreef:Ken schrijft er bij de D800 negatief over en bij de D7000 positiefBob42 schreef:Ken Rockwell heeft er een nog veel uitgesprokener mening over!![]()
Tja, dat is Ken...
Maar het zal zeker een kwestie van smaak/voorkeur zijn. Voor de een is het een vooruitgang voor de ander nietPress the AF/M button, and now the front dial controls AF Area Modes (all, some, 3D, etc.), and the rear dial selects AF-S, AF-C and AF-A modes.
Even better than every other Nikon, the viewfinder displays what you're doing as you set it, so you can see all of this without taking your eye from the finder. Whoo hoo! Honestly, even on my D3, F6 and other pro cameras, I tend to forget which position is AF-S or AF-C, so I can't set them by feel as I can now with the D7000.
The bad news about this control is that you now need to use both hands at the same time to set shot-to-shot AF point modes. I prefer the dedicated lever of other Nikons to select ALL-SOME-ONE for the AF Points because I can do it solidly with one hand.
Laatst gewijzigd door Bob42 op vr mei 11 2012 12:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Volgens mij zegt hij hier toch alleen maar iets positiefs over het feit dat het door de zoeker goed te zien is wat je doet. In de laatste regel zegt hij dat het niet zo handig is.
- MauritsD
- Clublid
Nee hij vind het kiezen van AF-C / AF-S fijn en het kiezen van de AF-veldstand niet fijniAppleToo schreef:Volgens mij zegt hij hier toch alleen maar iets positiefs over het feit dat het door de zoeker goed te zien is wat je doet. In de laatste regel zegt hij dat het niet zo handig is.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik heb mijn D7000 nu een paar weken en heb er flink mee gefotografeerd. Ik heb 'tevreden' gestemd omdat ik 'zeer tevreden' wil reserveren voor uitzonderlijke ervaringen. Wellicht dat ik na de zomer daarop uitkom. Vooralsnog ben ik er erg blij mee (i.c.m. de 17-55).
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).
Ik ben zéér tevreden over mijn d7000.
Laatst een tamron 35-105 2.8 gekocht aan een spotprijs, wegens geen goed objectief, ewel ik heb daarmee heel scherpe foto's.
Fotograferen met de Nikon ai-s 105mm 2.5 is een plezier om die mooie scherpe foto's te zien verschijnen.
Vroeger had ik een Sony a700, en ben overgestapt naar nikon en had in het beginne meer goesting om terug een tweedehandse a700 aan te schaffen en mijn d7000 te verkopen maar dat iidee is nu gelukkig verleden tijd.
Laatst een tamron 35-105 2.8 gekocht aan een spotprijs, wegens geen goed objectief, ewel ik heb daarmee heel scherpe foto's.
Fotograferen met de Nikon ai-s 105mm 2.5 is een plezier om die mooie scherpe foto's te zien verschijnen.
Vroeger had ik een Sony a700, en ben overgestapt naar nikon en had in het beginne meer goesting om terug een tweedehandse a700 aan te schaffen en mijn d7000 te verkopen maar dat iidee is nu gelukkig verleden tijd.
ook tevreden van de d7000
maar nóg niet zeer tevreden.
De reden is omdat ik moeite lijk te hebben met de scherpte.
Camera kan rag scherp schieten mits de lens optimaal is afgesteld op de body.
Hier dus ook moeite mee,(verschil tussen front/back/in focus is zeer klein op grote diafragma(1.8) maar na aanschaf van de spyder lenscal is het leven een stuk makkelijker geworden en wellicht word ook ik nog een keer een zeer tevreden gebruiker.
maar nóg niet zeer tevreden.
De reden is omdat ik moeite lijk te hebben met de scherpte.
Camera kan rag scherp schieten mits de lens optimaal is afgesteld op de body.
Hier dus ook moeite mee,(verschil tussen front/back/in focus is zeer klein op grote diafragma(1.8) maar na aanschaf van de spyder lenscal is het leven een stuk makkelijker geworden en wellicht word ook ik nog een keer een zeer tevreden gebruiker.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
het is wel erg vreemd dat er zo veel mensen eigenaren problemen hebben met de D7000.
de D7000 is de onbetwiste nikon camera kampioen op dit forum als het op reaktie(s) en raadplegen, en klachten gaat
in totaal meer dan 20.000 raadplegingen en hel veel reakties als je de diverse lijntjes opteld.
en uiteindelijk lijken de eigenaren in meederheid tevreden.
en licht het aan de kennis van de fotograaf, het objectief of de omstandig heid.
zo of en toe kom je ze wel tegen bezitters die terug gaan naar een D90, of de af van de D7000 bagger noemen.
D7000 eignaren zijn overwegend vergeevings gezind, en naast de af heef de D7000 waarschijnlijk heel goede kwaliteiten
de D7000 is de onbetwiste nikon camera kampioen op dit forum als het op reaktie(s) en raadplegen, en klachten gaat
in totaal meer dan 20.000 raadplegingen en hel veel reakties als je de diverse lijntjes opteld.
en uiteindelijk lijken de eigenaren in meederheid tevreden.
en licht het aan de kennis van de fotograaf, het objectief of de omstandig heid.
zo of en toe kom je ze wel tegen bezitters die terug gaan naar een D90, of de af van de D7000 bagger noemen.
D7000 eignaren zijn overwegend vergeevings gezind, en naast de af heef de D7000 waarschijnlijk heel goede kwaliteiten

- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
De D7000 is een camera van extremen: heeft pretstanden, waardoor soms iemand kan denken dat je ermee kan fotograferen als met een compactje: richten en afdrukken maar.
Maar de kwaliteit van de sensor en het aantal AF-punten vraagt toch meer om een gedegen fotografische kennis en kent bovendien een leercurve. Deze combinatie van eigenschappen zorgt enerzijds voor veel vragen en klachten en anderzijds voor veel tevreden gebruikers.
Waarbij een heel aantal tevreden gebruikers eerst ook vragen hadden.....
Ik ben even nieuwsgierig hoor, Breimer, vanwaar deze hernieuwde belangstelling voor dit draadje?
Maar de kwaliteit van de sensor en het aantal AF-punten vraagt toch meer om een gedegen fotografische kennis en kent bovendien een leercurve. Deze combinatie van eigenschappen zorgt enerzijds voor veel vragen en klachten en anderzijds voor veel tevreden gebruikers.
Waarbij een heel aantal tevreden gebruikers eerst ook vragen hadden.....
Ik ben even nieuwsgierig hoor, Breimer, vanwaar deze hernieuwde belangstelling voor dit draadje?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Sinds deze week interesse in de D7000 ( nu een D90 ) maar dit draadje doet me toch weer twijfelen...
Ik zou niet al te lang twijfelen (zonde van je tijd
) het is namelijk een prima camera.