Juiste lens portfoliofotografie met kleine scherptediepte

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Rianne87

Juiste lens portfoliofotografie met kleine scherptediepte

Bericht door Rianne87 » vr mei 11 2012 12:52 pm

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar het juiste objectief voor portfoliofotografie (brochures, visitekaartjes, flyers etc).
Hierbij is het de bedoeling dat er een kleine scherptediepte inzit, waarbij de voor- en achtergrond wazig zijn en het midden scherp.
De camera die ik gebruik is een Nikon D3100. Mijn objectieven 18-55 en 55-200 voldoen hiervoor beiden niet, maar wat kan ik als keuze overwegen?

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Juiste lens portfoliofotografie met kleine scherptediept

Bericht door Hasselbox » vr mei 11 2012 1:07 pm

Nikor 50mmf/1,4.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr mei 11 2012 1:28 pm

Rianne87 schreef:Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar het juiste objectief voor portfoliofotografie (brochures, visitekaartjes, flyers etc).
Hierbij is het de bedoeling dat er een kleine scherptediepte inzit, waarbij de voor- en achtergrond wazig zijn en het midden scherp.
De camera die ik gebruik is een Nikon D3100. Mijn objectieven 18-55 en 55-200 voldoen hiervoor beiden niet, maar wat kan ik als keuze overwegen?
Misschien kan je aangeven wat je wil fotograferen.

Met een 55-200 kan je perfect voor- en achtergrond wazig krijgen, maar het hangt allemaal af van de afstand tot je onderwerp, en de afstanden tussen je onderwerp en voor en achtergrond.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr mei 11 2012 1:29 pm

Ik zou voor een 50mm f/1.8G gaan, anders naar een goede fotozaak gaan waar je diverse objectieven kan uitproberen. Kan je zelf ervaren wat voor jou het prettigste werkt. Succes met je keuze.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 2:16 pm

Je kan zelfs denken aan een AFS 85mm f1.8G, om meer richting een macro-objectief, waar ook genoeg in keus is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 11 2012 4:32 pm

1,4/50mm G

Als je er niet tegenop ziet om met de hand scherp te stellen en in M de belichting te regelen: 1,2/50mm AIS.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 11 2012 5:11 pm

emdeklerk schreef:1,4/50mm G
De 1.8 versie hiervan is een stuk goedkoper en doet 93,17% van deze versie ook doet... en is zelfs wat scherper. Niet dat de andere onscherp is hoor, verre van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”