Foto's afdrukken op 10x15 problematiek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Robin

Foto's afdrukken op 10x15 problematiek

Bericht door Robin » za aug 04 2007 1:22 pm

Hallo,

net foto's opgehaald bij de Hema en zie dat ze rondom behoorlijk wat weg hebben gesnoept, waardoor sommige foto's ronduit waardeloos zijn geworden. En dit snap ik dus niet.

Ik schiet foto's van 3000x2000, dit komt overeen met 4x6 landscape ratio en zou toch perfect moeten zijn voor een 10x15 afdruk ?? :?

Blijkbaar heb ik het helemaal verkeerd anders had ik hier niet gepost, dus wie kan het mij uitleggen >

Weet dat de Hema hier advies overgeeft, maar die begrijp ik ook niet. Waarom zou ik voor een 10x15 een pixelverhouding van 1024x768 aan leveren. Dat is toch juist een 3x4 ratio die beter zou passen bij 11,4 x 15 ??

Wat zie ik hier nu over het hoofd en welk formaat moet ik dan wel laten afdrukken zonder mijn foto's te croppen of te resizen ??

Welke pixelverhouding bij welk foto formaat?
De kwaliteit van uw afdrukken wordt bepaald door de resolutie van uw digitale camera. Hoe meer pixels ( 1 miljoen megapixel = 1 miljoen pixels) uw camera vastlegt, hoe gedetailleerder en scherper uw foto wordt. Stel daarom altijd uw camera in op de hoogst mogelijke resolutie ( bijvoorbeeld 1600 x 1200 in plaats van 800 x 600)
Formaat Aanbevolen resolutie
9 x 13 cm 640 x 480
10 x 15 cm 1024 x 768
11,4 x 15 cm 1024 x 768
13 x 19 cm 1024 x 768
20 x 30 cm 1600 x 1200

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za aug 04 2007 1:51 pm

@ robin

K@$ man ik leef met je mee , tja hema ik laat het messtal door het Kruidvat doen, maar blokker schijnt goed en goedkoop te zijn.
zit zelf ook niet te wachten mijn slechts 883 fotot's van 8 dagen kreta te laten vern*&$k#* door een Heel Even Met Afkinppen te laten doen 8(

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Selphy printertje al eens geprobeerd...

Bericht door EelcoD7100 » za aug 04 2007 5:17 pm

Eeh, er is toch een produkt van C#n#n :oops: :oops: :oops: :oops: , wat ons erg goed bevalt, het fotoprintertje selphy 720 we drukken niet zo vaak wat op 10 bij 15 af, en als er dan eens wat ff gauw geprint moet worden...
Helemaal top..

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za aug 04 2007 5:47 pm

Als jouw foto's de beeldverhouding 3:2 hebben (3000x2000) dan zou een beetje fatsoenlijke fotozaak dat ook perfect moeten afdrukken op 15x10cm.
Je moet wel incalculeren dat je soms 1 of 2mm fout kan zitten en dit er af gesneden is maar ik neem aan dat er bij jouw 5 a 10mm verschoven is cq. afgesneden.

Het cursief gedrukte verhaaltje klopt ook niet echt...(hoop niet dat dit op de HEMA site staat...?)
1600x1200 voor 30x20cm...dan gaat men niet uit van 300dpi! :cry:

Als jij zeker weet dat jouw aangeleverde foto's de verhouding 3:2 hebben en je hebt aangegeven dat je ze op 15x10 afgdrukt wilde hebben dan zou ik eens terug gaan naar HEMA. Onacceptabel.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Marco

Bericht door Marco » za aug 04 2007 5:59 pm

Ik herinner me een posting van REMOSS die top afdrukken op formaat 75x50 had laten afdrukken bij AH. Vraag me nu af hoe zij omgaan met het 15x10 formaat. Hoop dat REMOSS dit topic leest.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 04 2007 7:20 pm

Marco Handgraaf schreef:Ik herinner me een posting van REMOSS die top afdrukken op formaat 75x50 had laten afdrukken bij AH. Vraag me nu af hoe zij omgaan met het 15x10 formaat. Hoop dat REMOSS dit topic leest.
Dat was niet bij de HEMA maar bij Albert Heijn. Ik heb dat zelf ook laten doen en het resultaat was werkelijk fantastisch.

Als jouw bestanden de goede verhouding hebben moeten ze op 10x15 afgedrukt kunnen worden. 3000 x 2000 is 3:2. Ik zou hier dus geen genoegen mee nemen en teruggaan.

Omdat ik over het algemeen niet zulke goede berichten hoor van de HEMA fotoservice heb ik daar dus nog nooit mijn foto's laten afdrukken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Robin

Bericht door Robin » za aug 04 2007 7:41 pm

SwederD70 schreef:Als jouw foto's de beeldverhouding 3:2 hebben (3000x2000) dan zou een beetje fatsoenlijke fotozaak dat ook perfect moeten afdrukken op 15x10cm..
Riemke schreef:Als jouw bestanden de goede verhouding hebben moeten ze op 10x15 afgedrukt kunnen worden. 3000 x 2000 is 3:2. Ik zou hier dus geen genoegen mee nemen en teruggaan
Bedankt voor de bevestiging, begon toch echt even aan me zelf te twijfelen. Ik ga zeker om opheldering vragen en laat het antwoord wel weten. Zal wel een email worden, weet niet of ze me in de winkel zelf gaan begrijpen :twisted:
SwederD70 schreef:Je moet wel incalculeren dat je soms 1 of 2mm fout kan zitten en dit er af gesneden is maar ik neem aan dat er bij jouw 5 a 10mm verschoven is cq. afgesneden
Had toevallig 2 foto's met een zelfgemaakt border met tekst, dus kan precies zeggen wat er af is gesnoept. Van de onderkant (25 pixel border) is meer dan de helft weg. Dus zo'n 3 mm. Van de bovenkant zo'n 4mm en het zelfde verhaal voor de zijkanten.
SwederD70 schreef: Het cursief gedrukte verhaaltje klopt ook niet echt...(hoop niet dat dit op de HEMA site staat...?)
Yep dit heb ik letterlijk uit de faq gehaald. Zal dit ook gelijk even aan kaarten in mijn klachten e-mail.

Druk al jaren af bij de Hema en ben altijd tevreden geweest met de kwaliteit. MAar de foto's gingen ook altijd rechtstreeks van de camera richting hema en dit is me dus gewoon nog nooit opgevallen. Nu ik in NEF schiet en de foto's eerst bewerk, viel het me gelijk op wat er mis was toen ik ze terug kreeg.

Qua kleur en scherpte vind ik het een prima product verder.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 04 2007 8:35 pm

Was je bestand 3000 x 2000 inclusief border Robin?
Dat zou dus betekenen dat je het fotobestand gecropt hebt. Als je de border om het origineel hebt gemaakt, kan het wel kloppen dat er versneden is. Je verhouding was met die border erbij misschien geen 3:2 meer? Dat is de enige verklaring die ik kan geven voor die bijgesneden foto's.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”