Yongnuo RF-603/N

Discussies over flitsers
Goodje

Re: Yongnuo RF-603/N

Bericht door Goodje » za mei 12 2012 10:45 am

Je kan weinig fout doen met de Metz is maar 1 van de vijf knopjes SL,

http://www.google.nl/search?q=metz+44+a ... 24&bih=672" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorry kan via de iPad zo snel geen foto er bij zetten dus ff link met de knoppen van de Metz44af-1

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 12 2012 12:48 pm

Ik zie daar op een van die plaatjes "M" van manueel. Heb je die ingesteld als je de slave functie aan hebt gezet?
Bij instelling op TTL, werkt het wellicht niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Goodje

Bericht door Goodje » za mei 12 2012 5:15 pm

Léon Obers schreef:Ik zie daar op een van die plaatjes "M" van manueel. Heb je die ingesteld als je de slave functie aan hebt gezet?
Bij instelling op TTL, werkt het wellicht niet.
Als je de vijf knoppen bekijkt is de middelste om de flitser aan te zetten het groene knopje is om hem te laten flitsen de knoppen TTL, M en SL kunnen niet gelijk ingesteld zijn als je op TTL drukt ligt die op en M als je die indrukt dus M en SL gaan niet tegelijk aan. Als je M indrukt gaat die op 1/1 staan bij nogmaals drukken op M gaat die naar 1/2 enz. Tot 1/64, bij SL zie je aan de voorkant een roodlicht gaan knipperen maar hij flits niet mee op het kleinen flitsertje van de camera. Denk dat die alleen door infrarood kan worden aangestuurd en niet door de kleine flitser van de camera? :ugeek:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 12 2012 6:25 pm

Ik heb even de gebruiksaanwijzing van de flitser bij Metz van de website gedownload.
De zogenaamde slave functie (SL) werkt specifiek volgens het Nikon ‘Advanced Wireless Lighting’ systeem. Dus als een ingebouwde flitser in de camera ingesteld staat in de commander mode zou de Metz worden aangestuurd. Dat is echter de enige manier hoe die Metz flitser als slave werkt. Erg jammer, want je D3100 heeft die functies niet.

Zowel je camera als je flitser hebben feitelijk net te weinig functies om op een simpele manier met elkaar te kunnen werken.
Eigenlijk zijn de functies op zichzelf niet weinig. Maar het is zodanig op een "automatische" en simplistische wijze van gebruik afgestemd, dat feitelijk de meest basale en logische functies die je zou verwachten daar in het gebruik niet wordt voorzien. Ook de D3100 camera lijkt hierin niet aan die simpele basiseisen te kunnen voldoen. In de gebruiksaanwijzing van de D3100 heb ik geen informatie kunnen vinden dat de ingebouwde flitser manueel ingesteld kan worden.

Met die beperkingen, lijkt het er in dit geval op dat je minimaal een Yongnuo RF-603/N triggerset of vergelijkbaar zou moeten aanschaffen om een werkende externe Metz flitser draadloos aan de gang te krijgen. De Metz flitser zou je dan alleen in de manuele mode kunnen gebruiken.

Je had het over twee flitsers, één links één rechts. Wat voor type en merk is je andere flitser?
Misschien biedt dat nog mogelijkheden.

Goodje

Bericht door Goodje » za mei 12 2012 6:49 pm

Nee Leon ik heb maar 1 flitser!
Ik denk dat ik het maar moet vergeten gaat op een simpelle goedkope manier niet lukken :ugeek:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 12 2012 7:27 pm

Nou ja, het is in ieder geval uitvoerig uitgezocht. :wink:

Het is misschien nog een optie om zonder haast goedkoper zo'n Yongnuo RF-603/N triggerset via Ebay te betrekken. Buiten de mogelijkheid van het aansturen van een flitser kun je de triggerset ook gebruiken als draadloze ontspanner voor de camera. Dus je kunt op afstand je camera afdrukken. Ik weet niet of je iets met macro doet en trillingen wilt vermijden. Maar daar is dat triggersetje dus ook een prima ding om te kunnen gebruiken.

Goodje

Bericht door Goodje » za mei 12 2012 9:25 pm

Leon, bedank voor je antwoorden en het uitzoekwerk, heb geen macro lens alleen macro voorzetlenzen en daar doe ik niet echt veel mee, en heb al een draad ontspanner uit het mooie China! :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”