Kleuren, kleuren?!?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

Kleuren, kleuren?!?

Bericht door CaptainHook » za mei 12 2012 9:33 pm

Ja, ik heb sinds m'n vorige vragen over kleurprofielen en allerhande instellingen in allerlei software heel veel bijgelezen en uitgezocht en toch kom ik er niet uit... :(

Ik doe blijkbaar iets verkeerds of ik snap het nog steeds niet. :oops:
Heb inmiddels de camera maar op sRGB gezet ipv AdobeRGB (overigens schiet ik alles in RAW/NEF). Vervolgens heb ik ook nog maar eens de laatste (trial) versie van Capture NX2 geïnstalleerd (om uit te sluiten dat het aan ViewNX2 zou liggen). Ook de videodrivers opnieuw geïnstalleerd. Alle monitor(kleuren) profielen verwijderd en m'n monitoren opnieuw gecalibreerd (maar dat maakt nauwelijks verschil, die afwijking is minimaal).

Wat is nu het geval? Vooral met felle kleuren zoals fel groen of fel rood gaat het mis.
De preview (thumbnails) in ViewNX2 zien er goed uit, MITS de optie is aangevinkt dat op de thumbnails color management moet worden toegepast. Laat ik die optie uit, dan is de thumbnail binnen ViewNX veels te fel van kleur (maar de properties staat keurig dat het sRGB is), maar op het view scherm van ViewNX2 ziet het er weer wel goed uit. Staat de color management optie binnen ViewNX2 wel aan, dan zien zowel de thumbnails als de grote weergave er gelijkwaardig en goed uit.
Maar save/convert ik dan het bestand als JPG (ook als TIFF gaat het fout), al dan niet met de optie convert to sRGB aangevinkt, dan is het uiteindelijk output bestand weer veels te fel van kleur. Zowel getoond in de Windows Explorer alsmede in de Internet Explorer (of een andere browser), terwijl volgens de EXIF viewer er wel een enbedded sRGB profiel is meegesaved.
Hetzelfde geldt voor PS CS4. Als ik het bestand met de optie Save for Web, bewaar en expliciet voor sRGB kies, dan nog is het veels te fel van kleur. Ondanks dat het in het venster van Photoshop zelf, er prima uitziet (met de juiste kleurstelling).

Toen heb ik Capture NX2 geïnstalleer, en daarmee heb ik precies hetzelfde probleem... :shock:
zie deze screemdump:
http://www.chasa-imago.nl/nikon/kleurprobleem2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Je ziet het venster/folder browser van NX2, met daarbij de felgroene en felgele buizen (veels te fel van kleur). Daarnaast (ook een window van NX2) zie je diezelfde groene en gele buis WEL met de correcte kleurstelling!? Notabene BINNEN één en hetzelfde programma? Hoe kan dat? Want er is in NX2 geen optie om al dan niet color management toe te passen op de thumbnails. En/of waarom tonen de thumbnails deze felle kleuren?
En daaronder zie je nog een venster van Windows Explorer en daar is ook weer duidelijk te zien dat de kleuren veels te saturated zijn.

Wie kan hier wijsheid in verschaffen? Waar moet ik dit nou zoeken?
Hoe ik ook instellingen verander, ik zie eigenlijk geen oplossing van dit probleem, m.a.w. hoe krijg ik het voor elkaar dat die kleuren gewoon hetzelfde blijven?

Ik snap er echt niks meer van, hoe meer ik er in duik, hoe vager het wordt. :?

BTW: het zijn beelden die nog onbewerkt zijn en zo rechtstreeks uit de body komen.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kleuren, kleuren?!?

Bericht door Hasselbox » zo mei 13 2012 12:02 am

Kan het niet zijn dat het niets met de monitor te maken heeft maar meer met de camera profielen?
Ik bedoel daarmee de instellingen zoals Portret, Landschap, Vivid enz. Probeer daar eens een andere stand.
Gr H.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo mei 13 2012 2:29 am

Vergeet windows explorer. Die is niet in staat kleuren correct weet te geven.

Firefox, Chrome en IE kunnen het wel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 13 2012 8:29 am

IE afhankelijk van de versie en Chrome volgens mij ook niet. De enige browsers die kleurmanagement ondersteunen zijn zover ik weet Firefox en op Apple Safari.
Bij Firefox gebruik ik wel een grafische plugin: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... nt/?src=ss" onclick="window.open(this.href);return false;
om de kleurmanagement settings makkelijker te kunnen instellen. Alleen ICC versie 2 profielen worden ondersteund (de meeste profielen bestaan uit die versie zoals sRGB en AdobeRGB).

Hier een hulpmiddel om te kijken welke kleurprofielen ondersteund worden: http://www.color.org/version4html.xalter" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een, erg makkelijk: http://gearoracle.com/tools/web-browser ... ment-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook een met erg duidelijke voorbeelden: http://the-handleys.net/photography/art ... wsing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder: http://www.gballard.net/psd/go_live_pag ... files.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 13 2012 8:50 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 8:42 am

Ik doe volgens mij iets verkeerd, maar wat? :oops:

Het gaat hier over NEF/RAW images, m.a.w. niks geen instellingen als Vivid, Landscape of Portrait gedaan. Die kun je idd wel instellen en dan verandert er ook wel wat, maar niet zo extreem.
En ja, ik WEET dat Windows Explorer en IE geen kleurmanagement hebben, maar hoe creëer ik dan een JPG (van mijn oorspronkelijke NEF file) die een juiste kleurpresentatie heeft?

Puur, files zo uit de camera, getoond in ViewNX2, CaptureNX, Fotosoep, ja zelfs Lightroom 4.

Want HOE krijg ik dan een JPG als resulterend bestand waar de kleuren WEL goed van zijn? Welke workflow moet ik dan volgen?

ps: ik zag laatst op dit forum die fotoseries van Koninginnedag en toen dacht ik ook bij menige foto (van mezelf EN van anderen), die zijn veeeeels te oranje... :?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 8:46 am

Maar zien jullie het probleem in de voorbeeld screendump?

http://www.chasa-imago.nl/nikon/kleurprobleem2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 8:54 am

Léon Obers schreef: Hier een hulpmiddel om te kijken welke kleurprofielen ondersteund worden: http://www.color.org/version4html.xalter" onclick="window.open(this.href);return false;
Getest (had ik in een eerder stadium al gedaan).
Volgens die test toont mijn IE9 dit (eerste) beeld zoals het hoort. M.a.w. "My system supports these ICC version 4 and version 2 profiles"
So far, so good, zou je zeggen...

En met Chrome getest, die doet het NIET goed! Die geeft het derde beeld. "My system does noet support these ICC profiles"
Dus die moet ik niet gebruiken, maar dat doe ik ook niet.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 9:29 am

En deze pagina:
http://gearoracle.com/tools/web-browser ... ment-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
zojuist ook succesvol getest.
Alles wordt hier OK getoond. M.a.w. dat is goed, toch?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 13 2012 9:33 am

CaptainHook schreef:Maar zien jullie het probleem in de voorbeeld screendump?

Ik weet niet hoe die onderdelen er werkelijk uit zouden moeten zien.

De plaatjes bovenaan in het scherm links van Capture NX2 te fel.
De plaatjes rechts waarvan jij aangeeft "normaal" in ViewNX2, lijken mij te flets, met name dat oranje lijkt nergens op, ook dat geel niet.
De plaatjes in je IE-scherm lijken mij het meest correct (minder fel als in Capture NX2).

Maar ja, het is de vraag of een screendump wel correct de kleuren weergeeft.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 13 2012 9:36 am

CaptainHook schreef:En deze pagina:
http://gearoracle.com/tools/web-browser ... ment-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
zojuist ook succesvol getest.
Alles wordt hier OK getoond. M.a.w. dat is goed, toch?
Dan is je browser in ieder geval OK. Maar het zegt verder niks over de instellingen van Capture en View NX2 en de conversies die je daar doet.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 9:36 am

Léon Obers schreef: ...
Maar ja, het is de vraag of een screendump wel correct de kleuren weergeeft.
Tuurlijk, dat is ook een issue.

Maar je ziet duidelijk verschillen, toch?
En hoe kan het dat binnen een en het zelfde programma (zowel ViewNX als CaptureNX) de kleurweergave verschilt? En nee, er zijn nog geen bewerkingen toegepast.

Het gaat gewoon fout, maar hoe/wat doe ik dan (niet goed) om dat te voorkomen? :? :? :? :?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 13 2012 9:39 am

CaptainHook schreef: En hoe kan het dat binnen een en het zelfde programma (zowel ViewNX als CaptureNX) de kleurweergave verschilt?
Dat is niet één programma, maar het zijn twee programma's. Het lijkt mij dat je daar bij kleurmanagement verkeerde keuzes hebt gemaakt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 9:42 am

Sorry. Ik bedoel:

Binnen ViewNX is de thumbnail kleurweergave anders dan het 'grote' bewerk window
Binnen CaptureNX is de thumbnail/browser kleurweergave anders dan een individueel geopend beeld.

ja, ik weet dat het twee verschillend progs zijn... (de ene gratis, de andere betaald)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 13 2012 9:45 am

Léon Obers schreef: Het lijkt mij dat je daar bij kleurmanagement verkeerde keuzes hebt gemaakt.
Ongetwijfeld. :oops:
Maar ik heb inmiddels alle opties aan/uit en allerlei combinaties wel gehad, maar wat ik ook doe, het komt niet goed... :(

En ja, door al dit speurwerk, begin je er steeds meer in te duiken en er van af te weten, maar zo hardnekkig als dit blijft voortmodderen, dat heb ik nog niet meegemaakt. En ik ben notabene zelf al >25 jaar werkzaam in de IT. :wink2: Daarom zit het me zo dwars dat ik er niet uit kom.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo mei 13 2012 10:56 am

Hallo goedemorgen
Heb hier een nef blijkt een tiff te zijn.
Afbeelding
Wat heb ik gedaan op geslagen en naar jpg geconverteerd in vnx2.
Er zijn al veel reaktie ga deze eens lezen.
Afbeelding
Hier de jpg en de nef in nx2 als iemand het antwoord weet is dit leon.
Heb er niets aan bewerkt.
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo mei 13 2012 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”