Goed alternatief voor PictureProject

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
JeN

Goed alternatief voor PictureProject

Bericht door JeN » za mei 12 2012 8:08 pm

Hallo,

Al heel wat jaren gebruik ik PictureProject op mijn Windows pc. Sinds kort ben ik overgestapt op een Mac, maar hierop werkt PP niet. Nu is dit ook al een oud programma en heb ik gezien dat Nikon het al flinke tijd niet meer update. Daarom ben ik op zoek naar een goed alternatief. Voor goede fotobewerking gebruik ik Photoshop CS5. Wat ik fijn vond aan PP is dat ik daar altijd eerst al mijn jpg bestanden in importeerde, er een automatische bewerking van alle foto's tegelijk aanzette en het dan weer exporteerde. Dan had ik mijn foto's in jpg met een snelle, vrij goede bewerking en van daaruit ging ik de foto's die ik echt mooi vond uitzoeken en dan het raw bestand in Photoshop bewerken. Nu heb ik verschillende programma's geprobeerd, waaronder Iphoto wat standaard op mn Mac staat, maar bij alle programma's mis ik de functie dat ik alle foto's in 1 keer automatisch kan bewerken.
Iemand een idee?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Goed alternatief voor PictureProject

Bericht door Jur » zo mei 13 2012 10:10 am

Welkom op dit forum.
Het actuele alternatief voor het inmiddels sterk verouderde PictureProject is ViewNX2. Dit gratis Nikon programma kan HIER worden gedowmload (zowel Windows als Mac versie).
Jur

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo mei 13 2012 10:40 am

In Photoshop kan je een 'conversie' actie aanmaken en die batchgewijs toepassen op geselecteerde beelden.
In Lightroom 4 zit dit ingebouwd en die heeft daarbij nog uitgebreide functies voor archiveren en 'taggen' van beelden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

JeN

Bericht door JeN » di mei 15 2012 9:56 pm

Bedankt voor het meedenken, maar beiden was niet wat ik bedoel. Voor nu heb ik het maar even opgegeven en heb ik alle foto's toch maar een snelle handmatige bewerking gegeven ipv automatisch allemaal in 1 keer. Mocht iemand toch een goed programma hiervoor weten... dan hoor ik het graag!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di mei 15 2012 10:24 pm

Beste JeN,

Ik heb toch even wat meer info nodig over je werkproces. Fotografeer je in JPEG en RAW tegelijk? Dat vermoed ik uit wat je schrijft over het bewerken van raw bestanden.
Wat zijn de automatische bewerkingen die je op alle bestanden zou willen uitvoeren? Kunnen die al niet in de camera worden ingesteld? En als je ze op de JPEG's uitvoert, worden ze toch niet in de raw's doorgevoerd?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 15 2012 10:48 pm

JeN schreef:Voor goede fotobewerking gebruik ik Photoshop CS5. Wat ik fijn vond aan PP is dat ik daar altijd eerst al mijn jpg bestanden in importeerde, er een automatische bewerking van alle foto's tegelijk aanzette en het dan weer exporteerde. Dan had ik mijn foto's in jpg met een snelle, vrij goede bewerking en van daaruit ging ik de foto's die ik echt mooi vond uitzoeken en dan het raw bestand in Photoshop bewerken.
In Photoshop CS5 heb je alle mogelijkheden om actions te maken om de meest uiteenlopende bewerkingen volledig te automatiseren op een volledig directory aan foto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 16 2012 11:15 am

JeN schreef:Bedankt voor het meedenken, maar beiden was niet wat ik bedoel. Voor nu heb ik het maar even opgegeven en heb ik alle foto's toch maar een snelle handmatige bewerking gegeven ipv automatisch allemaal in 1 keer. Mocht iemand toch een goed programma hiervoor weten... dan hoor ik het graag!
Wellicht bedoelde je de auto-retouch functie van PictureProject? Die functie zit inderdaad niet in ViewNX2, maar je kunt wel een serie foto's selecteren en daar in één keer een aantal bewerkingen (o.a. contrast, helderheid, verscherping, D-lighting) op toepassen.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”