Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Discussies over filters
Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door Erich Snijder » za mei 12 2012 4:36 pm

Beste mensen.

Ik ben laatst (samen met mijn vriendin) met de honden naar Kootwijkerzand geweest en heb daar dan ook foto's gemaakt.
Vind de foto's zeker geslaagd maar vond de kleur van de lucht niet helemaal lekker en veel te licht overkomen.
Aangezien ik zelf geen polarisatie filter heb ben ik dat filter in de nabewerking gaan doen doormiddel van het Nik Color Efex plugin.
Hierdoor vind ik de foto('s) veel beter geworden en de lucht kleur ook beter.
Gezien dit resultaat wil ik wel een polarisatiefilter aanschaffen maar benieuwd naar jullie mening hierover.

Onderstaand een 2-tal foto's die laten zien wat het effect is zonder filter (software matig) en een foto met de bewerking.

1. Foto zonder de bewerking.
Afbeelding

2. Foto met de bewerking.
Afbeelding

Nu is mijn vraag aan jullie.
Wie gebruiken er van jullie allemaal een polarisatie filter en onder welke omstandigheden gebruiken jullie die dan.
Met welke nadelen moet ik rekening houden (indien die er zijn).
Kan ik die ook in een studio opstelling gebruiken of is dat niet verstandig.

Indien jullie nog verdere toevoegingen hebben hoor ik die graag.

Groeten en dank.
Erich.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door pacha » za mei 12 2012 5:25 pm

Een polarisaytiefilter gebruik ik voornamelijk om reflecties te verminderen.
Het gaat dan in mijn geval, over lichtweerkaatsingen op het wateroppervlak.
Ik fotografeer al eens vissen aan het wateroppervlak, zonder polarisatiefilter is dit niet te doen.
Heb gemerkt dat de luchten ook veel mooier zijn, bij gebruik van een polarisatie filter.
Zo'n filter heeft zijn prijs, financieel valt het nogal mee,
maar je betaald elke keer een prijs in de vorm van verlies aan licht,
en deze prijs is niet gering, 1 tot 2 stops.
Voor de rest valt het mee, je krijgt er veel voor terug.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 12 2012 5:39 pm

Met geen enkel bewerkingsprogramma is een polarisatiefilter na te bootsen. Dat voorop gesteld.
Wat jij gedaan hebt is plaatselijk de verzadiging opschroeven, alsof je plaatselijk een (verlopend) grijsfilter hebt gebruikt.
Maar dat is in principe iets anders.

Voor informatie over polarisatiefilters kun je zelf even op dit forum zoeken.
Eén zoekactie op "polarisatiefilter" levert al bijna 800 items op.

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mei 14 2012 7:17 am

met polarisatiefilter:
Afbeelding

zonder
Afbeelding

(locatie: Het Depot, Wageningen)

Wat let je om m'n foto zonder filter, door je Nik Color Efex plugin te halen?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma mei 14 2012 7:29 am

Ik gebruik een polarisatie filter alleen als het echt niet anders kan, voornamelijk om schitteringen weg te halen.

Het grootste nadeel van een polarisatie filter vind ik, dat de scherpte flink achteruit gaat.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mei 14 2012 8:53 am

yzf1kr schreef:Het grootste nadeel van een polarisatie filter vind ik, dat de scherpte flink achteruit gaat.
Heeft dat iets te maken met de aanschafprijs? Zelf heb ik een Nikon CPL (oversized) gebruikt. Aanzienlijk ouder dan de actuele CPL II variatie, maar in optische kwaliteit kan ik het verschil niet zien.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 14 2012 8:59 am

Dat de scherpte zou verminderen heb ik ook nog nooit last van gehad met een circ. pola filter.

Moet zeggen dat ik wel altijd de good old messing vatting B+W gebruik of een Rodenstock.

Gebruik: vooral idd tegen schittering en bij landschappen om die (wolken)luchten er uit te laten springen. Wel oppassen met te veel breedbeklenzen, dan krijg je van die blauw schakeringen/verlopen in je luchten...
Dit effect wil je niet:
http://www.flickr.com/photos/secretsamba/2179131512/" onclick="window.open(this.href);return false;
(zomaar een voorbeeld)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma mei 14 2012 9:25 am

Hans Braakhuis schreef:
yzf1kr schreef:Het grootste nadeel van een polarisatie filter vind ik, dat de scherpte flink achteruit gaat.
Heeft dat iets te maken met de aanschafprijs? Zelf heb ik een Nikon CPL (oversized) gebruikt. Aanzienlijk ouder dan de actuele CPL II variatie, maar in optische kwaliteit kan ik het verschil niet zien.
Nee, dat heeft niets te maken met de aanschafprijs, een 77mm B+W KSM MRC is niet goedkoop te noemen.

Ik denk eerder met de scherpte van de lens en de pixeldichtheid van je sensor, op een D700 valt zo iets minder op dan bij een D300. En ik denk dat mensen met een D7000 of D800 helemaal het verschil zien tussen met en zonder CPL.

Ik zal vanavond eens een voorbeeld fototje maken.

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma mei 14 2012 10:21 am

Hans Braakhuis schreef:
Wat moet ik mij bij "oversized" voorstellen Hans?
Met vriendelijke groet,
Huub.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 14 2012 11:11 am

Piepenholleke schreef: Wat moet ik mij bij "oversized" voorstellen Hans?
Een maat groter dan de schroefmaat van een objectief.
Een Polafilter kan wat dik zijn, omdat twee glaasjes met het polariserende folie ertussen gebruikt worden. Bij een dik filter en gebruik van een groothoeklens heb je kans dat je tegen de randen van het filter kijkt (vignettering). Nikon Polafilter is de voorkant (met glas) groter dan de achterkant waar de schroefdraad zit. (Tenminste het model wat ik al zeker 25 jaar heb).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma mei 14 2012 12:19 pm

Léon Obers schreef:
Piepenholleke schreef: Wat moet ik mij bij "oversized" voorstellen Hans?
Een maat groter dan de schroefmaat van een objectief.
Een Polafilter kan wat dik zijn, omdat twee glaasjes met het polariserende folie ertussen gebruikt worden. Bij een dik filter en gebruik van een groothoeklens heb je kans dat je tegen de randen van het filter kijkt (vignettering). Nikon Polafilter is de voorkant (met glas) groter dan de achterkant waar de schroefdraad zit. (Tenminste het model wat ik al zeker 25 jaar heb).
Als ik het goed begrijp Leon is de overmaat alleen van toepassing op het filterglas en niet op de schroefdraad van het filter waardoor geen gebruik van verloopring noodzakelijk is. Deze blijft de afmetingen van de schoefdraad van het objectief houden? Zo ja, is dit dan bij de CLP II ondervangen door b.v. gebruik te maken van dunner glas en/of materiaal (metaal) van de filterring ?
Met vriendelijke groet,
Huub.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 14 2012 12:55 pm

Ik gebruik de pola alleen indien ik reflecties weg wil nemen (zoals uit de voorruit van een auto of een cockpit). Ik kan niet zeggen dat ik veel heb gemerkt van een verlies in scherpte (er is waarschijnlijk wel wat verlies vanwege de extra lagen glas, maar ik zag het niet terug). Verder neemt het ook wat licht weg (2 stops meen ik zo uit mijn hoofd).

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een kwalitatief goed Pol. Filter gebruik; Zo heeft B&W meerdere versies van pola-filters, met en zonder coating etc. Voorbeeldje van de range van 77mm pola filters: https://www.schneideroptics.com/filters ... ch_bw.aspx Ik gebruik zelf dus de duurdere versie met MRC coating etc.

Verder nog een tip als je lenzen hebt met verschillende filtermaten: Mocht je een pola-filter willen kopen, neem dan de grootste maat die je nodig hebt (of pak meteen 77mm als je later nog wilt upgraden, maar groter is duurder) en gebruik een step-up ring om het filter op kleinere lenzen te monteren. Dat scheelt op termijn een hoop geld. Dat je de zonnekap er niet op kunt zetten met een groter filter is met een pola m.i. geen argument, aangezien je het filter zelf moet kunnen roteren en dat kan meestal toch niet met de zonnekap erop.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 14 2012 1:18 pm

Piepenholleke schreef: Als ik het goed begrijp Leon is de overmaat alleen van toepassing op het filterglas en niet op de schroefdraad van het filter waardoor geen gebruik van verloopring noodzakelijk is........

........Zo ja, is dit dan bij de CLP II ondervangen
Een 52mm schroefdraad (de maat die ik heb van Nikon) wordt er niet groter mee. Dus als je lenzen hebt met een grotere diameter koop je beter een grotere maat, die in ieder geval op je grootste lens past. Plaatsing op kleinere maten doe je dan met verloopringen.

CLP staat wellicht voor een Circulair Polafilter. Maar dat is enkel een verschil qua werking als je het filter omdraait (achterstevoren) tegenover een lineair filter, niet qua glasafmetingen. Wat het verschil is tussen versie 1 en 2 is mij niet bekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 15 2012 7:14 am

Een C-PL1L gebruik je bijvoorbeeld in de objectieven met een schuiflaatje. Gebruik google om naar de afbeeldingen ervan te kijken.

Over de verschillen tussen het oudere oversized C-PL en het C-PL II van Nikon:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/21653" onclick="window.open(this.href);return false;

En anders http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mei 15 2012 7:48 am

Dit is een voorbeeld van hoe een circ. pola filter je tegenwerkt:
http://www.dpreview.com/galleries/30473 ... inkelkees3" onclick="window.open(this.href);return false;
door de groothoekopname krijg je bij de panorama-sweep aan een kant teveel polarisatie effect. :(
Aan de andere kant zorg het wel voor extreem contrastrijke luchten, zeker in de bergen.

Terwijl bij dit soort foto's:
http://www.dpreview.com/galleries/30473 ... ookingcow2" onclick="window.open(this.href);return false;
zorgt het, bij sombere weersomstandigheden, nog enigszins voor wat contrasten in de sombere wolken.

En soms draagt het bij aan het dramatisch effect: :wink:
http://www.dpreview.com/galleries/30473 ... anoramaclr" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Filters”