Dynamische AF-veldstand werkt niet
Dynamische AF-veldstand werkt niet
Hoi,
hopelijk kan iemand mij met een simpel antwoord uit mijn lijden verlossen.
De AF-veldstand kun je instellen op dynamisch waardoor je zelf kunt aangeven op welk deel van het kader scherpgesteld moet worden. Deze functie werkte bij mij en om onverklaarbare redenen nu niet meer. De knop is niet lam ofzo, hij werkt wel bij andere functies.
Rara wat is er aan de hand? Moet ik iets anders op on/off zetten?
Marieke
hopelijk kan iemand mij met een simpel antwoord uit mijn lijden verlossen.
De AF-veldstand kun je instellen op dynamisch waardoor je zelf kunt aangeven op welk deel van het kader scherpgesteld moet worden. Deze functie werkte bij mij en om onverklaarbare redenen nu niet meer. De knop is niet lam ofzo, hij werkt wel bij andere functies.
Rara wat is er aan de hand? Moet ik iets anders op on/off zetten?
Marieke
Hallo Marieke, welkom om dit forum. ZOals sommigen zeggen: ik zie dat dit je eerste post is, voor voorstellen is een ander deel van dit forum ingericht.
(mogelijk) antwoord op je vraag (ik neem aan dat je een D80 hebt): je hebt op de achterkant onder de ronde knop een schuifknop zitten met een 'L' erop (L van Lock). Deze knop kan die AF-veldstand vergrendelen. Als deze naar beneden geschoven is, zou dit verklaren waarom die veldselector niet werkt, maar bij andere functies wel...
Als dit geen goed antwoord is, heb ik in ieder geval je vraag niet begrepen
Succes!
Wouter
(mogelijk) antwoord op je vraag (ik neem aan dat je een D80 hebt): je hebt op de achterkant onder de ronde knop een schuifknop zitten met een 'L' erop (L van Lock). Deze knop kan die AF-veldstand vergrendelen. Als deze naar beneden geschoven is, zou dit verklaren waarom die veldselector niet werkt, maar bij andere functies wel...
Als dit geen goed antwoord is, heb ik in ieder geval je vraag niet begrepen

Succes!
Wouter
nikon d40 af-veldstand
Hee hallo,
heb mezelf net ingeschreven. Ik zal mijn probleem uitleggen. Ik heb een nikon d40. Als ik mijn camera in de PSA of M stand zet dan werken de lampjes voor dynamisch-veld en enkel-veld in de zoeker niet meer. Ik weet dus niet in welk veld ik scherpstel. Bij dichtbijzijnde onderwerp doen ze het wel.(in PSAof M). Bij de andere standen bv. automatisch ook. Ik snap er niks meer van.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... /icon9.gif
Nee ! Het hele menu al doorgeworsteld en het instructieboekje doorgelezen. Hopelijk heeft iemand een antwoord want ik fotografeer nogal eens in 1 van deze standen. Alvast bedankt.
----------------------------------
Nikon D40 + kitlens 18-55 mm/ 55-200
heb mezelf net ingeschreven. Ik zal mijn probleem uitleggen. Ik heb een nikon d40. Als ik mijn camera in de PSA of M stand zet dan werken de lampjes voor dynamisch-veld en enkel-veld in de zoeker niet meer. Ik weet dus niet in welk veld ik scherpstel. Bij dichtbijzijnde onderwerp doen ze het wel.(in PSAof M). Bij de andere standen bv. automatisch ook. Ik snap er niks meer van.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... /icon9.gif
Nee ! Het hele menu al doorgeworsteld en het instructieboekje doorgelezen. Hopelijk heeft iemand een antwoord want ik fotografeer nogal eens in 1 van deze standen. Alvast bedankt.
----------------------------------
Nikon D40 + kitlens 18-55 mm/ 55-200
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welkom
Hallo Marieke, van harte welkom op ons mooie forum en kijk je vragen zijn sneller beantwoord dan je ze heb kunnen stellen.
Fijne tijd hier toegewenst.
Groetjes George

Fijne tijd hier toegewenst.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welkom
Hallo Ron,
Ook jij welkom op ons forum.
Helaas heb ik geen D40 dus een antwoord weet ik zo niet, maar er zijn hier legio D40 bezitters en ik weet zeker dat die jou uit de brand proberen te helpen.
Groetjes George
Ook jij welkom op ons forum.
Helaas heb ik geen D40 dus een antwoord weet ik zo niet, maar er zijn hier legio D40 bezitters en ik weet zeker dat die jou uit de brand proberen te helpen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
nee, ik denk niet dat dat het is. Ik kan namelijk de velden helemaal niet selecteren. Normaal moet je met de pijltjes toetsen kunnen selecteren welk veld je wilt gebruiken, maar er gebeurd helemaal niks. Maar bij de automatische stand kan dat dus wel. Dat vind ik dus zo vreemd. Misschien een software probleem. Ik heb al gedacht dat opnieuw te installeren????????
Ik hoop dat iemand anders dit probleem ook heeft gehad. Afwachten dus maar, ik zit nog maar net 4 uren op het forum!!!!!
groeten uit Leeuwarden.
Ik hoop dat iemand anders dit probleem ook heeft gehad. Afwachten dus maar, ik zit nog maar net 4 uren op het forum!!!!!
groeten uit Leeuwarden.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bedankt voor je antwoord cookie, maar helaas geen resultaat. Ze doen het gewoon niet. Ik kan niet van veld veranderen. Ik kan de instelling dus wel doen, maar geen rode lampjes. Ik denk wel dat ie van veld veranderd maar in de zoeker zie ik dan dus niet welk veld ik gebruik. En het is niet zo dat ik camera niet snap. Hopelijk iemand anders met hetzelfde probleem??? Volgende week misschien maar eens met Nikon gaan bellen.
groetjes uit Leeuwarden.
groetjes uit Leeuwarden.
Ik heb de camera erbij gepakt, en bij mij zie je tijdens het instellen de af-velden ook niet oplichten, alleen links onderin de zoeker zie je als je op de pijltjes drukt de instelling veranderen. Hetzelfde geldt voor de lcd.
Het ingestelde af-veld in de zoeker zelf licht alleen op tijdens scherpstellen, dus half indrukken van de ontspanknop.
In de autostand (groen) kan ik juist geen AF-veld instellen.
Het ingestelde af-veld in de zoeker zelf licht alleen op tijdens scherpstellen, dus half indrukken van de ontspanknop.
In de autostand (groen) kan ik juist geen AF-veld instellen.
Hallo,
da's grappig (eigenlijk helemaal niet), want bij mij werkt in de groene stand (automaat) alles wel. Ook enkelveld en dynamisch veld en kan ik alles gewoon gebruiken. Bij de PSA en M stand kan ik dus niks, ook niet op het lcd scherm en ook niet in de zoeker. Op het moment dat hij scherp is wordt normaliter het blokje rood, bij mij dus niet. Wel linksonder het groene rondje die zegt dat de camera scherp gesteld heeft, maar ik weet dan niet op welk veld want dat geeft hij niet aan. Ben laatst naar de Champcar race geweest op Assen en toen werkte alles nog wel.(Foto bijgevoegd voor de liefhebbers) Toen gebruikte ik de S stand ivm snelle auto's, dus het heeft wel gewerkt. Helpt een nieuwe installatie van de software misschien of een update?
http://www.flickr.com/photos/99562246@N00/1296183597/
da's grappig (eigenlijk helemaal niet), want bij mij werkt in de groene stand (automaat) alles wel. Ook enkelveld en dynamisch veld en kan ik alles gewoon gebruiken. Bij de PSA en M stand kan ik dus niks, ook niet op het lcd scherm en ook niet in de zoeker. Op het moment dat hij scherp is wordt normaliter het blokje rood, bij mij dus niet. Wel linksonder het groene rondje die zegt dat de camera scherp gesteld heeft, maar ik weet dan niet op welk veld want dat geeft hij niet aan. Ben laatst naar de Champcar race geweest op Assen en toen werkte alles nog wel.(Foto bijgevoegd voor de liefhebbers) Toen gebruikte ik de S stand ivm snelle auto's, dus het heeft wel gewerkt. Helpt een nieuwe installatie van de software misschien of een update?
http://www.flickr.com/photos/99562246@N00/1296183597/