Dynamische AF-veldstand werkt niet

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
mvandenoever

Dynamische AF-veldstand werkt niet

Bericht door mvandenoever » zo aug 05 2007 3:33 am

Hoi,
hopelijk kan iemand mij met een simpel antwoord uit mijn lijden verlossen.
De AF-veldstand kun je instellen op dynamisch waardoor je zelf kunt aangeven op welk deel van het kader scherpgesteld moet worden. Deze functie werkte bij mij en om onverklaarbare redenen nu niet meer. De knop is niet lam ofzo, hij werkt wel bij andere functies.
Rara wat is er aan de hand? Moet ik iets anders op on/off zetten?
Marieke

wouterboon

Bericht door wouterboon » zo aug 05 2007 9:26 am

Hallo Marieke, welkom om dit forum. ZOals sommigen zeggen: ik zie dat dit je eerste post is, voor voorstellen is een ander deel van dit forum ingericht.

(mogelijk) antwoord op je vraag (ik neem aan dat je een D80 hebt): je hebt op de achterkant onder de ronde knop een schuifknop zitten met een 'L' erop (L van Lock). Deze knop kan die AF-veldstand vergrendelen. Als deze naar beneden geschoven is, zou dit verklaren waarom die veldselector niet werkt, maar bij andere functies wel...

Als dit geen goed antwoord is, heb ik in ieder geval je vraag niet begrepen ;-)

Succes!

Wouter

mvandenoever

opgelost

Bericht door mvandenoever » ma aug 06 2007 8:30 pm

Ai, ik had al zo{n vermoeden dat het iets heel erg kleins was...
Dank!
Marieke

royrich
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door royrich » di aug 14 2007 7:44 pm

Beste Wouterboon,
Hartelijk bedankt voor uw antwoord aan Marieke, betreffend de schuifknop (L van Lock) AF-veldstand vergrendelen, het was voor mij ook een groot probleem u heeft het voor mij opgelost. Nogmaals bedankt.

Royrich(NCN lid)

Nikon D80, Nikkor AF-S 18-200 DX 3.5/5.6, Nikon SB-800

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo aug 15 2007 8:54 am

Goh, nou graag gedaan! En laat eens wat foto's zien.

ronfra33

nikon d40 af-veldstand

Bericht door ronfra33 » vr okt 05 2007 9:15 pm

Hee hallo,

heb mezelf net ingeschreven. Ik zal mijn probleem uitleggen. Ik heb een nikon d40. Als ik mijn camera in de PSA of M stand zet dan werken de lampjes voor dynamisch-veld en enkel-veld in de zoeker niet meer. Ik weet dus niet in welk veld ik scherpstel. Bij dichtbijzijnde onderwerp doen ze het wel.(in PSAof M). Bij de andere standen bv. automatisch ook. Ik snap er niks meer van.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... /icon9.gif
Nee ! Het hele menu al doorgeworsteld en het instructieboekje doorgelezen. Hopelijk heeft iemand een antwoord want ik fotografeer nogal eens in 1 van deze standen. Alvast bedankt.

----------------------------------

Nikon D40 + kitlens 18-55 mm/ 55-200

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » vr okt 05 2007 9:20 pm

Hallo Marieke, van harte welkom op ons mooie forum en kijk je vragen zijn sneller beantwoord dan je ze heb kunnen stellen. :wink:

Fijne tijd hier toegewenst.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

welkom

Bericht door George Fennes » vr okt 05 2007 9:23 pm

Hallo Ron,

Ook jij welkom op ons forum.

Helaas heb ik geen D40 dus een antwoord weet ik zo niet, maar er zijn hier legio D40 bezitters en ik weet zeker dat die jou uit de brand proberen te helpen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za okt 06 2007 12:20 am

Dag ronfra,

Ik kan je probleem niet zo reproduceren. Het enige moment dat de D40 bij geen focus-veld op laat lichten is als hij op geen van de focus-velden voldoende contrast vindt om op scherp te stellen. Kan dat het probleem bij jou ook zijn?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ronfra33

Bericht door ronfra33 » za okt 06 2007 12:29 am

nee, ik denk niet dat dat het is. Ik kan namelijk de velden helemaal niet selecteren. Normaal moet je met de pijltjes toetsen kunnen selecteren welk veld je wilt gebruiken, maar er gebeurd helemaal niks. Maar bij de automatische stand kan dat dus wel. Dat vind ik dus zo vreemd. Misschien een software probleem. Ik heb al gedacht dat opnieuw te installeren????????
Ik hoop dat iemand anders dit probleem ook heeft gehad. Afwachten dus maar, ik zit nog maar net 4 uren op het forum!!!!!

groeten uit Leeuwarden.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » za okt 06 2007 1:27 am

Werken dus wel degelijk en juist in de psa en m stand. Links naast het scherm tweemaal op de i drukken (links onder) Naar focus veld gaan en instellen wat je wilt.
Groetjes Ed
Nikon Z Z & de maskers

ronfra33

Bericht door ronfra33 » za okt 06 2007 8:34 am

Bedankt voor je antwoord cookie, maar helaas geen resultaat. Ze doen het gewoon niet. Ik kan niet van veld veranderen. Ik kan de instelling dus wel doen, maar geen rode lampjes. Ik denk wel dat ie van veld veranderd maar in de zoeker zie ik dan dus niet welk veld ik gebruik. En het is niet zo dat ik camera niet snap. Hopelijk iemand anders met hetzelfde probleem??? Volgende week misschien maar eens met Nikon gaan bellen.

groetjes uit Leeuwarden.

Polling

Bericht door Polling » za okt 06 2007 8:45 am

Kan je op het ldc scherm wel zien welk af-veld geselecteerd is? (links-onder)
Dan weet je of het instellen wel werkt.

Polling

Bericht door Polling » za okt 06 2007 9:01 am

Ik heb de camera erbij gepakt, en bij mij zie je tijdens het instellen de af-velden ook niet oplichten, alleen links onderin de zoeker zie je als je op de pijltjes drukt de instelling veranderen. Hetzelfde geldt voor de lcd.
Het ingestelde af-veld in de zoeker zelf licht alleen op tijdens scherpstellen, dus half indrukken van de ontspanknop.
In de autostand (groen) kan ik juist geen AF-veld instellen.

ronfra33

Bericht door ronfra33 » za okt 06 2007 8:09 pm

Hallo,

da's grappig (eigenlijk helemaal niet), want bij mij werkt in de groene stand (automaat) alles wel. Ook enkelveld en dynamisch veld en kan ik alles gewoon gebruiken. Bij de PSA en M stand kan ik dus niks, ook niet op het lcd scherm en ook niet in de zoeker. Op het moment dat hij scherp is wordt normaliter het blokje rood, bij mij dus niet. Wel linksonder het groene rondje die zegt dat de camera scherp gesteld heeft, maar ik weet dan niet op welk veld want dat geeft hij niet aan. Ben laatst naar de Champcar race geweest op Assen en toen werkte alles nog wel.(Foto bijgevoegd voor de liefhebbers) Toen gebruikte ik de S stand ivm snelle auto's, dus het heeft wel gewerkt. Helpt een nieuwe installatie van de software misschien of een update?

http://www.flickr.com/photos/99562246@N00/1296183597/

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”