Grijskaart wat is het nou echt......
Grijskaart wat is het nou echt......
Beste allemaal,
Ik heb een grijskaart gekocht (met een witte en een grijze kant).
Nu is deze kaart bedoeld voor de goede waarde witbalans en belichting, ja toch?
Maar wanneer gebruik je nou de witte kant en wanneer de grijze kant, ik heb verschillende dingen gehoord en wil nu gewoon eens weten wat de "Officiële" regel is.
Wat ik allemaal al gelezen heb is het volgende:
Bij direct fotograferen:
Altijd grijs gebruiken voor zowel witbalans als belichting, wit is onzin.
Wit is voor belichting, grijs is voor witbalans.
Wit is voor witbalans, grijs is voor belichting.
Voor achteraf bewerken met software:
Grijs is voor de belichting, Wit en grijs zijn beide voor de witbalans.
Help, wat is nou de echte regel, en is het anders als je direct goed wil fotograferen of achteraf wil bewerken.
Ik wil liever niet achteraf bewerken met software.
Ik heb een grijskaart gekocht (met een witte en een grijze kant).
Nu is deze kaart bedoeld voor de goede waarde witbalans en belichting, ja toch?
Maar wanneer gebruik je nou de witte kant en wanneer de grijze kant, ik heb verschillende dingen gehoord en wil nu gewoon eens weten wat de "Officiële" regel is.
Wat ik allemaal al gelezen heb is het volgende:
Bij direct fotograferen:
Altijd grijs gebruiken voor zowel witbalans als belichting, wit is onzin.
Wit is voor belichting, grijs is voor witbalans.
Wit is voor witbalans, grijs is voor belichting.
Voor achteraf bewerken met software:
Grijs is voor de belichting, Wit en grijs zijn beide voor de witbalans.
Help, wat is nou de echte regel, en is het anders als je direct goed wil fotograferen of achteraf wil bewerken.
Ik wil liever niet achteraf bewerken met software.
Laatst gewijzigd door dingesvandinges op do mei 17 2012 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Grijskaart wat is het nou echt......
Kort en krachtig: Altijd grijs gebruiken voor zowel witbalans als belichting.
Een lichtmeter gaat uit van de reflectie van licht op een 18% grijs onderwerp, wat ongeveer overeenkomt met de reflectie van een grasveld. Een grijskaart is als het goed is qua grijsheid en glans precies gemaakt om exact een standaardhoeveelheid licht te weerkaatsen.
De witbalans met een fotocamera werkt het best met een onderwerp dat neturaal grijs is en kleurloos. Maar niet te licht en niet te donker, want dan is de kleur niet goed te bepalen. Onderbelichten wordt immers altijd zwart en overbelichten altijd wit bij digitaal, onafhankelijk van de kleur licht. Bij de juiste belichting een grijskaart gebruiken dus, want als je wit gebruikt zou je bewust 1 of 2 stops moeten onderbelichten om die weer grijs in beeld te krijgen en dat is allemaal extra moeite.
De witte kant is wel bruikbaar voor videocamera's. Die hebben vaak een witbalansknop die bedoeld is om te ijken op juist een witte ondergrond. Stukje traditie. Zie de handleiding van de videocamera voor de instructie.
Een lichtmeter gaat uit van de reflectie van licht op een 18% grijs onderwerp, wat ongeveer overeenkomt met de reflectie van een grasveld. Een grijskaart is als het goed is qua grijsheid en glans precies gemaakt om exact een standaardhoeveelheid licht te weerkaatsen.
De witbalans met een fotocamera werkt het best met een onderwerp dat neturaal grijs is en kleurloos. Maar niet te licht en niet te donker, want dan is de kleur niet goed te bepalen. Onderbelichten wordt immers altijd zwart en overbelichten altijd wit bij digitaal, onafhankelijk van de kleur licht. Bij de juiste belichting een grijskaart gebruiken dus, want als je wit gebruikt zou je bewust 1 of 2 stops moeten onderbelichten om die weer grijs in beeld te krijgen en dat is allemaal extra moeite.
De witte kant is wel bruikbaar voor videocamera's. Die hebben vaak een witbalansknop die bedoeld is om te ijken op juist een witte ondergrond. Stukje traditie. Zie de handleiding van de videocamera voor de instructie.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik gebruik de witte kant ook wel voor witbalans als er weinig licht is.
Het lijkt mij voor de camera makkelijker een nauwkeurige witbalans in te stellen op een lage iso als op een hoge.
De belichtingsautomaat maakt er toch altijd 18% grijs van
Het lijkt mij voor de camera makkelijker een nauwkeurige witbalans in te stellen op een lage iso als op een hoge.
De belichtingsautomaat maakt er toch altijd 18% grijs van
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
De witbalans moet je bij voorkeur instellen op de ISO waarop je ook de foto maakt. Het zal je vast wel eens zijn opgevallen dat foto's bij een hogere gevoeligheid een andere kleurtint hebben.
En als ik dan toch bezig ben... ook de dezelfde lens gebruiken, want verschillende lenzen hebben verschillende kleurtintjes door het glas en de coatings.
Een andere reden om wel grijs te gebruiken voor de witbalans: zo kun je exact dezelfde belichting gebruiken voor het nemen van de witbalans als voor het maken van de foto. Vooral als je flitslicht en continu licht samen gebruikt is dat noodzakelijk, want een andere belichting geeft een andere balans tussen die twee lichtbronnen.
Overigens gebruik ik de custom witbalans in de camera zelden. Ik maak gewoon een foto van de grijskaart en pas de foto's later in ViewNX in batch aan. Appeltje eitje. Tenminste... als je in RAW/NEF fotografeert.
En als ik dan toch bezig ben... ook de dezelfde lens gebruiken, want verschillende lenzen hebben verschillende kleurtintjes door het glas en de coatings.
Een andere reden om wel grijs te gebruiken voor de witbalans: zo kun je exact dezelfde belichting gebruiken voor het nemen van de witbalans als voor het maken van de foto. Vooral als je flitslicht en continu licht samen gebruikt is dat noodzakelijk, want een andere belichting geeft een andere balans tussen die twee lichtbronnen.
Overigens gebruik ik de custom witbalans in de camera zelden. Ik maak gewoon een foto van de grijskaart en pas de foto's later in ViewNX in batch aan. Appeltje eitje. Tenminste... als je in RAW/NEF fotografeert.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Weer wat geleerd; dank je wel.ElRonno schreef:De witbalans moet je bij voorkeur instellen op de ISO waarop je ook de foto maakt. Het zal je vast wel eens zijn opgevallen dat foto's bij een hogere gevoeligheid een andere kleurtint hebben.
Doe ik ook vaak, maar tevens zet ik in afwijkende situaties ook de custom wb. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld het rode kanaal in het histogram continu cliptElRonno schreef:Overigens gebruik ik de custom witbalans in de camera zelden. Ik maak gewoon een foto van de grijskaart en pas de foto's later in ViewNX in batch aan. Appeltje eitje. Tenminste... als je in RAW/NEF fotografeert.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Precies, appeltje eitje. Lees dit draadje ook even door als je tijd hebt.ElRonno schreef:Ik maak gewoon een foto van de grijskaart en pas de foto's later in ViewNX in batch aan. Appeltje eitje. Tenminste... als je in RAW/NEF fotografeert.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Beste allemaal,
Allereerst bedankt voor de snelle reacties,
Ik gebruik voorlopig alleen maar de grijskaart voor zowel witbalans als belichting, en volg jullie advies.
Nu las ik gisteren bijvoorbeeld nog het volgende artikel waardoor ik dacht dat belichting instellen niet meer nodig was bij Digitaal... uit jullie verhaal blijkt dat dit toch nodig is, zoals ik ook eerder dacht.
@Ale, bedankt ik ga deze ook eens doorlezen
Allereerst bedankt voor de snelle reacties,
Ik gebruik voorlopig alleen maar de grijskaart voor zowel witbalans als belichting, en volg jullie advies.
Nu las ik gisteren bijvoorbeeld nog het volgende artikel waardoor ik dacht dat belichting instellen niet meer nodig was bij Digitaal... uit jullie verhaal blijkt dat dit toch nodig is, zoals ik ook eerder dacht.
Best vervelend dat er zoveel "Onzin" op internet staat en iedereen elkaar tegenspreekt.roeger - in de tijd van de analoge fotografie - werd een grijskaart gebruikt voor het bepalen van de juiste belichting. Tegenwoordig wordt een grijskaart (of een Whibal of Expodisk) gebruikt voor het instellen van de witbalans. Met het aanpassen van de witbalans corrigeer je de kleurtemperatuur van een foto. Sommige kleurzwemen verdwijnen als je de juiste kleurtemperatuur hebt ingesteld. Een grijskaart, Whibal of Expodisk is met name handig als de autowitbalans van de camera het niet goed kan doen (bijvoorbeeld omdat je een low-key of high-key onderwerp wil fotograferen, of omdat het te fotograferen onderwerp helemaal rood of groen is, etc.).
Bron: http://www.camerastuffreview.com/nl/hoe ... grijskaart" onclick="window.open(this.href);return false;
@Ale, bedankt ik ga deze ook eens doorlezen
Laatst gewijzigd door dingesvandinges op do mei 17 2012 10:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Sommige dingen wat je aanhaalt zijn misschien wat onhandig of incompleet beschreven, waardoor je de context verkeerd kunt begrijpen. Het gaat me echter te ver dat alles op die pagina beschreven elkaar zou tegenspreken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat ik af en toe iets onhandig of incompleet beschrijf, zal ik zeker niet ontkennenLéon Obers schreef:Sommige dingen wat je aanhaalt zijn misschien wat onhandig of incompleet beschreven, waardoor je de context verkeerd kunt begrijpen. Het gaat me echter te ver dat alles op die pagina beschreven elkaar zou tegenspreken.

Op de website zit zeker wel een kern van waarheid maar ik had het puur over het eerste stukje tekst betreft het stukje lichtbalans.
Maar inmiddels heb ik een goed antwoord gehad op dit draadje van o.a. ElRonno.
Het is mooi weer dus ik ga eens het een en ander proberen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik had het niet over je eigen tekst, maar juist over dat stukje wat je aanhaalde. Kennelijk vind jij die aangehaalde tekst onzin, maar is het niet, alleen soms wat onvolledig waardoor jij het wellicht verkeerd interpreteert. Het is ook niet een kwestie van "een kern van waarheid". Het meest wat er staat is zelfs gewoon volledig juist.dingesvandinges schreef: Dat ik af en toe iets onhandig of incompleet beschrijf, zal ik zeker niet ontkennen.
Op de website zit zeker wel een kern van waarheid maar ik had het puur over het eerste stukje tekst betreft het stukje lichtbalans.
De enige misschien wat kleine onvolledigheid vind ik in de tekst:
Vroeger - in de tijd van de analoge fotografie - werd een grijskaart gebruikt voor het bepalen van de juiste belichting. Tegenwoordig wordt een grijskaart (of een Whibal of Expodisk) gebruikt voor het instellen van de witbalans.
Wat ik als tekst misschien zou aanvullen met:
Vroeger - in de tijd van de analoge fotografie - werd een grijskaart vooral gebruikt voor het bepalen van de juiste belichting. Tegenwoordig wordt een grijskaart (of een Whibal of Expodisk) hoofdzakelijk gebruikt voor het instellen van de witbalans , en nauwelijks (of helemaal niet) voor het bepalen van de juiste belichting.
Verder:
Mocht je de kleuren op basis van een grijskaart te koud vinden,
Zou ik eerder omschrijven als:
Mocht je de neutrale weergave op basis van een grijskaart niet aangenaam vinden in de warme (of koele) sfeer van de daadwerkelijke lichtsituatie,
Verder is het voor mij althans een open vraag of een camera sterker afwijkende resultaten oplevert voor de auto witbalans bij low-key of high-key onderwerpen dan onder normale lichtomstandigheden. In ieder geval bieden hulpmiddelen als een grijskaart, Whibal of Expodisk een uitstekende hulp om een verkeerde auto witbalans te omzeilen en een meer consistente witbalans in te stellen. Waarbij ik een grijskaart of Whibal nuttiger vind dan een Expodisk.
De tekst geeft verder een prima weergave van de mogelijkheden en slimme praktische trucs waar je in de praktijk echt iets aan kunt hebben, zoals referentiepunten in je onderwerp als stoepstegels en lantaarnpalen bij het ontbreken van een grijskaart. Daarbij moet je wel je gezond verstand gebruiken, en niet flink met mos begroeide stoeptegels als referentie gebruiken, of een lantaarnpaal geverfd in een modern fris tintje.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Je heb gelijk. Ik begrijp je
Natuurlijk moet je je gezonde verstand gebruiken en al met al leer je van je ervaringen.
Kortom: ik moet gewoon gaan oefenen en ervaren

Natuurlijk moet je je gezonde verstand gebruiken en al met al leer je van je ervaringen.
Kortom: ik moet gewoon gaan oefenen en ervaren